Värst att föda med sugklocka?
Under min första förlossning så blev jag förlöst med sugklocka eftersom jag haft krystvärkar i 3 timmar och sonens hjärtljud plötsligt blev väldigt dåliga. Jag upplevde det som väldigt ångestladdat att det helt plötsligt kommer in flera personer extra i rummet varav den ena läkaren säger att hon måste ta ut barnet NU...stoppar in en sugklocka och drar allt hon kan...hann inte få någon bedövning och jag minns att det gjorde såååå ont när hon stoppade in sugklockan...*ryser*.....sen kom han ut, alldeles blå och lealös..skrek inte eller nåt...men som tur var fick dom igång honom väldigt fort så allt gick ju bra! Men när jag tänker tillbaka på slutet av den förlossningen så får jag fortfarande ångest! jag hade JÄTTEONT i underlivet flera månader efteråt...sprack även väldigt mkt pga sugklockan. kunde heller inte ha sex på nästan ett år efteråt utan att det gjorde sååå ont!
Valde ändå att föda mitt andra barn vaginalt och den förlossningen blev helt annorlunda! Jag önskar att alla kunde få uppleva en sådan förlossninge! helt underbar!!! hade bara lite "normal"-ont efteråt och kunde gå på toaletten utan problem redan efter nån dag.(vilken skillnad mot för förra gången)..kunde även ha sex efter bara nån månad utan problem!
summa sumarium- visst går det att få en fin upplevelse nästa gång man föder barn trots en jobbig första förlossning!
Det jag kan råda till är att gå och prata med någon om det som hände under första förlossningen så man får en chans att bearbeta det som hände lite grann...jag fick träffa den bm som förlöste min första son och det kändes skönt efteråt att få höra varför, vad som hände osv.....rekommenderas!
lycka till nu!!