• Lupinen69

Måste bebisen ha dopklänning?

Vi ska döpa vår son den 28 oktober och då är han 6½ mån gammal. Ingen pyttliten bebis längre! Vet inte vad han väger nu, men vid 5 mån vägde han 9050 gr och var 69 cm lång. Han lär ju ha vuxit lite till när det är dags för dopet Dopklänning känns lite....urvuxet på nåt sätt.

Vad finns det för alternativ? Min sambo (pappan) skämtar om cowboyboots och hatt! Jag kan tänka mig nåt annat gulligt, tex kostym, fast helt i vitt. Jag är hyfsat bra på att sy så jag tänkte kolla vad det finns för mönster och tyger.

Finns det någon här inne som döpt i annat än dopklänning? Vad valde ni istället isåfall?

* Calvin 060413 *
  • Svar på tråden Måste bebisen ha dopklänning?
  • Lupinen69

Och jag som trodde att bebisar och barn automatiskt sågs som rena, oskyldiga och förlåtna... Inte ska väl en bebis behöva "stiga in i en ny mänsklig roll, förlåten och upprättad av Gud"?

Jaja, jag vill inte ha nån diskussion om Gud och tro etc här i tråden i vilket fall som helst.

* Calvin 060413 *
  • Estelle

Vi döpte vår son när han var 3 månader o han hade på sig en sjömansdräkt Var jättesöt! Tycker inte att dopklänning passar på killar, men det är ju en smaksak.

• The Bumblebee

Följer tråden i hopp om att fler tips, på vart man kan köpa finkläder till killar, ska dyka upp

Visst fanns det fina kläder på länken som nån tipsade om, men lite dyra tycker jag. Sen så vill jag inte ha kostym på grabben. Möjligtvis i nån ljus färg och i linne, men inte annars.
    Jag hittar dock inte nåt sånt, utan alla är traditionella vita eller svarta helkostymer.

Jag söker en ljus fin skjorta (i linne kanske) och ett par finare byxor till. Nån som har nåt tips?

Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • The Bumblebee

Att prästen ska ha nån åsikt om vad barnet döps i - är otroligt dumt förresten   De har ingenting med den saken att göra. Min fd styvfar är präst och har flera bekanta inom svenska kyrkan - har aldrig hört talas om att någon präst kunnat/velat bestämma barnets dopklädsel.

När jag pratade med vår präst om saken, så sa hon: -Vore väl väldigt opraktiskt för Aron om han ska snubbla omkring i dopklänning.

• Lupinen69

Åh, sjömansdräkt är ju bara så otroligt sött! Lyckades tyvärr inte övertyga sambon om det bara...han bara skrattade och tyckte inte det passade till dopet.

Bumblebee: Var där inte nån sån ensemble som de sålde på den där länken? Har för mig att jag såg skjorta och byxor i linne? Håller med om att det hade varit opraktiskt för Aron hihi, varför inte ett rött band om midjan med och ljus i håret hehe Nä nu blandar jag ju ihop det med Lucia!

Jag tycker dopklänning är fint på både pojkar och flickor. När de är små bebisar. Men stora 6½-månaders killbebisar, som vår 9,5 kgs klimp, ser lite malplacerade ut i lång vit klänning tycker jag.

* Calvin 060413 *
  • Dixie

Ja, men det har ju inte med att göra om prästens personliga åsikt om dopkläder, det finns ju en symbolik i dopkläningen och väljer man att döpa sina barn i kyrkan bör man i alla fall vara medveten om denna.

www.minimundus.se har en del fina kläder, se under barn/babykläder lin/dopkläder

• Zalea

Vår dotter var 5 månader när hon döptes och vi valde oxå bort dopklänningen. Kan säga att alla hade enbart positivt att säga om detta och hon var så jättesöt i sin fina vita klänning. Hade hittat en liten typ förklädesklänning med mammelucker som hon hade (dopet var i augusti) plus små söta spännen i håret. Det roliga var ju att hon hade samma kläder i kyrkan såväl som på fikat efteråt vilket var lite extra kul när man kikar på foton.

Till en kille kan ju byxa + skjorta i vitt linne / bomull vara passande. Enkelt men fint.

Lycka till!

• Lupinen69

Jag är också inne på något helt i vitt, men sambon är svårövertalad med det också *suck*. Ska se om jag kan bearbeta honom lite till Han gillade den kritstrecksrandiga kostymen de hade på littlefairies. Den är jättefräck, men kanske inte direkt dop-kläder. Jaja, vi får väl se vad det blir till slut! Kul att fler haft annat än dopklänning, tur man inte är ensam om det.

* Calvin 060413 *
  • The Bumblebee
    TS: Ursäkta lite... Vet att du inte vill ha nån diskussion

Dixie:
    Som allt annat när det gäller kyrkan - så har det med tolkningar att göra. För vissa är det materiella viktigt (i det här fallet dopkläderna) - för andra inte.

VitLupin:
    Såg den kostymen i linne nu, på littlefairies.se, men den är "för mycket" kostym för min smak. Hade det bara varit ett par vita byxor och en skjorta som han kunnat ha utanför byxorna hade jag gillat det. Och 890 kr är lite saftigt

Ska kolla minimundus.se nu å se om det finns nåt kul!
  • mrskensington

Min dotter var 10 månader när hon döptes. Hon hade på sig en fin grönvit klänning från Plastisock med vit body och vita strumpbyxor under.

Svar på tråden Måste bebisen ha dopklänning?