• Sefyria

Barnmat

sessan 85 & The Bumblebee - Jo, jag skulle väl ha skrivit hur pass små fiskblocken är. En påse på 750 gr för 30 spänn tyckte jag var billigt (billigare än torskfile iaf).

The Bumblebee - Jag har faktiskt undrat när det är okej att ge tonfisk så ditt recept kom faktiskt lägligt! Ska faktiskt testa det i dagarna!
    ♥ Sebastians mamma! ♥
  • Sefyria
    polaris - Det finns recept på hur man kan järnberika egengjord havregrynsgröt några sidor bak i tråden. Jag vet, det är trist att leta sig fram på 67 sidor men annars så kan du hinta ett inlägg i The Bumblebees gästbok då hon vet hur man gör med t.ex blodbröd i gröten.
    (Tror det var blodbröd iaf...)

malmö82 - I köpegröten så finns det ju viktiga mineraler och sådant för de små medans de växer och som de behöver. Men du kan ju alltid variera med egengjord gröt och köpegröten flera ggr i veckan, så gör jag ibland.
    När det gäller grynen i sig, de kan nog vara hårdsmälta för magarna hos de små eller till och med fastna i munnen (typ gommen), fast mixa eller krossa grynen lite grann så tror jag nog att det ska gå bra iaf.

LilJ - Frukt i konserver ligger ju i sockerlag så jag personligen undviker sådana burkar.
    ♥ Sebastians mamma! ♥
  • Sefyria
    Nika83 - I trådstarten så finns det uppdateringar med recept, och även bak i tråden. Så här gjorde jag när min gosse var 6 månader;

- tog ca 200 gram köttfärs, la det i kastrull och hällde över så pass mycket vatten så det täckte färsen. Körde runt med en gaffel så färsen smulades sönder vilket är bra så den inte klumpar sig, sen lät jag det koka några minuter och det är färdigt när det ser sådär daskgrått ut (ser inte vidare aptitligt ut).

Sen kan du blanda färsen med det din pojk redan äter som potatis, morot och broccoli, som du kokat ihop i tärningar tills de är alldeles mjuka.
    Smält sedan nga matskedar margarin (eller häll i 1 msk olja) och blanda ihop allt.

Du kan variera köttfärsen precis hur du vill; med purjolök, palsternacka, majs och morot. Eller krossade tomater, basilika, gul lök och makaroner. Bara mixa och sen är det färdigt.
    ♥ Sebastians mamma! ♥
  • Sefyria
    malmö82 - Jag försöker tänka efter men jag minns faktiskt inte om tunnpaltsbröd och blodbröd är detsamma. Har aldrig köpt det själv faktiskt.
    Jag tror att om man varierar kosten och kör efter den berömda tallriksmodellen, så får nog barnet i sig det han/hon behöver. Sen vet jag ju inte exakt hur mycket av vad som behövs (tänker på mineraler och vitaminer) men mycket av det som vi kan tillaga för våra små är ju nyttigt.
    Jag själv började fixa egen gröt när Sebbe var ca 7 månader och det var vanlig havregrynsgröt med hemgjord fruktpure till. Kiwi är ju järnrikt, så även jordgubbar, så gossen får nyttigheter därifrån.

Nika83 - Mellanmål kan du ge när du själv vet om det är långt mellan målen. Och vad du ger bestämmer du själv då du känner din bebis bäst och vet hur långt hon/han kommit i matväg.
    Min gosse äter lunch vid kl.13 och middag vid 17-tiden. Det är ju 4 timmar emellan de målen så jag ger mellanmål vid 15 tiden, den hoppas dock över om han sover då.
    Som mellanmål ger jag leverpastejsmörgås på grovt bröd eller formfranska, till det får han dricka vatten. Ibland slinker det ner en turkisk yoghurt också när jag ser att han tramsar med smörgåsbitarna och mer hamnar på golvet än i hans mun.
    Innan han var 7 månader så gav jag smörgåsrån som han sög ihärdigt på. Dessa smälter i munnen av saliven så bebis kan inte sätta i halsen, dock kan de bli törstiga skulle jag tro. Till det fick han frukt som jag mosade ihop, t.ex banan med blåbär eller äppelskrap. 
    ♥ Sebastians mamma! ♥
  • Sefyria

Min osäkerhet - och jag kan bara tala för mig själv - inför att börja laga barnmat var det eviga undrandet om vad dem kunde äta, inte fick äta, vilka kryddor skulle jag undvika etc.
    När jag väl fick häftet från BVC och gick igenom det, så blev det medens lättare att börja och när jag väl började tyckte jag det var roligt.
    Jag visste t.ex inte alls om att salt skulle undvikas p.g.a njurarna, att honung var ett big no-no, att det var likadant med rödbetor, spenat och några saker till.

När vi började med smakportionerna när gossen var 4 månader, var det "lättare" att köpa färdig burkmat än att stå i köket och göra misstag, och kanske ha lagt lite spenat (det är ju järnrikt som attans så det trodde jag att man kunde ge som smakis, men fick veta i samma veva när vi började att så var inte fallet - sonen fick aldrig spenat som smakis, ska jag säga, det var bara ett exempel jag tog).

Nu ratar jag inte heller färdig burkmat från affären, jag har alltid hemma ifall vi är iväg nånstans och det då är lättare att slänga upp det i mikro hemma hos nån och börja mata. Om gossen inte tycker om min hemlagade kalops och bara spottar ut det, tar jag en burk från skåpet och värmer upp. Så visst kör vi med burkmat, vi också.

♥ Sebastians mamma! ♥
  • Sefyria
    minilinuz - Vad är det för typ av kött?
    ♥ Sebastians mamma! ♥
  • Sefyria
    Pillis1975 - Vad roligt att se dig! Det var ett himla bra tag sen. Tror faktiskt inte att nån har sparat recepten som det gått igenom sen du var här sist. Tråden dör nog den 6:e januari så visst kan vi starta en ny om du inte hinner eller vill.
    Funderar på om man kan samla alla recept och göra kategorier i blogg för kött, kyckling och fisk, och märka dem för vilken månad som är åkej att ge.
    ♥ Sebastians mamma! ♥
  • Sefyria

Ja men vad säger ni? Det skulle väl vara kul att hitta recept på mat i kategorier i bloggen, uppdelat efter kött, fisk, kyckling, frukt, gröt etc samt att vi är mer tydliga på hur gamla våra bebisar är när vi tipsar om recepten?
    Är det nån som känner sig manad? Jag kan fixa om ingen åtar sig uppdraget inom de närmaste dagarna.

♥ Sebastians mamma! ♥
  • Sefyria

Åkej, jag testade med att lägga upp blogg på recept - jag är helt ny inom bloggområdet - och la upp recept på den köttfärssås som jag lagar till här hemma, under kategorin "Barnmatsrecept - färs". Gå gärna in och läs, ge kritik - är något fel? Vad har jag missat? Ser det oorganiserat ut?

Jag funderar på att kategorierna får heta "Barnmatsrecept - kyckling", "Barnmatsrecept - fisk" o.s.v. I själva rubrikfältet vore det ju bra att skriva från vilken ålder maten kan ges på ett ca.
    Så det som behövs göras är väl att ta recepten härifrån, modifiera dem lite grann - vissa recept står det ju bara "palsternacka, morot, ris och köttbitar" (exempel) men det skulle ju uppskattas om dem kunde modifieras med gram och tillagningssätt.
    Jag är ju ingen hejdare själv på detta men ska väl kanske gå igenom tråden och se hur det kan skrivas om. Alla får självklart hjälpa till om de vill, hinta mig med recept så jag kan skriva in dem i bloggen.

♥ Sebastians mamma! ♥
  • Sefyria

cocacarro - Apelsin och clementiner ger jag min gosse på snart 9 månader. Jag skalar av frukthinnan på klyftorna innan, är rädd för att det ska fastna i halsen på honom när han tuggar och har sig.
    Fil har han fått (även mjölk), ger honom i teskedsmängd och så får han smaka, det kanske är lite ovant i början då fil är lite syrligt så min kille gjorde roliga grimaser och tyckte inte att det var något gott.

♥ Sebastians mamma! ♥
  • Sefyria
    Pillis - Jag har tillagat Korv Stroganoff till Sebbe och det har gått bra, på vanlig falukorv från Scan. Kokar det i lite vatten så saltmängden i korven kokas bort och sen kör jag på resten av ingredienserna. Kanske kan man göra detsamma med kassler?

Anna conda - Jag har ett recept på frikadeller från ett mathäfte som cirkulerat på diverse trådar, här kommer den:

100 gram nöt- eller blandfärs
    ½ msk ströbröd
    ½ dl mjölk
    ½ msk potatismjöl
    (Om man använder lammfärs är det gott med ½ tsk torkad mynta i smeten.)
    Vitpeppar efter smak

Låt ströbrödet svälla i mjölken ca 10 min. Tillsätt färs och potatismjöl och rör till en smidig smet. Forma små frikadeller.
    Koka upp vatten och sjud frikadellerna i omgångar, de flyter upp när de är klara efter ca 10 minuter.

I smeten så nämns det inte nåt om ägg, så jag vet nte om färsblandningen kan bli smulig då ägg egentligen fäster ihop färs. Kanske kan man pröva och tillsätta 1 ägg om det vill inte ta sig ordentligt när man formar till frikadeller.
    ♥ Sebastians mamma! ♥
  • Sefyria

cocacarro - Det tror jag funkar, det låter faktiskt gott.

♥ Sebastians mamma! ♥
  • Sefyria

Ni måste hjälpa mig för jag har noll koll på det här - hur vet man att avokadon, mangon och passionsfrukten är mogen när man tittar på den i affären? Hur ska de kännas i handen, ska de lukta (?) något...eller vad? Likadant med ananas, hur väljer man mogen frukt?

Det är ju så lätt att se på banan, äpplen, päron, kiwi och apelsiner/mandariner men de övriga frukterna handlar jag vääääldigt sällan - aldrig, typ - så jag behöver få veta innan jag ställer mig vid fruktdisken som ett förvirrat frågetecken.

♥ Sebastians mamma! ♥
  • Sefyria
    miss mamma skrev 2007-01-03 22:30:05 följande:
    kan man ge nån yoggi till en 7,5 månaders han älskar juh den i burk men blir dyrt i längden?
    Före jul hittade jag i kyldisken i min lokala Willys Hemma yoghurt i flerpack för barn, de stod precis intill Danonino (stavning?). Jag valde "Yo´plait" (också stavning?), nån fransk titel hade dem iaf. När gossen på 8 månader fick ett smakprov såg jag sedan att yoghurten rekommenderades från 10 månader. Dem var väldigt goda, smakade som yoghurtglass! Men de är nog dyrare än den turkiska yoghurten i hinken, skulle jag tro.
    ♥ Sebastians mamma! ♥
  • Sefyria

Tack, Rokka Jill & The Bumbelbee. Nu finns det inga ursäkter för att inte köpa annorlunda frukt hem.

♥ Sebastians mamma! ♥
  • Sefyria
    miss mamma skrev 2007-01-04 10:08:28 följande:
    sefyria:Får dom äta den turkiska youghurten när dom är så små?
    Sebastian fick smaka på den turkiska yoghurten med mosad frukt till när han var ca 7 månader. Jag gav mer fruktmos än yoghurt i början, sen utökade jag lite till mer yoghurt och mindre frukt. Och så ger jag honom det fortfarande. Det är ju en jättebra mellanmål, dessutom är den riktigt fet och det behöver ju deras kroppar. Fick klartecken från BVC när jag berättade att jag hade börjat och hon sa inte att det var för tidigt.
    ♥ Sebastians mamma! ♥
  • Sefyria

Jag gör tzatsiki när jag blir sugen på grekisk sallad.

♥ Sebastians mamma! ♥
  • Sefyria
    Lovis 1 - Jag hade inte gett grekisk yoghurt om det är mycket salt i den. Vad står det i innehållsförteckningen? Vad är det för märke, är det Arla?
    ♥ Sebastians mamma! ♥
  • Sefyria
    Lovis 1 - Det står samma på den turkiska, så då var det nog ingen fara. Var tvungen att kila iväg till köket och kolla i kylen. Har faktiskt inte sett den grekiska sorten, är den också i hink?
    ♥ Sebastians mamma! ♥
Svar på tråden Barnmat