Barnmat
sessan 85 & The Bumblebee - Jo, jag skulle väl ha skrivit hur pass små fiskblocken är.
The Bumblebee - Jag har faktiskt undrat när det är okej att ge tonfisk så ditt recept kom faktiskt lägligt!

Min osäkerhet - och jag kan bara tala för mig själv - inför att börja laga barnmat var det eviga undrandet om vad dem kunde äta, inte fick äta, vilka kryddor skulle jag undvika etc.
När jag väl fick häftet från BVC och gick igenom det, så blev det medens lättare att börja och när jag väl började tyckte jag det var roligt.
Jag visste t.ex inte alls om att salt skulle undvikas p.g.a njurarna, att honung var ett big no-no, att det var likadant med rödbetor, spenat och några saker till.
När vi började med smakportionerna när gossen var 4 månader, var det "lättare" att köpa färdig burkmat än att stå i köket och göra misstag, och kanske ha lagt lite spenat (det är ju järnrikt som attans så det trodde jag att man kunde ge som smakis, men fick veta i samma veva när vi började att så var inte fallet - sonen fick aldrig spenat som smakis, ska jag säga, det var bara ett exempel jag tog).
Nu ratar jag inte heller färdig burkmat från affären, jag har alltid hemma ifall vi är iväg nånstans och det då är lättare att slänga upp det i mikro hemma hos nån och börja mata. Om gossen inte tycker om min hemlagade kalops och bara spottar ut det, tar jag en burk från skåpet och värmer upp. Så visst kör vi med burkmat, vi också.
Ja men vad säger ni? Det skulle väl vara kul att hitta recept på mat i kategorier i bloggen, uppdelat efter kött, fisk, kyckling, frukt, gröt etc samt att vi är mer tydliga på hur gamla våra bebisar är när vi tipsar om recepten?
Är det nån som känner sig manad? Jag kan fixa om ingen åtar sig uppdraget inom de närmaste dagarna.
Åkej, jag testade med att lägga upp blogg på recept - jag är helt ny inom bloggområdet - och la upp recept på den köttfärssås som jag lagar till här hemma, under kategorin "Barnmatsrecept - färs". Gå gärna in och läs, ge kritik - är något fel? Vad har jag missat? Ser det oorganiserat ut?
Jag funderar på att kategorierna får heta "Barnmatsrecept - kyckling", "Barnmatsrecept - fisk" o.s.v. I själva rubrikfältet vore det ju bra att skriva från vilken ålder maten kan ges på ett ca.
Så det som behövs göras är väl att ta recepten härifrån, modifiera dem lite grann - vissa recept står det ju bara "palsternacka, morot, ris och köttbitar" (exempel) men det skulle ju uppskattas om dem kunde modifieras med gram och tillagningssätt.
Jag är ju ingen hejdare själv på detta men ska väl kanske gå igenom tråden och se hur det kan skrivas om. Alla får självklart hjälpa till om de vill, hinta mig med recept så jag kan skriva in dem i bloggen.
cocacarro - Apelsin och clementiner ger jag min gosse på snart 9 månader. Jag skalar av frukthinnan på klyftorna innan, är rädd för att det ska fastna i halsen på honom när han tuggar och har sig.
Fil har han fått (även mjölk), ger honom i teskedsmängd och så får han smaka, det kanske är lite ovant i början då fil är lite syrligt så min kille gjorde roliga grimaser och tyckte inte att det var något gott.
cocacarro - Det tror jag funkar, det låter faktiskt gott.
Ni måste hjälpa mig för jag har noll koll på det här - hur vet man att avokadon, mangon och passionsfrukten är mogen när man tittar på den i affären? Hur ska de kännas i handen, ska de lukta (?) något...eller vad? Likadant med ananas, hur väljer man mogen frukt?
Det är ju så lätt att se på banan, äpplen, päron, kiwi och apelsiner/mandariner men de övriga frukterna handlar jag vääääldigt sällan - aldrig, typ - så jag behöver få veta innan jag ställer mig vid fruktdisken som ett förvirrat frågetecken.
Tack, Rokka Jill & The Bumbelbee. Nu finns det inga ursäkter för att inte köpa annorlunda frukt hem.
Jag gör tzatsiki när jag blir sugen på grekisk sallad.