• Maliiiiin

Måla trappa vit?

Hej hej!

Vi har en trappa i furu som vi skulle vilja måla vit. Den har inga mellanrum mellan trappstegen. Jag undrar om någon här har erfarenhet av vitmålade furutrappor och skulle isåfall vilja veta ifall ni tycker att resultatet blev bra. Är även intresserad av hur ni gick till väga, om ni gjorde det själva eller fick hjälp samt vad det kostade.

Har dessutom en tanke på att ta bort spaljen och sätta glas istället. Någon som gjort det? Är det svårt? Blev det snyggt? Vad kostade det?

Hoppas någon vänlig själ kan svara på någon av mina femtioelva frågor!

• Svar på tråden Måla trappa vit?
  • Jolines Mamma

Hej!Tänkte måla våran trappa i helgen.Vi har nog samma typ av trappa.Målartvätten kostar ca 55:- å färgen ca 202:- litern.Man behöver ca 3 liter färg å det ska strykas 3 gånger.Spaljen har jag inte bestämmt vad jag ska göra med än,kanske tapetsera eller klä in en skiva med tyg å sätta där ist...Kan vi inte hålla kontakten å berätta för varann hur det blev?

• Maliiiiin

Åh, så roligt att ni ska måla er trappa i helgen!!! Är nyfiken redan nu på hur resultatet kommer att bli. Hoppas att det blir lyckat och kanonfint. Jag längtar så tills vi ska göra vår. Tycker absolut vi ska hålla kontakten å berätta för varann hur det blir! Så ni ska göra det själv.... duktigt! Vi är inte så jättehändiga någon av oss, men det kanske inte är så svårt!?

• Jolines Mamma

Bara man e nogrann så ska det nog inte vara några problem.Lättast e nog att rolla trappstegen å ta allt "småpill" med pensel!Tror det drar iväg en hel del att ha någon som ska göra det,roligt att ha något att pyssla med oxå!Men hur tänkte du göra med glaset isf?

• Guldskimmer

Vi har en helt vitmålad trappa, det är verkligen jätte snyggt! Men jag skulle ändå rekomendera er att inte måla hela trappan vit, allt smuts (och det blir fort ganska mycket där man går - hår, ludd mm) synes jätte väl! Jag måste vara där med dammsugaren varje dag om det ska se fint ut.

Man kan ju måla allt vitt utom just på själva stegen, dom kan man behålla träfärgade. Vi har faktsik tänkt slipa bort färgen, och göra så istället.

Sätt gärna in bild när ni är färdiga =)

• Knosan

Har inte målat någon trappa själv, men min väninna har gjort det. Vit högblank är den och jättefin!
    De la tre strykningar, men eftersom det är lååång torktid på högblank färg och de har sovrummet på övervåningen målade de vartannat trappsteg. Sedan när allt var vitt satte de kryss med maskeringstejp på de torra trappstegen så de visste vart de skulle sätta fötterna!
    Smart tycker jag!

• Jolines Mamma

Guldskimmer: Hade tänkt att göra så med men jag målar nog allt vitt först å ser om jag vill måla trappstegen i någon annan färg sen...Orkar inte slipa å hålla på,roligt att pyssla men inte för mycket=)Har du bild på eran trappa?

• Maliiiiin

Jolines... Glaset ratades direkt av sambon..., han menade på att det kommer bli kladdigt av en massa fingeravtryck med en gång... Och han har nog rätt! Kanske inte den optimala lösningen när man har barn . Men att måla trappan vit är vi båda överens om .

Knosan... högblankt låter snyggt, men är det inte halt?

Guldskimmer, skulle åxå jättegärna vilja se bild på er trappa!

• Karamellfabriken

Hej, jag vill också vara med!

Vi har en "öppen" trappa i blank furu.
    Jag vill måla allt vitt utom själva steget som jag istället hade tänkt ha matt syrabetsat.
    Problemet är att det är miljoner djupa hack som är helt omöjliga att slipa bort.
    Funderar på att fylla hacken med sk "plastiskt trä" men det kanske ser konstigt ut sen när man syrabetsar?
    Hur gör man?

• Guldskimmer

jag ska se om jag kan skaffa en bild...vänta lite!

Svar på tråden Måla trappa vit?