• CasaMia

Barnmat

Måste bara få tala om ...
    Jag brukar ju göra mat till Sanna, men började så smått med färdiga burkar först och testade lite lixom innan jag började experimentera ...

Nu har jag upptäckt att Sanna inte alls gillar den köpta maten lika mycket som mammas hemlagade

Trodde först det var sammanträffande, men nu har hon tjorvat flera gånger med köpesmaten, men mammas små kulinariska äventyrligheter slukar hon!

Älskade unge!

Alla mammor tycker att just hennes barn är underbarast på jorden, men det är ju min Sanna!
  • CasaMia

Vet ni,
    vi börjar få så mycket bra recept, så jag undrar om vi skulle kunna samla dem på nåt sätt? Lite trist med en ny tråd, för det är så skön samtalsnivå här. Men kanske kunde vi samla ihop olika åldrar i varsitt inlägg, och när man lägger till ett recept så kopierar man de tidigare och lägger till sitt nya nederst? Om sen dessa inlägg blir suuuperlånga är väl det bara jättebra - eller? 

Nån som tycker det vore bra? Eller är det bättre med ny tråd för rena recept och tala om här när man lägger in nåt?

Alla mammor tycker att just hennes barn är underbarast på jorden, men det är ju min Sanna!
  • CasaMia

Ingen som vill samla recept ... nähä ... Bad idea Mia! *slår mig själv på fingrarna*

• CasaMia

Pillis:  Lavvjulavvjulavvjulavvuuu!!!!

• CasaMia
    Simon: Vi har lånat en 'Magic Bullet' och jag gillar den för den är bra att göra små portioner med och lätt att diska, men för iofs ett j-a oväsen ... Däremot tycker jag den är på tok för dyr, men det börjar visst dyka upp billigare varianter på ÖB bla såg jag i veckan ...
  • CasaMia
    Bumblebee: Magic bullet är helt klart begränsad, klarar tex att göra morotsjuice men knorrar en del och is har jag inte alls provat. Men till de färdigkokta grönsaker, frysta hallon mm som jag använder den funkar det alldeles utomordentligt bra, speciellt med tanke på att bägarn är alldeles lagom stor och lätt att diska i maskin.

Men som sagt - jag skulle inte betala en tusenlapp för den ...
  • CasaMia

Bumblebee: Tror tom det var mindre, 349 Men om det är samma..? Jag ska nog ändå köpa en egen, för den är helt klart smidigare än stavmixern till en hel del som jag gör.

Idag var elektrikern här och bröt strömmen när det var lunchdax för Sanna så jag kunde inte tina grönsaksmix utan provade bara potatis & dillköttsburken som jag kunde värma i vattenbad. Jag har ju tidigare sagt  att Sanna föredrar mammas mat, och färdigmaten smakar ju ofta ingenting ... Visst gapade hon, men vägrade stänga munnen Förvånad Snart skrek hon och blev sur för hon förväntade sig ju nån god mat, så jag kollade vad mer jag hade färdigt i kylen och det fick bli ... katrinplommon ... till dillkött! Då åt hon!

*Undrar hur många mamma-poäng jag tappade där ..?*

• CasaMia
    AnnaConda: Prova er fram typ ..? Det gör vi här och Sanna talar lixom om när hon vill ha mer 'riktig' mat har jag märkt ... När hon tittade lååångt efter min kaffekopp häromdan fixade jag lite till henne tex, fast det inte riktigt var enligt min planering. Och mycket riktigt - hon åt med stor aptit 
  • CasaMia

Sanna har nu fått köttfärs-och-grönsakspuré med broccolipuré och grönsaksröra och åt upp allt! Älskade unge gillar fortfarande mammas mat - men det luktar diarré när det kommer ut och jag är ganska tjorvig i magen själv - typ magsjuka. Ska man göra nåt särskilt och ge henne?

Sen pratar många om att blanda välling i ersättningen till kvällen. - Vilken välling?
    Majsvälling
    tänkte jag själv köpa - är det bra?
    Hur var det förresten med egenhändigt mixade eko-havregryn v/s köpegröt för vitamininnehållets skull?
    Åsså järn - hette det blodbröd det man blandar i? Var hittar man det?

I köttfärsreceptet ovan ska man ha i krossade tomater. Blandar de inte i konstiga saker där? Det stod salt med på mitt paket med passerade eko-tomater, så den hoppade jag, men de krossade tomaterna stod det tomater och tomatjuice i innehållet på - får de ha grejer i tomatjuice utan att specificera? Är jag nojjig nu?

Åsså snälla om nån vet hur man hittar mineralolja i innehållstexten på cremer mm ...

• CasaMia
    Shoegirl: Tack för svar ... Har hört så mycket gott om rapsolja, men drar själv öronen åt mig - har något diffust minne om skalbaggar och besprutning lååångt bak och därför är jag skeptisk. Använder nästan bara olivolja hemma, men det kanske är lika illa där?
    Du verkar kunna detta så därför ber jag: Enlighten me! Pliiiiz! Är min känsla helt åt skogen?

Onehappen: Tyvärr kraschade min amning och det är en lång och sorglig historia som jag inte ska dra här - kanske den står att läsa i amningsnytt framöver, vad vet jag? Men ICA för blodbröd alltså? Ska kolla nästa vändaa till butiken.

Hur var det med berikade havregryn då? Och vilken välling och hur introducerar jag den?
  • CasaMia

Jag tänkte att det finns så många olika åsikter och gissningar om det ena och det andra, och det är tufft för oss vanliga dödliga (läs mig) att hålla reda på. Dessutom gäller ju olika regler för alldeles nya små och lite äldre spädbarn.
    Så nu startar jag en ny tråd och hoppas att alla kloka människor i vår mattråd fyller i så kanske vi kan klargöra:

-vad som är bra,
    -vad som man ska vara mer försiktig med och
    -vad man ska undvika helt i olika åldrar.

Vad tror ni om det - vill ni hjälpa?

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m14478681.html

OBS! Jag kan ha tänkt fel, så rätta mig gärna, men förstår ni hur jag menar?

• CasaMia

Hej - Mia här igen efter virusattacken. Men även om datorn är friskare har vi människor i familjen inte blivivt helt krya och Sanna är jätteförkyld. Så nu frågar jag och ganska akut: Är det farligt att ge en sexmånaders baby limefrukt eller ingefära? OBS! i pyttesmå mängder och väldigt utspätt såklart menar jag.

Jag själv har nämligen en huskur som funkar jättebra vid förkylning:

Jag river färsk ingefära och låter dra i hett vatten ungefär som thé. Pressar i Lime och smaksätter med flytande honung för att ÖHtaget stå ut med att dricka det..

Till mig som vuxen gör jag en ganska stark häxbrygd och dricker minst en liter om dagen, så försvinner förkylningen bums!

Jag tänkte ge Sanna en mycket utspädd version - kanske mest för att ge henne vätska ... Har för mig att honung är farligt för de små - varför? Och citrus - är inte det ganska starkt för små babymagar? Färsk ingefära - är det fullständigt vanvettigt att ge en liten tös?

Snälla svara snabbt, för min intuition säger att det vore bra för henne - i alla fall bättre än alvedon -, men samtidigt känns det som om det är lite NO-NO med de få ingredienserna som finns med ...

Nån som har nåt annat förslag för förkylda snoriga och hostiga små hjärtegryn?

• CasaMia

Jag har alltid älskat keso och hjortron ... funkar det om man passerar bort kärnorna ... Från vilken ålder?

Svar på tråden Barnmat