• Sefyria

Barnmat

Jag måste slänga in en fråga här om yoghurt!

Vilken yoghurt är lämplig att ge ca 7 månaders bebisar vid t.ex mellanmål med frukt?
    Jag känner ju till Néstlés yoggisar som säljs i 4-pack men jag tänkte mer på Arla-producerade saker eller kanske rentav turkisk yoghurt. Vad köper ni?

• Sefyria

Jag vill också försöka undvika sockrade produkter så mycket som möjligt. Ska se om turkisk yoghurt och Arlas vanilj går ner hos Sebbe.

• Sefyria

---> The Bumblebee

Men ååh, sicken natt. Stackars, söte Elmer. Magknip av pencillin, det visste jag faktiskt inte att det kan ge magknip. Ska jag ha i tankarna om det blir aktuellt här hemma.

Ser att du provat det mesta, men har du också provat lite olja i gröten/vällingen? Vanlig matolja som raps eller till och med olivolja smörjer tarmarna bra för de små.
    Sebbe fick motsatt verkan av katrinplommonpure och var alldeles hård i magen i början när vi började med smakisar, då var vanlig olja i flaskan räddningen.

• Sefyria
    Tinuskan skrev 2006-11-02 16:47:05 följande:
    Ja nu har tjejen börjat käka ordentligt, så igår beställde jag tre böcker från nätet som handlar om barnmat,så nu ska man bli redig laga mat till oss båda, tack för alla tips
    Var beställde du dina böcker ifrån? Letar som en toka själv men hittar bara en bra bok från Alidbris.
  • Sefyria

Skulle det vara en bra idé att ge Sebbe lite pannkaka idag? Har ingen salt i smeten så därför undrar jag, kanske någon annan som har provat med det till sina bebisar?

Menar inte som middag kanske, utan bara nåt han kan utforska och suga på nu i början innan han kommer i underfund med vad det är.

Hur försiktig bör man vara med lök när det gäller egen barnmat? Lök är ju gasbildande, tänker jag på.

• Sefyria
    Bernermorsan skrev 2006-11-06 15:35:52 följande:
    Upptäckte idag att jag har en barnmatsbok på ca 49sidor på dator som jag fick när jag var mkt på liberoshemsida av en tjej som samlade i hop. Det finns uppdelat på efterrätter mat och även dryck och även i månader från 4mån-12 mån Har dock inte läst igenom recepten på ett tag Om intresse finns kan jag maila denna till de som önskarHar ju själv en kille på 3år och en kille på 7mån som bara får/fått hemlagad barnmat. Fast själv kör jag mest utan recept.
    Jag hade gärnat velat ha en kopia!
  • Sefyria
    The Bumblebee skrev 2006-11-06 18:38:11 följande:
    Sefyria och ni andra!Jag kan länka till en barnmatssida som florerat på diverse barnsiter Hoppas att nåt kan komma till användning!hem.passagen.se/isaksweb/Kan hända att det är samma som Ypsylon pratar om.Jag är så dålig att komma ihåg att jag har såna här sidor bland favoriterna. Men med lite hjälp så kommer även jag ihåg saker (Å nu ammar jag bara en gång om dan - kan man fortfarande skylla på amningshjärna då???) Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
    Tack, dock hade jag redan den receptsamlingen.
  • Sefyria

Snart är det premiär för egengjord barnmat här hemma! Om bara en kvart eller sisådär ska Sebbebebbe få smaka på mammas korv stroganoff, till efterätt blir det äppel/päronpure med lite touch av kanel, även det hemlagat.

Jag är själv jättenöjd hur det smakar, frågan är bara hur sonen kommer att bedöma maten. Haha, jag känner mig jättenervös helt plötsligt, som om mammarollen antingen kommer att bli upplyft till skyarna eller hårt kritiserad med kaskadspyror.

• Sefyria

Maten och desserten blev helt godkända! Fick dock inga applåder från sonen men det kan man inte direkt förvänta sig av en 7 månaders.

• Sefyria

Men Tinuska, det står på Svenska Dagbladet att en normal användning av kanel som krydda inte är farligt. Det är däremot inte så bra att stoppa i sig teskedsvis med kanel dagligen, enligt artikeln.
    Själv pudrar jag på lite kanel vid gröt och efterrätt till sonen, men inte varje dag för han är inte så förtjust i smaken.

♥ Sebastians mamma! ♥
Svar på tråden Barnmat