• Snoddan

när det gäller hundras..

Har ni nått förslag på vad hund som skulle passa oss...? Vi har planerat att skaffa hund i ett års tid. Men plånboken har inte tilllåtit det ännu. Jag vill gärna ha en med lite päls och som tål att den följer med ut på vintern när man ska grilla etc.. Inte för stor och inte för liten heller.. Vill ha något i mellanting. Har nyligen haft en bernersennen, men han blev sjuk. Och nu tänkte jag pröva med en liten mindre ras pga att vi inte bor i så stor villa. Har även haft/växt upp med en liten shit tzu.. Vill gärna ha en ras som lever några år och helst en tik. Vill gärna jobba lite med vovven och se hur mycket jag kan lära den och gärna pröva agility och kanske lydnad. Utställning är nog inget för mig..

De blev lite långt men hoppas på råd..

• Svar på tråden när det gäller hundras..
  • pyttanopysen

En softis kanske. De fäller inte, är mellanstora och blir i genomsnitt ganska gamla. Dessutom tycker de om barn.

• Toxxic

Sheltie var det första jag kom att tänka på.. Eller Schipperke, fast dom är ju lite mindre då..

• Gnista

Koiker! En mellanstor vit/brun holländsk fågelhund med trevligt temperament.

• bonus2

Amstaff :) Är en bra vovve enligt mig. Mina hundar tränar jag upp i tävlingsnivå lydnad med. Kör lite agility och spår. Jätte lungn inne rolig och frammåt ute. Ingen pälsvård och är den blöt ett svep med handduken sedan torr :) hoppas du hittar nån som passar dig

• eve83

Jag kan rekommendera boxer.. En go o socila hund, allt glad och positiv , vill vara med jämt. kräver dock lite hjärngympa men det ska ju alla raser ha

• Boppan

Rekomenderar varmt en softis. Har en själv på 7 månader. Mycket hund men inte så fasligt stor i kroppen. Snäll och träningsvillig. Å så fäller hon inte hår.

• 9799

Jag lägger min röst på Amerikansk cocker spaniel. En underbar och flexibel lagom stor hund. Med underbart temperament och glädje. Har 2 själv, har även kullar då och då. Om du går in i mitt fotoalbum så finns en bild på min lilla tjej på 6 månader. Hon är buff till färgen men dom finns i flera färger. Bl a svart och black/tan (som en rottis), och 2 färgade.
    Lycka till med hundletandet!!!

• Ilse

Springer spaniel eller Cocker spaniel skulle jag säga. Annars en stor-pudel, de kan "fårklippas" så behöver de inte så mycket pälsvård. Alla tre raserna är positiva och glada familjehundar.

• Ilse

Softies? Är det en soft coated irish terrier?

• 9799

Amerikanska cockern finns ochså i brun/leverfärgad!! Finns även lever och tan. Perfekt hund för agility. Och pälsen behöver man ju inte låta växa ut. Min ena tik är nerklippt i sk valpklippning och är då väldigt lättskött.

• Peppa

Tollare kom jag och tänka på, de är friska och allerta.

Annars Kelipe (working om du ändå inte vill ställa ut och verkligen vill jobba med hunden)

Aussie är härlgia hundar OM du väljer rätt linjer. INTE utställningslinjerna för då får du ofta problem med mentaliteten och skottberördhet.

Spaniels kan vara lite för slöa när det verkligen gäller och så har de flesta lite problem med olika sjukdomar och mentaliteten är inte på topp.

Kolla individernas MH noga innan du väljer valp efter dem, i alla raser samt så ska de givetvis vara HD och AD fria.

• Pilloppan

Rekommenderar oxå finsk lapphund, go, snäll, rolig, pigg, älskar snö, pinnar och löv Helt underbar helt enkelt.

• Peppa

Och ta för guds skull inte en blandras med motiveringen att man då får det bästa från två olika raser *korkat*

• 9799

Peppa: Nu får vi skilja på Cocker spaniel och Amerikansk cocker spaniel! En väldig skillnad faktiskt. En Amerikansk cocker är definitivt inte slö! Det är det minsta den är!!! Och mentaliteten är det inget fel på generellt. Det finns undantag i alla raser.

• Peppa

Med slö menar jag att de inte alltid har den motor som krävs för de högre klasserna i t.ex. brukset. Jaktspanieln däremot brukar ha mera motor.
    Att de är socialt pigga är en annan sak och visst finns det skillnader.

• LillaStollan
    9799- Är en engelsk cocker slö???

Tror Peppa menar med slö att  en cocker inte alltid behöver aktiveras utan blir lite vad man gör den till. Den är inte så allert som jag tycker att den perfekta hunden till lydnad ska vara. Håller med om att det inte är en hund man ska skaffa om man vill tävla i lydnad. Det hade inte jag gjort i alla fall. Gillar vårt charmtroll som gärna sover till lunch och lyssnar när hon har lust.
  • enlitenbitkaka

Vill inte gärna ge råd när jag inte vet hur ert liv eller vardag ser ut...men på rak arm:

Springer spaniel
    Dansk-svensk gårdhund
    Shetland Sheepdog (mycket päls men inte överdrivet mycket pälsvård såvida du inte ska ställa ut)
    Pinscher
    American staffordshire terrier

Alla väldigt olika hundar så det beror helt på vad du vill göra med den.

• värklig

Vi har en welsh springer spaniel. Inte så vanlig, lite mer kompakt än engelsk springer och mer alert. Går superbra i agility och är enormt tålig. Hon är med oss ute dagarna i ända både sommar och vinter, snö och kyla bekommer henne inte. Jag kan verkligen rekommendera den rasen. Vi läste mycket om olika raser innan vi skaffade henne och just tåligheten föll vi för. Inga problem med ögon eller höfter eller mentalitet. Det finns ju andra personligheter i alla raser så klart, men vi tycker att hon fyller våra önskemål med råge. Hon älskar vår dotter och är jättesnäll med henne och har mycket humor. En härlig familjemedlem. Läs mer på hemsidan för rasen.

Svar på tråden när det gäller hundras..