• kaiija

delad vårdnad av spädbarn?!

visste inte vad jag skulle posta inlägget,men här kanske det finns någon i en lika´nande situation..?
    min dotter är 6veckor..och jag och hennes pappa ska tyvärr separera då det absolut inte fungerar mellan oss..

han vill ha delad vårdnad,typ varannan vecka!
    men hur ska detta gå med ett spädbarn?någon som haft det så?
    när börjar man med delad vårdnand..
    jag ammar ju henne!!

tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-05 09:20:46:
    jag förstår att detta inte är bra för mitt barn!jag undrade för att pappan vill detta!ville bara ha stöd i min sak!jag kommer inte gå med på detta!ville bara veta om han kan tvinga mig till detta,rent juridiskt menar jag..
    hm,men självklart för man räkna med ett par påhopp så fort man öppnar sin mun..lite tråkigt då detta inte får en att känna sig bättre!

• Svar på tråden delad vårdnad av spädbarn?!
  • Mamma till Wilma

Man kan ju inte ha delad vårdnad när det gäller så små barn. När du dessutom ammar så går det ju självklart inte. Det är väl när dom är en 2 år som man kan börja med att vara hos den andra föräldern en helg.

• Pyret 78

jag har ingen erfarenhet av detta eftersom jag fortfarande är gift med mina barn pappa, men det verkar ju lite knöligt att ha varannan vecka när du ammar. kan inte er dotter bo hos dig tills du slutat amma, men att han får komma och hälsa på henne så ofta han vill. det är ju viktigt att hon träffar er båda mkt i början.

• Kaosspassageraren

Man ska skilja på _vårdnad_ och _boende_. Delad vårdnad kan ni ju ha, men vad jag förstår dröjer det några år innan delat boende rekommenderas.

• Jasusu

Till och börja med så kommer han till ditt hem och träffar sin dotter.
    Hon är alldeles för liten för att vara ifrån dig iom att hon ammar.

Ni kommer fortfarande ha gemensam vårdnade,men du kommer att vara boendeförälder ochhan umgängesförälder den närmaste tiden framöver.

• fialex

jag vet ett par som hade delad vårdnad om barnet som inte va så många veckor.. men hon ammade inte det.
    men iaf första året anser jag att dom små ska vara med sin mamma. så får sambon hälsa på... men ni kan ju försöka lösa era problem så barnet får uppleva en uppväxt med sina båda föräldrar! Man ger upp i förhållande rent för lätt....
    allt går att lösa! Speciellt när man har en så liten bebis!

• Jen 82

Ta kontakt med familjerätten på din kommun så kan dom hjälpa er att reda ut alla begrepp, men också med samtal så att ni kan göra upp en umgängesplan som båda kan acceptera och som samtidigt är bra för barnet!

• minrasmus

varanan vecka kan man nog inte ha med så litet barn, e nog inte bra för dom o hur skulle ni då göra men f.p?? skulle ni jobba varannan vecka då eller?? O du ammar ju, de vill du väll inte sluta med??

Min kille o jag gjorde slut när sonen va tre veckor, mitt problem e dock att han säger han vill träffa honom men, har aldrig tid...Nu e sonen 8 veckor o vi försöker att han kommer o träffar han ca 3 gånger i veckan, vi brukar åka till mc donalds en stund. (vill helst inte ha han hemma hos mig)flera gånger har han lovat att ta honom själv en timma men då har de alltid kommit något i vägen för honom.. Tror inte han vågar vara själv med honom.Men snart har vi bestämt att han ska börja ha sonen en natt varanan helg o sen ha han 2 kvällar i veckan o på dagarna på helgen ibland!Jag ammar inte så de blir ju lättare för honom att ta han då.

Ett litet barn behöver ju trygghet, o den glömmer fort mäniskor, de på familjerätten sa till mig att de e bättre att pappan träffar barnet ofta o korta stunder.istället för sällan men långa stunder.dom sa till mig på f.rätten att dom inte rekomenderade att barnet sov borta ofta förns de va 1 år.

Själv tycker jag inte de e något konstigt om barnet sover hos pappan ibland, de e ju ändå dess pappa, e ju jätte tråkigt för han o barnet om de aldrig får vakna med tilsammans.Men varanan vecka låter mycket.barnet behöver en fast punkt.

• Mej 70

Hej hej!
    TS och Minrasmus-NEJ NEJ NEJ!!! Herregud, det är ett spädbarn...ni MÅSTE följa rekomendationen!
    Barnet MÅSTE bo permanent hos mamman under det första året..stackars stackars lilla barn om det ska slussas mellan mamma och pappa..det funkar för guds skull inte!
    Man har såklart delad vårdnad, men detta innebär att pappan kommer hem till mamman och träffar barnet.
    Minrasmus-Låt INTE INTE barnet sova hos pappan..snälla du, även om du inte ammar så känner ju barnet inte pappan på det sättet..NEJ NEJ NEJ-hur gammal är du?? Tänk igenom situationen och sätt dig in i ditt barns situation.Trygghet är det absolut viktigast! Jag menar inte att hoppa på, blir bara sååå ledsen när jag hör om att ni funderar på att lämpa barnet till varann...

• Ariella

Men Mej70 barnet skulle väl rent hypotetiskt lika gärna kunna bo hos pappan under första året? Principen är väl att barnet inte ska flytta runt - inte att det prompt måste vara med mamman?

• Jessie 85

vi började ha min sambos son när han va 1 år sambons och hans sons mamma separerade innan sonen föddes innan dess så träffade vi honom så ofta vi kunde

Svar på tråden delad vårdnad av spädbarn?!