• Tyche

Vems är ansvaret ATT skydda sig?

I min andra tråd, "vems är ansvaret" så har ett par bestämt preventivmedel och valt p-piller. Frågan är vems är ansvaret att se till att p-pillren tas och att dom på så vis är skyddade? Den här gången undrar jag vems ansvaret är ATT skydda sig?

Kvinnans - hon vill absolut INTE ha barn
    Mannens - han kan tänka sig barn

Mama Didn't Raise No Fool
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vems är ansvaret ATT skydda sig?
  • Lillamamma05

Men måste tillägga att äter man p-piller kan ju inte killen vara på tjejen hela tiden och fråga: "har du tagit det?" för då skulle ju hon tänka att han inte litar på henne. Däremot när det gäller kondom måste ju båda ta ansvar!!!! Och därmed basta! Fast var med en kille för flera år sen och han tyckte det var självklart att killen hade med sig kondom...ligger ju något i det...kille har på sig kondomen och tjejen fixar pillren...men lever man så (alltså tillfälliga partners skulle nog jag också ha kondomer ifall att). Tur att man har spiral!

Jag är inte bara mamma utan även jag
  • Jennie med ie

Bådas ansvar. Men lite extra mycket ansvar ligger hos den som absolut inte vill ha barn.

• Vilgotha

Handlar ju igentligen inte bara om att skydda sig från att bli gravid, det handlar om så mycket mer.

• StepByStep

Utan att tveka säger jag BÅDAS! Det kan ju inte baseras på ena parten anser jag när man är 2 om det (ibland fler och då är det såklart allas).

Esmeralda 050417 =D
  • BigRed

bådas naturligtvis

bara för att dom inte behöver svälja pillret ( eller vad det nu är) betyder ju inte att dom inte behöver bry sig.

• annikamattias

Kan man ha samlag får man räkna med risken/chansen att bli med barn, ansvaret om skydd ligger väl mest på den som inte vill bli med barn (hon/han).

• cinderella26

på den som inte vill ha barn

• SweetStarAngel

Bådas.
    Men medvetenhet om att inget skydd är 100%

• Tigger is a she

Kvinnans

Jag säger inte att mannen är HELT utan ansvar, men eftersom de valt ett preventivmedel som endast kvinnan kan ta så måste ju ansvaret ligga hos henne. Det GÅR faktiskt att fördela ansvarsbördan "ojämt" i ett förhållande, för i ett förhållande ska man kunna lita på varandra.

Om mannen i det här fallet ska ha ett ansvar måste ha kolla varje dag att hon tagit pillret, eller uppmana henne eller påminna. Det låter tjatigt.

En del (som skrivit i andra trådar) verkar också tycka att om nu inte mannen vill ha barn så måsta han skydda sig också. Det verkar ju sunt i ett stabilt förhållande *ironi*.

Men, känner man inte att man kan lita på sin partner och därför måste ha koll - ja, då kanske man inte ska vara ihop...eller?!

Svar på tråden Vems är ansvaret ATT skydda sig?