Inlägg från: onehappen |Visa alla inlägg
  • onehappen

Barnmat

apropå berikning av gröt mm sa min bvc att så länge man ammar behövs ingen extra järn-berikning om man t.ex gör egen gröt. Man behöver alltså heller inte ge välling om man ammar.

låter vettigt tycker jag.

sen när jag slutar amma, tänkte jag isf berika med paltbröd eller ge mycket annan järnrik kost (leverpastej när han är lite äldre, broccoli mm) för att slippa den tråkiga industrigröten så gott det går.

• onehappen

mamsie - fel tråd? tror det finns en "låt bebisen gå loss på tangentbordet"-tråd

fast jag brukar bli rätt ot också iofs..

En fråga, någon som vet hur det är med allergier. Pappan är allergisk mot stenfrukter (plommon, nektariner, persikor) vi vet inte om mango räknas dit. Pappan har varit väldigt försiktig med mango själv men verkar kunna äta lite utan besvär.

Låter så gott att ge mango till bebben, vågar man det?
    Ska fråga bvc också men det är ett tag tills jag ska dit

• onehappen

sefyria, vad jag hört verkar det vara turkisk yoghurt som gäller eller arla naturell som man smaksätter med egna frukter. De andra yoggisarna är ju fullproppade med socker, om man nu inte vill ge det.

+ vet jag inte om turkisk är mildare på nåt sätt? man ska väl vara försiktig med rena mjölkprodukter ett tag, typ inte ge det som ett enskilt mål när de är så små, utan blanda in mjölk i annat, typ lite mjölk till gröt eller ge ost osv.

• onehappen

ingen som har nåt svar om mangon..?

• onehappen

casamia - om jag var bebis skulle jag nog också föredra hemlagat. Barnmaten i burkarna ser verkligen inte kul ut!

skönt att se att så många lagar mat ändå har aldrig förstått poängen med burkar förutom kanske när man är ute på vift. Men då är jag en sån som har *väldigt* svårt för mikromat till vuxna också. Den ser inte heller kul ut och smakar likaså.. Hellre tråkiga men hemlagade makaroner o korv, eller snabbnudlar om man har bråttom liksom..

• onehappen

hur bra är det med matberedare? använder ni det? eller räcker stavmixer..?

• onehappen

Apropå mixers, någon som har en Braun Powerblend? Funderar på att önska mig en av välvilliga morföräldrar som vill ge något. Den verkar schysst. Eller någon som har en annan mixer-bägare/blender? Funkar det bra att mixa barnmat i? Jag vill ju gärna kunna hacka nötter och helst is också liksom.

eller så köper man en riktigt bra mixerstav och struntar i att hacka is.. vad tycker ni?

• onehappen

kände mig som en stolt kock igår och idag när han fick smaka min fantastiska potatis/palsternack/osalt smör-puré och fick i sig bra mycket för att vara typ första smakisarna.

allvarligt, betalar folk 20 kr el vad det är för att köpa samma sak på burk!?? hur svårt är det att koka en potatis liksom?? jag förstår inte alls.

• onehappen

dessutom ser innehållet i burkarna riktigt blekt o trist ut blä

nej jag förstår bara inte.

• onehappen

"Hur var det förresten med egenhändigt mixade eko-havregryn v/s köpegröt för vitamininnehållets skull?
    Åsså järn - hette det blodbröd det man blandar i? Var hittar man det?"

Enligt min bvc behöver man inga berikade produkter så länge man ammar. Låter logiskt, mjölken är så näringsrik. Alltså är egen gröt helt ok.

När man slutat amma kan man t.ex järnberika den egna gröten själv med blodbröd/paltbröd och se till att bebben får i sig ordentligt med andra grönsaker typ broccoli som har högt näringsvärde.
    Blodbröd skall tydligen finnas på Ica.

Fick idag reklam-gröt på posten. Innehåller skummjölkpulver och andra konstigheter, inget jag vill ge om jag inte måste av nån anledning.

Apropå rapsolja som "kräm", köpte en ekologisk rapsolja med lavendeldoft från www.minimundus.se, roligt ha en som doftar lite roligare

Svar på tråden Barnmat