• Mamsie
    Hjälp! Jag har fått ett litet matvrak
    Max fyllde 4 månader i lördags.
    Vi började med gröt för 1½ v sen eftersom han inte tar nappflaska alls, han älskade det!
    Idag köpte vi lite barnmatsburkar (bra att ha hemma liksom). Nyfiken som man är så öppnade jag burken med potatis & majs. Han käkade ca 40ml och blev sur när han inte fick mer

Alltså: smakportioner betyder väl "lite i början, öka gradvis"?
    Han verkar inte ha fattat det riktigt... De stora barnen tog det en tesked i taget från 6 mån ålder, men lille Max är tydligen väldigt matglad *s*

Finns det nån anledning till att bromsa upp och begränsa honom? Vad är det för nackdelar med att låta honom äta sig halvmätt på annat och slurka mammamjölk som efterrätt?

Hur tidigt kan dom börja med pipmugg? Han vill ju inte ta ens vatten i nappflaska till maten och det blir så kladdigt att ge vatten med sked.
    Nu är det middag för oss vuxna! Ses senare *vinkar*
  • Mamsie

Tack Tinuska för svaret!
    Mina brön får grabben stå ut med ett tag till, jag ammade ju de stora i ett år vardera så... Fast man ska aldrig säga aldrig
    Äta-med-sked-tekniken funkade efter tredje skeden, inte många klickar utanför inte. Därför känns det fånigt att begränsa honom...

Nån som vet ifall man kan frysa resten av innehållet i barnmatsburken i iskubslådor, som om man lagat maten själv?
    Och potatis blir ju grynigt, men om det är blandat med palsternacka eller majs kanske det går att frysa?

• Mamsie

Så, det kan vara så som jag misstänker: Den sk WHO-koden/Barnmatskoden (Innocentideklarationen) är orsaken till att man till varje pris måste behålla sin mjölkproduktion till minst 6 månaders ålder? Och bromsa upp ett ev matvrak
    Japp, jag är väldigt kritisk till att Sverige så med hull och hår anammat den utan att tänka eftet lite.. Jag anser att man (om det inte påverkar barnets hälsa negativt) ska få välja själv.
    Shit, vad jag är beredd på mothugg nu

Elias Mom, om din unge tålt nerfryst mat så tål nog min det också

CasaMia, man märker väl om magen mår dåligt, och fattar att maten kan ha orsakat det?

• Mamsie
    Letar efter grötrecepten...
    Nån som har i huvet hur man (utan mortel) finfördelar havregrynen? Jag funderar på att ta stavmixern till det...
    ... och hur mycket havre man tar till vilken mängd vatten? Det måste ju gå att koka i micro som vanlig havregrynsgröt?

Nu har vi haft elddopet för Max och skedmaten. Han är mjölk- och sojaallergiker, så jag måste låta bli det, så länge jag ammar honom.
    I torsdags tänkte jag mig inte för utan köpte en bulle till kaffet. Det var megagott tills jag kom på att det inte var så smart Det blev till att ge honom Nutramigenberikad gröt och potatis-majs-puré i ett dygn! (Nutramigen = mjölkersättning för allergiker)
    Det svåra vara att få i honom vätskan eftersom han vägrar flaskan. Vi fick i honom teskedsvis med modersmjölk & vatten, och smusslade med lite extra i maten. Dagen efter var blöjan nästan torr, men jag ammade på dagen och han började kissa normalt igen. Hans bajs var tjockare än vanligt igår, och idag var det en svårklämd liten liten klump! Så vi gav honom 2 + 2 tsk plommonpuré idag. Hoppas det hjälper!
  • Mamsie

Ni är GULDPenga mun värda! Tack tack tjejjor!  Jaaa tack klistra gärna in gröt-recepten igen, vi är nog många som läser dom

M73, pipmugg funkar lika bra/dåligt som allt annat. Vi häller in lite lite i munnen med förhoppning om att han sväljer en del & inte allt rinner ut.
    Men vi låtsas som om det är helt ok och kör på med några skedar skedmat, lite vatten, mera skedmat osv. Sen sanerar vi ungen och köket

• Mamsie
    Mjölk- och sojaallergi: När han började skrika vid 2½ veckas ålder misstänkte jag att han var mjölkallergiker som sina storasyskon. Skriker och bajset var inte helt ok liksom.
    Jag slutade helt med mjölk och han slutade skrika. Men det var fortfarande nåt som inte stämde, så jag fick en remiss till barnmedicin där jag bad om pricktest på ägg-soja-mjölk eftersom det är vanlig kombination. Läkaren sa att pricktest inte alltid visar, utan man får mer gå på hur ungen reagerar på ex mjölk (med mage, utslag eller vad det nu är).
    Max reagerade på både mjölk och soja, tyvärr. Men vi har vant oss, och är tacksamma för att det inte är mer än så.

Det är jättesvårt att undvika fallgroparna i maten, så ni som funderar är välkomna hit Mjölkallergitråden fortsätter igen och läsa TrådTexten eller fråga oss i tråden
  • Mamsie

Tack Bumblebee!
    Nu har jag klipp-o-klistrat ett grötdokument

Vissa klarar bara kokt/upphettad mjölk, andra bara "gammaldags mjölk" med 4% fett och inte behandlat som vanlig mjölk. Eller laktosfri, men det funkade ju inte för dig.
    Man kan använda havre-/ris-/sojamjölk på samma sätt som vanlig mjölk.
    Fråga på om ni vill ha tips
    Max kom 17½ år efter tösen å andra sidan... Snacka om bredsladd

• Mamsie

Blåsa bubblor & "brumma" med vätska i munnen är kuuuul

Blue Vapor skrev 2006-10-29 00:16:39 följande:
    Sanera är väl kul? Igår började tjejen FRUSTA samtidigt som mat/vatten ska in i munnen...... och så har det fortsatt - tydligen en MYCKET skojjig manöver vad det verkar
Svar på tråden Barnmat