Inlägg från: onehappen |Visa alla inlägg
  • onehappen

Barnmat

meta83 - de tuggar med kinderna även utan tänder, som sagt även när de får tänder är det väl vanligast att få framtänder först och vem tuggar med dem..? så det behöver inte vara helt slätt

fast jag är också nyfiken på hur man kan få pasta i bra konsistens, svårt mosa med gaffel och det blir ju som klister om man mixar

• onehappen

igår fick vår smaka på lite minimajs från vår (starka) wok, som vi sköljt av med vatten. skojar ni att han tyckte det var gott då. han vill äta det vi äter. det jag lagat till honom med ris o kokos o vanlig majs var inte alls poppis.

så idag fick pappa göra bebis-wok, med finskuren morot,minimajs,purjo,broccoli,ris och lite lite soya och ostronsås. får se om det gillas. har nån känsla av att det kommer göra det. en aning för salt egentligen skulle jag tro, eller? soya är ju salt och ostronsås med..

• onehappen

Mörköbarn - hur gammal är din? Tänkte prova linser och bulgur till min snart 8 mån men vet inte om det är för tidigt, för jobbigt för magen..??

• onehappen

JohPet - så du har också hittat hit

Vi använder alltid vispgrädde ist för matlagningsgrädde till bebisen, de behöver fett men sen kanske vi inte ger vispgrädde i maten varje dag, i så fall lagar vi nåt annat. Vi ger alltid smör eller olja istället för margarin som är härdat fett vilket inte känns så fräscht.

Tilläggas kan att vi själva också alltid steker i smör el olja o inte margarin. Om vi vill hålla igen på fettet kör vi bara olja ett tag. Godare så.

Om man tittar på innehållsförpackningen på matl.grädde ser man att Keldas tror jag är bara grädde+nåt medel men Mildas innehåller grädde+en lång lista på konstiga saker - eller om det var tvärtom.

Jag tror att ju mindre tillsatser, kons.medel, färgämnen, kemikalier i maten till bebisen desto bättre.

• onehappen

Enkelt fisk-tips. Vår älskar fisk o potatis har vi kommit fram till.

Idag blev det:

kokt fiskfile
    kokt mandelpotatis
    lättkokt och riven morot (kokt för smakens skull)
    dill
    en klick smör i mjölk som vi kokade upp

Mosade potatisen och fisken ihop med mjölk/smör-blandningen så det blev såsig mos. I med morot och dill. Klart!

Mums!

Har kommit på att det verkar som han gillar enkla saker, det behöver inte vara så avancerad kryddning och ingredienser. 8 mån är han

• onehappen

scorpionan: jag brukar koka aprikoserna lite för mjukare konsistens sen mixa med lite vatten för att få en trevlig puré.

solrosfrön är också väldigt järnrikt och rikt på massa vitaminer, så jag har börjat mortla (el mixa, hacka) såna och ha i gröten. smakar gott också. det borde väl vara jättenyttigt??

• onehappen

scorpionan, flytande margarin är inte samma sak som smör. Som sagt osaltat svenskt smör är det de flesta kör med till bebisarna.

margarin är härdat fett, inte så nyttigt vad jag vet. Smör innehåller ju mycket mättat fett därför ska väl inte vuxna äta alltför mycket av det, men de små som sagt behöver fett.

• onehappen

"Den blir lite stabbig o seg tycker jag - är det nån annan som gör på nåt annat sätt, o får bättre konsistens?"

Jag har fått för mig att gröten blir stabbigare i mikro än om man kokar, dessutom låter det som du har någgot lite vatten. jag har 1,25 dl vatten på 1/2 dl gryn vilket jag kokar på spisen några minuter.

Jag mortlar/mixar ett grynen innan också (och har i en burk) så blir konsistensen mer bebisvänlig

• onehappen

passionsfrukt skall vara bucklig när den är mogen. en helt slät är alltså omogen.

mango brukar jag känna lite den skall vara lite mjuk. brukar också köpa fryst ibland, lite billigare, även om det är godast för lillen med färsk, han *älskar* färsk mango och ananas!

bumblebee, tack för tipset om att blanda paltbröd i grynen direkt

• onehappen

yoggi och yoplait är väl socker i? alternativt aspartam/ socker-substitut (light) och det skall man inte ge så små.
    Huruvida man vill ge socker-produkter är väl upp till var och en, vi gör det inte. En vanlig yoggi är väl som om man skulle göra en naturell med sylt i (i stället för bär).

Vi har gjort kvarg av filmjölk. Dvs låta filen silas av i melittafilter, då blir kvargen kvar och vasslen åker bort. Vasslen innehåller nästan all laktos + en del andra onyttigheter fick jag veta. Kvargen är nyttig och blir som glass när man blandar med bär/frukt. Gott tycker lillen, ibland..

• onehappen

men hur gör ni med turkisk yoghurt, det är ju jätteförpackningar, en hel hink liksom. Äter ni själva resten eller hur länge håller det..?

• onehappen

visst är de roliga när de gillar något. armarna utsträckta och sitter och hoppar och låter "mer mer"

• onehappen

scorpionan, hittar du färska aprikoser borde det vara ännu nyttigare, för all färsk frukt tror jag innehåller mer vitaminer mm än torkad.

• onehappen

falken, päron brukar funka till det mesta tycker jag, t.ex päron/plommon. jag kokar päron några minuter så blir det godare smak tycker vi. päron/krusbär kanske är gott?

• onehappen

här var det pappas lammfrikadeller (m ströbröd,ägg,grädde) + mosad potatis/rotselleri/morot + persilja + olja + lite mjölk för konsistensen till lunch. mums!

hade det till middag häromdagen också fast med ris+morot+majs. Gott!

Svar på tråden Barnmat