• Snoddan

när det gäller hundras..

Har ni nått förslag på vad hund som skulle passa oss...? Vi har planerat att skaffa hund i ett års tid. Men plånboken har inte tilllåtit det ännu. Jag vill gärna ha en med lite päls och som tål att den följer med ut på vintern när man ska grilla etc.. Inte för stor och inte för liten heller.. Vill ha något i mellanting. Har nyligen haft en bernersennen, men han blev sjuk. Och nu tänkte jag pröva med en liten mindre ras pga att vi inte bor i så stor villa. Har även haft/växt upp med en liten shit tzu.. Vill gärna ha en ras som lever några år och helst en tik. Vill gärna jobba lite med vovven och se hur mycket jag kan lära den och gärna pröva agility och kanske lydnad. Utställning är nog inget för mig..

De blev lite långt men hoppas på råd..

• Svar på tråden när det gäller hundras..
  • mummelman

En softie kanske. Vad heter de nu då...soft curly wethen terrier...något sådant. Eller kanske en tollare. Eller varför inte en blandis - Border collie- labrador kanske....

• Hallonsaft

mummelman: Vilka egenskaper har border collie-labben som du rekommenderar, överensstämmer med ts förfrågan?

• Snoddan

en till sak.. Jag är väldigt svag för helbruna hundar typ leverfärgad..

Jag har inget emot blandraser bara uppfödaren är seriös.. .för det är ju bara ett plus om man kan ha kontakt efteråt också!

• sockenos

Papillon och Phalene och långhårig chihuahua har ju lång päls och är mindre. Kanske för små? En Golden, kanske? Eller Tollare, En pälsad nakenhund - finns ju i olika storlekar, ja det finns så många raser ! gå in på SKK och sök på lite raser så får du fram uppfödares hemsidor med massa kort på olika hundar så får du se vilken som du tror skulle passa dej!

• Johanna 87

flatcoated retriver, eller nån spaniel kanske?

• Johanna 87

flatte finns i leverfärg föresten!

• Sagamo

Labrador, jag älskar labradorer. Snälla, pigga, lättlärda....

• Skittles 77

Mina svärföräldar har en dvärgpudel, lättlärd, aktiv, snäll, fäller ingen päls (eftersom man klipper den). Han har aldrig varit rädd för eller aggressiv mot våra barn, tycker det är ok att bli klappad.
    Han är nu 10 år och kan bli upp till 12-15 om jag minns rätt...

Om storleken är fel finns det ju mellanpudel också!

All you have to decide is what to do with the time that is given to you
  • Skittles 77

Han har även gått cirkusskola...

All you have to decide is what to do with the time that is given to you
  • mkk

En softis, den är inte leverbrun. Men de är helt underbara, jag har tränat agility och lydnad med henne. Får ofta berömm för hur duktig hon är. Dessutom är hon jättetrevlig, det negativa med henne är att hon är lite vaktig och inte tycker om främmande karlar när jag är med ungarna. Annars en toppen hund.
    Vilken hundras du än väljer se till att prata med många uppfödare o hitta en seriös sådan. Kolla bakåt i tiden på tex sjukdomar. Ska du köpa en labbe eller en golden så kolla gärna andra avkommor om höftproblem. Det är en hel djungel, men var noga.

Svar på tråden när det gäller hundras..