Inlägg från: modesty |Visa alla inlägg
  • modesty

Måla trappa vit?

Jag har målat vår trapp vit, använde en golvfärg som är motstånds tålig mot slitage.. Hade stripes (halkskydd) på stegen innan målningen och var lite less dem så jag beställde mörkgrå halkskydd halv rundade som jag satte fast på stegen.. Blev jättefint
    www.jotex.se kika under mattor på sidan två.

• modesty

Jag målade inte heller just själva steget, där ligger tyvärr en svagt halvrutig 70-tals matta *S* ..men med tanke på slitage från ev. skor och dammsugare så valde vi en kraftigare färg så vi slipper måla om om något år igen då vi lika målade..

Minns inte hur mkt färg som gick åt till trappan, men oöppnade färg burkar som inte är en bruten kulör går ju att lämna tillbaka om man har kvittot kvar..

• modesty

Fråga på färg affären de har rätt bra koll ang. antal liter det behövs.. Om jag inte minns helt fel gick det åt 2 st burkar (1 liter i varje) för mig..
    Jag målade vår trapp 3 varv och det syns ingen ådring längre från träet, men jag snålade nog för mkt med färgen första varvet (tillägger att vi har inte öppna trappsteg)..

Jag gjorde inget annat förarbete än att maskera med bred maskeringstejp, var så ivrig att komma igång.. *S*
    Men fint blev det!! En helt ny trapp och inte den slitna 70- tals trappen längre.

• modesty

Jo.. det gick mindre o mindre färg på varje varv.. golvfärgen var rätt så dryg.

• modesty

uj.. minns inte vilket märke det var, men jag köpte på Nordsjö färg. Priset minns jag inte heller *glömsk*

Färg kan ju kosta en del men inte såsom att köpa en helt ny trappa ..Javisst jag tror också att man ska gå på kända märken när det gäller såna här ytor och ingen färg från någon lågpris butik..

Svar på tråden Måla trappa vit?