• Angla

Många kliniker gör långtidsodling om man vill det men har det inte som standard så som Falun har. Runt Stockholm så tror jag att både Linne och St Göran gör det. Sophia vet jag inte. Docks å sa min läkare på St Göran att det inte är ngt man gör på alla för om man skulle göra det så skulle an också vara tvungen att påstå att ett värmeskåp är bättre miljö än vad kvinnans kropp är. Och dte tyckte hon inte att hon kunnde stå för.

Detta är vad olika kliniker sa till mig då jag mailade och ringde runt:

De är endast Falun som är entusistiska och använder det som ordinariemetod av de klinikerna jag kontaktat (6st). Många kliniker tycker att det teoretiskt sett är tilltalande men de anser att verkligheten inte lever upp till teorin. Många kliniker har i perioder testat långtidsodling men valt att inte vidare utveckla det.

De som talar för långtidsodling är att då man har många preembryon som inte går att frysa så kan man fortsätta odla för att se vilket av dem alla som överlever fler dagar. Vid flera misslyckade IVF försök så kan långtidsodling vara en lösning. Att ägget återförs på "rätt" dag dvs den dagen det skulle ha kommit till livmodern vid en vanlig befruktning. Och på så sätt så kan livmoder och ägget kommunicera som det brukar i rätt stadium. Det är lättare att välja ut det mest livsdugliga preembryot. Hög graviditets frekvens (dock så är det många som inte redovisar de långtidsodlingar där inget ägg fördes tillbaks pga att det dog innan återförandet).

Det som talar mot långtidsodling är att det är lättare att bedöma kvaliten på ett ägg med fyra celler än med många celler. (Här anser dock Falun att de klarar av det mycket bra.) Ibland så ruggas långtidsodlade ägg med syra på ytan. Äggen får komma tillbaks till sin rätta miljö så fort som möjligt. Och man undviker då att äggen aktiverar sina egna gener och muterar sig. Vid långtidsodling så förloras många ägg som mycket väl skulle kunna överleva i sin riktiga miljö i och med att man idag inte vet vad som gör att vissa ägg fäster. Långtidsodling är endast testad på 340 barn som har fötts. Vad man kan se är att långtidsodlade ägg leder till förstora barn och i och med det en större risk. De äggen leder också oftare (6-8 ggr) till enäggstvillingar som är den i riskablaste formen av en tvillinggraviditet.

Långtidsodling är ingen generellt beprövad metod. Det är något som många universitetssjukhus fortfarnde forskar på. Men det är betydligt vanligare utomlands än i Sverige men där med är det ju inte sagt att det är bra. Men forskningen går framåt.

Angla - med vingar av lycka
  • Angla

Ja mycket med IVF/vetenskap handlar om att skaffa sig så mycket kunnande att man själv sen anser sig kunna lite på sina egna slutsattser och där i finna det som man själv tror på.

Just runt långtidsodling så är dock de flesta kliniker överens om att det ej ger bättre resultat.

Jag tror dessutom det är viktigt att som kund med 30 000kr i handen vara väldigt kritiskt till allt som sägs för i slutändan är det ändå dina pengar som försörjer dem.

• Angla

Falun är den enda klinik jag pratat med som anser att långtidsodling generellt ger bättre resultat inga andra kliniker ansåg det då jag mailade och ringde. Jag pratade alltså med olika läkare. Visst gör endel andra kliniker också långtidsodling men mig veterligen finns det idag ingen annan klinik som har det som standard utöver Falun. Många kliniker har haft det som försök bla UAS, St G, SU mf men inga av de klinkerna har valt metoden då den gav likvärdiga eller sämre resultat. Men visst utför de än idag långtidodlingar på många andra kliniker i vissa speciella fall. Risken är ju dock att man faktiskt förlorar livsdugliga preembryon för hur det än är så är ju livmodern den optimala platsen.

• Angla

Ja men hur har de kommit fram till de siffror är det mest intressanta ... Falun räknar per återfört embryo vod långtidsodling medans andra kliniker vid 2-dagars odling räknar per äggplock det gör en stor skillnad för mycket kan hända under stimuleringen.

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m8013900.html

• Angla

JA många klinker gör långtidsodling men har det INTE som standard därför att det EJ ger bättre resultat enligt dem.

• Angla

Alla klinker drivs av pengar så väl landstinget som de privata men de privata tjänar pengar genom att få kunder.

Någon efter frågan källan och det är mail samt telefon samtal med olika läkare i Sverige som jag nämt ovan.

Kange -

Jag har tagit upp både för och nackdelar men kommit fram till att jag anser nackdelarna överväga och jag anser att vissa kliniker i Sverige ofta kör med i mina ögojn falskmarknadsföring. Detta har även andra kliniker öppet berättat bla ang hur man räknar fram procentsattsen vilket är nog som få par tänker på. Och det är det fler som fått höra enligt länken ovan.

Kan det tänka sig att det inte ger bättre resultat för de andra klinikerna för att de inte testat och blivit tillräckligt bra på långtidsodling?
    Tror jag inte då endel kliniker testat i flera omgångar och har kunskapen men har valt bort det. Men det är inget jag kan avgöra om du vill veta så får du ringa till klinikerna.

Kan det även kanske vara så att långtidsodling är dyrare och att många kliniker därför väljer att inte göra det?
    Nja klart det kostar mer att odla i fler dagar men samtidigt så är det fler par än vid tvådagars som ej får tillbaks embryon och de får ju trots allt betala en stor summa pengar dock ej hela summan.

Kan det vara så att de embryon som "dör på vägen" vid långtidsodling - ändå inte skulle ha klarat att bilda en graviditet?
    Nej anser de kliniker jag varit i kontakt med av den anledningen att man idag inte vet vilka kriterier som krävs för att ett embryo skall fästa där forskas det ännu. Läkarna väljer idag ut de embryon d etror vara bäst men många gånger blir det barn även av skit ägg.

• Angla
    Stin68 skrev 2006-10-05 11:52:25 följande:
    Ibland är det ju så att ägg som har sämre förutsättningar och bara delat sig 2-3ggr sätts in efter en korttidsodling fortsätter sin delning när det har kommit i mer gynnsamma miljöer där det hör hemma...än att man offrar de allra bästa till en långtidsodling i hopp att de ska dela sig mer och faller bort istället.....pga att de istället sluta helt  att dela sig...Man ska ju bara ha en himla tur om man får så pass många starka ägg.....Själv fick vi ut 11st...2 delade sig den en 2ggr den andra 3ggr resten åkte i papperkorgen.De satte in dessa två efter 3dgr odling.Det resulterade i en pojke....
    Så sant!
  • Angla

JungfruMari -
    Ja du det är sällan vi vet folksutbildning eller erfarenhet på nätet ....
    Falun har inte fejkat sin statestik men de räknar annorlunda vilket får siffrorna att se bättre ut. Om man skulle räkna tvådagarsodling på samma sätt så skulle siffra inte skilja speciellt mycket. Det är väl ingen som sagt att de känner sig hotade av en inkubator utan bara att man vill ju inte riskera att förlora ett embryo som hade kunnat bli ett barn - vilket är exakt den risk man tar vid långtidsodling.

Stina68 -
    Jag kan inte annat än hälla med. 3 år med långtidsodling mot 20-25 med tvådagars säger väldigt lite om ...

• Angla

Självklart ska man lita på sin läkare eller rättare sagt gör man det inte så ska man byta men man förlorar aldrig på att föra en diskussionen med sin läkare. Genom kunskap så kan man tex ifråga sätta om en behandling var fullgod och om inte få ett nytt försök tex För inga behandlingar bör gå på rutin då vi alla är olika!

• Angla

JungfruMaria
    Jag har aldrig någonstans prackat på dig min åsikt. Jag skrev ner sånt jag fåt veta av läkare jag haft kontakt med genom åren - inget annat. Att du sen tolkade det som att du gjort ett felaktigt val är som sagt din egna tolkning och inte på något sätt något jag varken påstått eller sagt.
    Och varför ge tillbaks med samma mynt om du nu tyckte att jag var så hemsk?

En sak jag förundras över är varför man sparkar bakut när man läser om någon som är övertygad om motsattsen av ens egen tro? När jag gjorde IVF så fick sådana inlägg mig att börja fundera och ta med frågeställningarna till min läkare. Dennes svar fick mig sen antgen att ändra åsikt eller hålla kvar vid den jag hade.

Precis så var min tanke med mitt inlägg - inte omvända eller pracka på andra något - utan kanske kunna starta en ny tankebana.

• Angla

Haha Rosen du stavar som en kråka i natt ... men visst är det så att många läkare står som fån då man ställer frågor. Jag har tackvare det fått två försök ogiltigförklarade och ersatta med nytt - helt gratis samt ett D-IVF också helt gratis. Det är mycket pengar vi pratar om där - minst 70 000kr ...

• Angla

Ang artikeln ...

1. Vad anses med befruktning? Då spermier och ägg förssamman på labbet eller då ägget fäster? Befruktning är ju då ägg och spermier möts och börjar dela sig vilket i princip alla ägg vid IVF gör. Mycket få kvinnor står helt utan dvs en ganska så löjlig garanti. Dessutom något alla kliniker har - ingen behöver utan ET betala fullt pris.

2. Babygaranti? Skitsnack! Ingen och inte ens Gud kan garantera ett barn och jag tror knapps en klinik skulle sälja ett tre- pack och sen ge tillbaks pengarna om inget av de tre förösken lyckats ...

• Angla

Precis som jag trodde ... man väljer vilka det gäller och ja den gruppen skulle nog alla kliniker våga sattsa på.

"Förutsättning för att komma i åtnjutande av detta alternativ är att kvinnan är under 39 år och inte gjort någon IVF-behandling tidigare. För utförligare beskrivning av detta alternativ, se under länken Priser."

"Om befruktningen uteblir, eller om man gör långtidsodling utan att få någon blastocyst, tar vi ut 50 % av den summa vi annars skulle debiterat."
    - Hmmm 50% tillbaks det är sämre än vad många andra kliniker erbjuder vid uteblivit ET. På en klinik där jag gick behövde vi bara betala 20% om ET skulle ha uteblivit.

"Efter godkännande från IVF-enheten i Falun, betalar ni i förhand 48 600 kronor till IVF Falun. Detta måste vara inbetalt innan hormonstimuleringen börjar. Om Du blir gravid, så behåller IVF Falun hela summan. Om Du inte blir gravid, så återbetalar vi hela summan. Med graviditet menas en synlig graviditet på ultraljud. Det tillkommer kostnad för hormonstimulering. Den kostnaden berörs inte av detta erbjudande, utan den utfaller alldeles oavsett kvinnan blir gravid eller ej, det brukar röra sig om mellan 4 000 – 6 000 kronor."
    - Det är med andra ord ingen babygaranti i och med att de räknar lyckat försök som ett VUL och inte ett levande fött barn - stor skillnad! Dessutom är ju priset det tre dubbla mot vad andra IVF-kliniker tar.

• Angla

Ja så brukar det vara vid tre-pack för då har du ju köpt flera försök men detta gälde ett försök för mycket mer pengar än vanligt och då skriver man att man ger "babygaranti" mednas man i själva verket endast ger VUL garanti vilket är stor skillnad och dessutom skulle det kosta ytterligare 4000-6000kr.

• Angla
    Isisisis -
    Se inlägg 73+75 ovan. Man kan inte ge ngn garanti vid iVF dessutopm blir iprincip alla ägg befruktade vid IVF på samtliga kliniker. Dessutom får man alltid pengar tillbaks på alla kliniker om befruktning ute blir!
  • Angla

Jag tycker rent ut sagt att det är jävligt lågt!

Svar på tråden Långtidsodling