• Karl

Radon

Hej!
    Har kikat på en tegelvilla på nätet, och där står det att det är uppmätt radon och att det finns 2 offerter på ventilation som åtgärdar detta.

* Vilka skador riskerar man att få av radon?

• Svar på tråden Radon
  • Mälaröbo

Radon finns överallt så det intressanta är hur värdena ser ut. Radon är cancerframkallande, men kom ihåg att det finns ÖVERALLT!!

• Karl

ooops.. cancerframkallande lät ju inte bra. Skall ringa mäklaren och ta reda på den uppmätta siffran och läsa på lite låter det som.

• SVejsan

Och risken är större att utveckla cancer om man är rökare OCH bor i Radonhus... Då blir risken betydligt större än om man bara bor i radonhus eller bara är rökare (1+1 blir 3)

De flesta firmor som utför radonsanering brukar ge en garanti om att de skall ner under de gränsvärden som finns (titta i offerterna). Så jag skulle inte vara orolig att köpa ett sådant hus bara du tar höjd för kostnaden... (det kanske till och med är lite ytterligare prutningsläge...)

Är själv i den situationen att börja radonsanera - hade ett genomsnittligt årsvärde på strax över 800 bequrel....
    Och skall ner under 200!

( lite Trivia: intressant är det att det har ansetts fint och nyttigt att åka till kurort och bada i radonhaltiga källor )

• Karl

Ringde mäklaren och fick denna infon:

* Det handlar om "gasradon" som avges från byggnadsmaterialet i väggarna. Det är en tegelvilla, men invändigt är det då lättbetong.

* Värdet är uppmätt till 600-700 bequrel/kubikmeter. Gränsvärdet låg tydligen på 200.

Det är en 2 våningsvilla som enbart är ventilerad genom självdrag (är väl det vanligaste?). Detta räcker ju då inte till iom. Radonhalten och det skall till någon form av mekanisk ventilering för att komma till rätta med problemet.

1:a offerten var mekanisk ventilering genom befintliga kanaler, och skulle kosta 35.000kr + moms.

2:a offerten var att installera en värmeväxlare, och skulle kosta 150.000kr (vet ej om det var utan moms).

Man kunde tydligen ansöka om ett statligt bidrag på 15.000kr som verkar lite med dessa belopp då..

Var 25 familjer som tittade på villan förra veckan, och mäklaren säger att det är lika många till inbokade till visningen idag. Utgångspriset är 1.975.000kr. Jag räknar med att det borde iaf. vara 10 familjer som är med i budgivningen. så att komma under utropspriset är nog att glömma tyvärr.

• Karl

*tackar* er för dom intressanta länkarna, sitter o läser på lite

• SusanneSJ

Jag hade inte köpt huset kan jag säga, det är ju inte en dans på rosor precis att byta ut byggmaterialet i väggarna! Eller att lägga ut den summan pengar på ventilation! Antar att det är ett hus byggt mellan 60- början av 80? Rätt? Halten ligger ju långt över gränsvärdet! Och radon är farligt! Tycker ni ska leta vidare efter ett hus där halten knappt är mätbar eller åtminstone ligger en bra bit under gränsvärden, varför utsätta sig för risker i onödan?!

• jassikan

Väldigt hög radonhalt tycker jag.

Har även hört att det i vissa fall blir fel och att åtgärderna inte fungerar som de ska. Och då kan det tyvärr vara så att det krävas flera åtgärder för att få ner radonhalten.

Sorry, men jag hade avstått från det huset.
    Om jag skulle köpa ett hus som har radonproblem, vilket inte är särskilt troligt, så skulle det vara ett där det redan finns åtgärder. Och att de kan visa att radonhalten är under gränsvärdet.

• SVejsan

Inte överdrivet hög radonhalt tycker jag... Om man har en seriös radonsaneringsfirma så garanterar de att de kommer ner i godkända nivåer, och utför ytterligare åtgärder kostnadsfritt om de inte lyckas i första taget.

Vet inte tex vad tapeter med radonspärr kostar...

Om värdet dessutom mättes i vintras så visar det troligen ett högre värde om det skulle ha mätts för flera år sedan , då man var ovanligt duktiga (då det var svinkallt) att stänga alla tilluftskanaler.
    Fråga: vad har huset för uppvärmningssytem? Har man gått från olja till värmepump eller liknande?

Har för mig att det var inte så länge sedan man sänkte gränsvärdena från 400 bequerel/m3.

• abnocto

Är det väggradon får du aldrig riktigt bort det trots ventilation. Då hade det varit bättre med markradon som du enkelt kan ventilera bort. Har du barn ska du nog tänka efter en gång till. Plus att jag inte tror så många är intresserada för radonhus med denna typ av radon brukar avskräcka många. Själv hade jag inte ens tittat på det. Och frågan är om de kan garantera att hamna under gränsvärdet med åtgärder.
    Men valet är ju ditt och många bor i radonhus idag.

• Karl

Pratade med flickvännen innan, och vi kom fram till att det inte är huset som vi har letat efter. Det finns många väldigt fina hus på marknaden utan Radonproblemet som just denna har.

Såg den på nätet förra veckan, och eftersom den inte låg så långt ifrån oss åkte vi dit och tjuvkikade lite. Såg väldigt fin ut men hade den minsta "tomten" jag har varit med om. En gång runt huset på kanske 2 meter och runt 6 meter på ena kortsidan. Ingen plats för ev. framtida barn att springa och leka på direkt.

• Loren

Jag hade inte köpt huset, om jag inte varit i läget där jag kunde pruta på priset och på så vis på pengar till att installera ventilation. En kompis köpte ett hus med radon, men hennes man jobbar med att installera ventilation - tror de har den "dyra" varianten (offert 2).

• Karl

* Byggnadsår: 1960

* Byggnadssätt
    Grund: betongplatta. Stomme av lättbetong. Bjälklag av gjutna valv. Fasad av tegel. Takbeklädnad: papp -88. Utvändigt plåtarbete: koppar. Hängrännor av koppar. Fönster: 2-glas + 3 glas. Ventilation: självdrag. Murstock: murad skorsten. Vatten: kommunalt vatten. Avlopp: kommunalt avlopp. Radon: radon finns, mätning utförd augusti/september 2006. Uppvärmning: el - vattenburen värme, äldre panna.

Svar på tråden Radon