• CasaMia

Barnmat

Tinuska: Blev orolig där och sprang och kollade plommonen, men det stod inget om socker och konserveringsmedel, måste de inte skriva det? (Tyckte nog att jag kollade när jag köpte dem oxå)

Men det går ju att göra avkok på burkplommonen oxå - det var just bara det här med extra vätska som kan vara bra för små hårda magar och törstiga bebisar. Visserligen tycker många att man bara ska ge vatten eller bröstmjölk/ersättning och det kanske är mer rätt, vad vet jag? Sanna tycker i alla fall om plommonavkoket ...

Bra att du sa till

• CasaMia

Tinuska: Försöker luska ut var man köper plommonen. Det är inte burk utan påse och jag har för mig de kommer från en hälsokost på stormarknaden i stan (10 mil härifrån), men det står inget på påsen, så jag återkommer när jag vet.

Annars funkar ju som sagt burkpurén

• CasaMia
    Bumblebee: Jag tror att vanligt normalt fett är bättre än artificiellt eller inget. Inga light-produkter till min Sanna inte och aldrig i livet nån lightsötning, sånt rör jag inte själv ens om jag kan undvika.
    Det är nog snarare bättre att ge lite riktigt fett och senare sött än vänja vid mycket 'fakefett' och 'syntsött'. Jag tror att det är vanorna som gör att barnen blir fetare nu än när jag var liten. (De som var tjockisar då, var de som hällde socker på Oboy och fruktyoghurt (!) Och varför är det så många överviktiga som dricker mängder av CocaCola Light?)

Våra små illbattingar behöver ju extra tillskott av fett och då ska det nog vara 'äkta vara'.

Har jag fel nu, så säg gärna till, för det här är nåt jag bara har fått för mig för att det känns rätt ...
  • CasaMia
    The Bumblebee: Förstår ditt dilemma- Vi har lite så här oxå, trots att Peter inte har diabetes, har han bedrövligt dåliga matvanor och 'kostkunskap' hemifrån. Var smällfet som 6 månaders bebis! (Trodde jag skulle krevera när jag såg kort) Sedan har han idrottat vansinnigt mycket till för något år sen, så det gick bra ändå när han var ung. Men han är uppfödd på pannkakor och smörgåsar som mat och det tycker jag är efterrätt och kvälls-eller mellanmål. Det har blivit mycket snabbmat sen vi träffades och jag gick upp 15 kg på ett år - innan jag blev gravid!

Men hur ska jag lyckas få hela vår familj att tänka rätt när det gäller mat? Det är ett rätt känsligt kapitel hemma, för "jag ska ju alltid ha så förbannat rätt hela tiden". Peter är en man med åsikter och han bara 'måste' tycka nåt om allt, vare sig han har belägg för det eller ej. Att jag har lagt ner mer tid på att komma fram till mina slutsatser räknas inte. Och dåliga vanor är så svåra att erkänna och bryta just för att de är så bekväma ... Dessutom har de ju hängt i hela hans liv ...

Detta är lite 'Off the Topic' men egentligen inte, för det gäller ju Sannas mat i förlängningen... Ber om överseende att jag snöar in på detta.
  • CasaMia
    Mamsie: Kul! Majs- och potatispuré var Sannas första superfavorit oxå =)
    Jag har oxå försökt att få reda på om och varför man ska bromsa när hon vill ha mer, men hittar inte så mycket vits i det, såvitt inte magen får frispel, och så iofs kan man ju ta det lugnt för att kolla allergireaktion oxå ... Nu är det istället så kul att koka och fixa mat åt henne och se hennes reaktion, för hon är ett reiktigt matmonster och verkar faktiskt tycka om mammas mat Skrattande
  • CasaMia
    Förvånad Men vad i ... Är det mineralolja i babyoljan oxå? Som de har på BB? Men vaf'n! Ja, det såklart ... och jag missade det ... Å jag som nästan känt mig kass som tvättar Sanna i rumpan med Lactacyd när hon har bajsat istället för den rekommenderade babyoljan ...
    Jo tjena! Man kunde lika gärna börja smörja läpparna hennes med Lypsyl då ... Ledsen

*så missade jag några mammapoäng där oxå*
    Alla mammor tycker att just hennes barn är underbarast på jorden, men det är ju min Sanna!
  • CasaMia

Vit Lupin: Du verkar kunna det där, så jag undrar:
    Vad är parabener?
    Panthenyl triacetate?

Är badolja OT? Förlåt i så fall ...

Alla mammor tycker att just hennes barn är underbarast på jorden, men det är ju min Sanna!
  • CasaMia

Blue Vapor: Varför teflon? Är det speciellt bra?

Bumblebee: Du börjar bli min guru i matsammanhang – verkar ha liknande synpunkter gällande näring …måste fråga – Sanna är snart fem månader (2november). Ska jag alltså inte behöva passera bort kärnorna ur hallonen i hennes ’drottningsylt’ (jag köper bla frusna blåbär&hallon – snälla säg nu inte att de har gömt nåt farligt i dem oxå)

Ang. mineralolja igen: Hur känner man igen det i innehållsförteckning på krämer mm?

När nu ändå mjölk är på tapeten … När är det OK?

Nån som testat mjölkersättningen som finns vid barnmaten?

Och när jag ändå pratar ersättning …

Nån som har gått från BabySemp till BabyPlus? Är det bara jag som tycker BabyPlus luktar och smakar härsket viltköttsfett?(typ det vita på torkat renkött eller fårfiol) Jag bytte tillbaka till BabySemp, men undrar lite om vi bara fick ett kasst paket ..?

• CasaMia

Gröt på hjärnan ...

"Mina grötar" brukar inte fastna trots att jag kokar i rostfri kastrull ... Jaja, när jag tänker efter borde de kanske göra det, men jag har väl tur ... Eller förresten- jag vispar gröten när den kokar för att den inte ska klumpa ... Kanske därför

Jag mal oxå grynen till havremjöl som jag då har färdigt i en burk flera dagar. Eftersom jag är en olydig mamma som inte vill ge samma sak till Sanna veckovis i taget brukar jag variera olika fruktgröter;
    - Banan var nog det första jag provade, och serverar då gärna passerade hallon/blåbär blandat med resten av bananen mosad. (Ca 2/3 i gröten och 1/3 mosad till 'sylten) ibland får hon katrinplommon på istället.

- Mango har jag rivit ner och kokat med några gånger, serverat med köpt mango/päronpuré.

- Idag rev jag lite päron fint i gröten och även nu fick hon mango/päronpuré till.

Det kan hända att jag gör något fel, så säg gärna till i så fall. Men Sanna äter med goood aptit. Hon verkar vilja att maten ska smaka nåt- havregröt i sig är trist, liksom potatismos. Goda saker till ska det vara! Hon får en liten slurk ersättning efter maten och oftast blir hon då bustrött, speciellt efter morgongröten. Men inte just idag - hon ligger och joddlar och sparkar hejvilt, så det kanske finns nåt konstigt piggelinämne i päron ...

Jag använder förresten bara ekologiska havregryn, ekobananer mm för jag vill gärna undvika besprutningsmedel så mycket som möjligt. (Vanliga bananer äter jag inte sen jag bodde i Spanien och fick veta hur det går till på banaplantagerna -dessutom är de mycket godare).

• CasaMia

De flyger över plantagen och sprutar rätt på bara. Vet ej om det stämmer, men jag har hört att en banan är sprutad i genomsnitt fyrtio gånger innan den kommer hem till oss. Genomsnittsåldern på plantagearbetare är oerhört låg, de dör i cancer och andra otäcka åkommor. Sen har jag som allra största argument nuför tiden att de små ekobananerna jag köper på favoritbutiken är såå mycket godare! (däremot är de på vår Konsum i byn träiga och tråkiga så det är nog olika)

Svar på tråden Barnmat