• Mamsie

omnihm,käl,-.   opxasedxixxxxxxezf
    zdfy6ujnoljk-
    Ö-.,m    988                zzzZZZZZZZZZZzzzzzzzzz zkmb jqzsjnh NKKKKKKKmazzM NJMFVCCCMMCS FR,LF--QSEW3EFCKXNHBMMMMMMMMMMMMMM.,M               ,,,,,,,,,,A                           1Q1E3xzZW2Q3XVCJMNYBHONQ   q1jioUO9J91   KIJOJHVBGB NB   3  EAB EDan ;W   ih'ä¨'gvbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbvfgvvvvvvvvvvvvvvvvvbbbbbbbubhybuyhbuy6edw2e54ertweswtg8.

ASssssssssssssxdcxszókkAazå
    å+pövå§<<<<fv
    ä

Stolt mamma sätter naturligtvis in det i hans egen blogg

Max Love; Älskad till Max www.nogg.se/maxlove
  • Mamsie

Det stämmer onehappen att Max var lite OT där, men han ville inte vänta tills mamma bytt tråd innan han gick loss på tangentbordet för första gången.
    Jag ville inte säga nåt till honom om det eftersom jag är rädd att störa hans kreativitet

• Mamsie
    Tack för gröt-tipsen!
    Idag fick han första hemmagjorda gröten:

Mixade 1dl havregryn vilket väger 35 gram.
    Tog hälften av det, (ca 17½ gram) och kokade i 1,4 dl vatten i 3 minuter. Blandade i lite kylskåpskall fruktpuré så det blev gott och svalara.
    Ungen stånkade, stönade, frustade av vällust när vi matade honom. Och gnällde och gnydde när vi inte slevade in gröten fort nog
    *lyckliga Mamsie till Max*
  • Mamsie
    Tackar! Det var preciiiis vad jag o gubben spånade på igårkväll
    ylletröjan skrev 2006-11-14 14:16:43 följande:
    Karina80 och andra: Jag har gjort egna köttbullar åt min son sen han var 5 månader, alltså kokta. Han gillar det jättemycket. Servera mosat ihop med potatis och någon grönsak, typ broccoli. Receptet är som följer: 50 g nötfärs½ msk ströbröd½ msk potatismjöl2-3 msk standardmjölkBlanda potatismjölet i färsen och tillsätt det i mjölken uppblötta ströbrödet. Forma små bollar och koka dem i (saltat?) vatten ca 10 minuter. Går jättebra att frysa in! OBS! I receptet står det saltat vatten, men ni kan nog göra som ni vill.
    När vi ändå spånade på köttmat till grabben, fick jag för mig att jag inte vill börja med kött - utan det känns som om fisk & kyckling är rätt start.
    Och jag som aldrig ens tänkt tanken på att själv bli typ kött-ratare eller vegetarian De stora barnen har fått kött utan krusiduller och de mår utmärkt!
    Vad är det med mig egentligen?
    Finns det några som helst belägg för att fisk & kyckling skulle vara skonsammare mot mage/tarmar?

Idag kokade jag frysta hallon i några minuter, mixade och passerade dom. Kokvattnet tänkte jag använda till saft eller som bas att koka gröten på.
    Vad tror ni? Blir det bra till en snart 5-månaders älskling?
  • Mamsie
    Shoegirl säger:
    Som jag säger är deras skola väääldigt strikt - men jag tycker det är intressant och bra att ha som referens. (fast liiite jobbigt också att ha deras kommentarer hela tiden)
      Jag hör inte kommentarerna alls, så jag är helnöjd med det här arrangemanget.

Själv köper/äter jag det som är gott och köper det som är billigt i förhållande till mina behov. Om ekologiska produkter är dyra eller smakar sämre så väljer jag nåt annat istället.
    Vilken ego människa jag är va? Inte den minsta hänsyn till "djur & natur"!
  • Mamsie

Tillbaka till min fråga, fast lite omformulerad nu
    Vad är skonsamt mot magen vad gäller kött/fisk/fågel?

Vi kan inte ge Max något sojabesläktat pga allergi (mjölk & soja), så det blir vanlig proteinkälla för honom istället. Han är inte allergisk mot ägg, vi har testat honom.
    Han verkar inte reagera på nåt annat heller av det som jag stoppar i mig och han får via min mjölk, men jag tänker ta det lugnt med jordgubbar och fisk - allt i lagoma mängder

*skriver upp majskyckling på listan*

Svar på tråden Barnmat