Du måste logga in för att svara i en tråd.

• stjärnfru

Långtidsodling

Funderar på det här med hur lång tid man "odlar" äggen. Vet att man inte kan göra långtidsodling på alla ställen eftersom laboratorierna inte klarar av det, men varför gör man egentligen långtidsodling? Vilka är fördelarna? Någon som vet?

• Svar på tråden Långtidsodling
  • Lilla Ior

Är också lite nyfiken på detta...

• Baggy

Om man misslyckats flera gånger med ivf eller har tjockt äggskal så kan ett alternativ vara att långtidsodla i ca 5-6 dagar och sen göra ET. Främst är det för att se vilka ägg som klarar sig längst och anta att dessa också har större chans att fästa. Man kan då också göra sk assisted hatching, man ruggar på äggets yta så att det lättare "kläcks" och fäster i slemhinnan.
    Det går också att frysa äggen men de är lite svårare att tina upp dem.

Jag har inte gjort det själv men vi ska nu göra vårt 3:e försök och om det misslyckas så kanske vi får pröva långtidsodling.
    Tydligen så gör men det ofta på kliniken i Falun.

• Bispan

Jag tror långtidsodling är standardförfarande i Falun när relativt många ägg blir befruktade. Vi fick ut åtta st ägg, sju befruktades. Efter 5 dagar fanns två kvar som enligt läkaren hade "väldigt stor chans att bilda graviditet".

Ett av dem bildade en graviditet och jag är nu i vecka 22. Det andra väntar i frysen.

Så här skriver Faluns klinik om vad de anser om blastocystodling. www.ivffalun.se/index5.html

"Är blastocystodling bättre än tvådagarsodling?

Vi är helt övertygade om att det är så. Vi kan jämföra våra resultat och den svenska "Ettäggstudien". I denna studie deltog elva av Nordens bästa IVF-enheter. Man studerade graviditets frekvensen i en noga utvald grupp patienter där man återförde ett utvalt embryo.

Resultat blev enligt nedanstående:
    Graviditetsfrekvens Förlossningar
    Blastocystodling Falun 55% 50%
    Ettäggsstudien 35% 30%

Detta är ingen jämförande studie, men skillnaderna är påtagligt stora. Vi är den enda IVF-enheten i Norden som gör långtidsodling rutinmässigt, det är svårt att hitta någon annan förklaring till skillnaderna.

Det finns en mycket väl gjord studie där man har jämfört blastocystodling (femdagarsodling) med korttidsodling (tredagarsodling). I bägge grupperna återför man ett embryo. Studien gjordes på IVF-enheten i Bryssel, en av de bästa IVF-enheterna i världen. Man fann att andelen förlossningar i den grupp som fått en blastocyst tillbaks var 32 %, att jämföra med 22 % för de som fått tillbaka ett tredagarsägg. Skillnaden var så stor till blastocysternas fördel att man beslutade sig för att avbryta studien!

Blastocystodling har en inskränkning, den ger framför allt fördelar för kvinnor under 39 år med minst fem ägg befruktade. Detta beror på att det avgörande för om en graviditet ska uppstå är att man väljer rätt embryo för återföring. Om man har fler än fem ägg befruktade kan det vara svårt att avgöra på andra dagen. Det är här som långtidsodling ger en klar fördel, helt enkelt genom att det blir betydligt mycket lättare att välja rätt embryo utifrån hur embryona har tillvuxit i fem dagar.

Störst fördel med blastocystodling har kvinnor under 39 år och som gör sina första behandlingar. Det är i de första behandlingarna som man har särskilt stor nytta av att välja ut exakt rätt ägg och det är här, enligt vår erfarenhet, som blastocystodling blir överlägsen.

Färre missbildningar med blastocystodling?

Eftersom vi ständigt kontrollerar vår verksamhet och våra resultat, har vi också undersökt andelen barn med missbildningar. Ifrån IVF Falun har det genom åren fötts över 800 barn efter långtidsodling. Andelen barn med missbildningar är något lägre än i en jämförelsegrupp av alla svenska IVF-barn.

Återföring av frysta och tinade embryon

Efter att vi återfört ett eller maximalt två embryon, så fryser vi de embryon som vi bedömer kan klara frys och härefter bilda en graviditet. Under åren 2003 + 2004 gjorde vi 203 frysåterföringar och av dessa blev 30 % gravida. Denna graviditetsfrekvens efter återförande av frysta och tinade blastocyster är mycket glädjande och intressant. Orsaken är att flera enheter i Sverige fortfarande hävdar att det är svårt att frysa och tina blastocyster samt att "erfarenheten ännu är begränsad?. Vi kan inte hålla med om det, eftersom vi genom åren har fryst mer än 3000 blastocyster och tinat mer än 1000 av dem.

Graviditetsfrekvensen efter återförande av tinade blastocyster är hos oss högre än efter återföring av ett tinat tvådagars ägg."

• Lilla Ior

Bispan: Mkt intressan information. Får man fråga om du själv varit i Falun? Har en undran bara. Jag tänkte på om Falun nu gör detta mera på rutin...kan det tänkas att de är bättre på långtidsodling än andra, som inte har detta som rutin?

• Angla

Många kliniker gör långtidsodling om man vill det men har det inte som standard så som Falun har. Runt Stockholm så tror jag att både Linne och St Göran gör det. Sophia vet jag inte. Docks å sa min läkare på St Göran att det inte är ngt man gör på alla för om man skulle göra det så skulle an också vara tvungen att påstå att ett värmeskåp är bättre miljö än vad kvinnans kropp är. Och dte tyckte hon inte att hon kunnde stå för.

Detta är vad olika kliniker sa till mig då jag mailade och ringde runt:

De är endast Falun som är entusistiska och använder det som ordinariemetod av de klinikerna jag kontaktat (6st). Många kliniker tycker att det teoretiskt sett är tilltalande men de anser att verkligheten inte lever upp till teorin. Många kliniker har i perioder testat långtidsodling men valt att inte vidare utveckla det.

De som talar för långtidsodling är att då man har många preembryon som inte går att frysa så kan man fortsätta odla för att se vilket av dem alla som överlever fler dagar. Vid flera misslyckade IVF försök så kan långtidsodling vara en lösning. Att ägget återförs på "rätt" dag dvs den dagen det skulle ha kommit till livmodern vid en vanlig befruktning. Och på så sätt så kan livmoder och ägget kommunicera som det brukar i rätt stadium. Det är lättare att välja ut det mest livsdugliga preembryot. Hög graviditets frekvens (dock så är det många som inte redovisar de långtidsodlingar där inget ägg fördes tillbaks pga att det dog innan återförandet).

Det som talar mot långtidsodling är att det är lättare att bedöma kvaliten på ett ägg med fyra celler än med många celler. (Här anser dock Falun att de klarar av det mycket bra.) Ibland så ruggas långtidsodlade ägg med syra på ytan. Äggen får komma tillbaks till sin rätta miljö så fort som möjligt. Och man undviker då att äggen aktiverar sina egna gener och muterar sig. Vid långtidsodling så förloras många ägg som mycket väl skulle kunna överleva i sin riktiga miljö i och med att man idag inte vet vad som gör att vissa ägg fäster. Långtidsodling är endast testad på 340 barn som har fötts. Vad man kan se är att långtidsodlade ägg leder till förstora barn och i och med det en större risk. De äggen leder också oftare (6-8 ggr) till enäggstvillingar som är den i riskablaste formen av en tvillinggraviditet.

Långtidsodling är ingen generellt beprövad metod. Det är något som många universitetssjukhus fortfarnde forskar på. Men det är betydligt vanligare utomlands än i Sverige men där med är det ju inte sagt att det är bra. Men forskningen går framåt.

Angla - med vingar av lycka
  • Bispan

Lilla Ior: Ja, vi hade Falun som behandlingsort för våra landstingsfinansierade IVF. Vi hade den stora stora lyckan att få ett plus på vårt första försök.

I mitt tidigare inlägg ville jag vara noga med att få fram att det jag kopierade in är Faluns IVF-kliniks åsikter om långtidsodling.

Anledningen till det är att jag vet att åsikterna går isär om vilket sätt som är det bästa. Jag propagerar varken FÖR eller MOT långtidsodling. Jag tror inte heller att någon klinik är bättre eller sämre på att odla våra ägg. Man kanske känner att man vill och måste skapa sig en egen åsikt om det och då måste man "läsa in sig" på detta, så som t ex Angla har gjort.

• Angla

Ja mycket med IVF/vetenskap handlar om att skaffa sig så mycket kunnande att man själv sen anser sig kunna lite på sina egna slutsattser och där i finna det som man själv tror på.

Just runt långtidsodling så är dock de flesta kliniker överens om att det ej ger bättre resultat.

Jag tror dessutom det är viktigt att som kund med 30 000kr i handen vara väldigt kritiskt till allt som sägs för i slutändan är det ändå dina pengar som försörjer dem.

Angla - med vingar av lycka
  • JungfruMaria

Angla: jag förstår inte, du skriver "Just runt långtidsodling så är dock de flesta kliniker överens om att det ej ger bättre resultat" - varför gör man det i såna fall? Och i Falun så anser man ju faktiskt att det funkar bättre. I alla fall om man pratar med dem o om man kollar statistiken. Vad menar du? Är det nåt jag missat? Tacksam för svar, eftersom jag just nu gör långtidsodling...

Svar på tråden Långtidsodling