• Tyche

Vems är ansvaret ATT skydda sig?

I min andra tråd, "vems är ansvaret" så har ett par bestämt preventivmedel och valt p-piller. Frågan är vems är ansvaret att se till att p-pillren tas och att dom på så vis är skyddade? Den här gången undrar jag vems ansvaret är ATT skydda sig?

Kvinnans - hon vill absolut INTE ha barn
    Mannens - han kan tänka sig barn

Mama Didn't Raise No Fool
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vems är ansvaret ATT skydda sig?
  • Tant Green

Ansvar vet jag inte... men det är ju kvinnan som är mest intresserad av att skydda sig så då får hon ju se till att göra det.

• Nallemajatjejen

Bådas. Vill man inte ha barn/könssjukdommar så får man allt se till sin egen vilja...
    Killar som vägrar använda kondom och sen vill att tjejen ska göra abort tycker jag kan ta sig någonstans.... De har ingenting att säga tillom. OAVSETT han tror att tjejen äter p-piller eller inte.
    Det samma gäller ju naturligtvis tjejer även om det blir lite annorlunda där...

Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • miLLus

Bådas garanterat. Ligger nog i bådas intresse att inte få klamydia eller HIV.
    Därför ska man inte som kille nicka och köra på om bruden säger att hon tuggar p-piller.
    p-piller skyddar inte mot könssjukdommar

• Miafia33

Båda har lika stort ansvar och jag önskar att det fanns bättre skydd även för män men så långt har vi tydligen inte kommit här i sverige. Många män förväntar sig att det är kvinnans uppgift att skydda sig och det synsätter känns väldigt förlegat.

Visst det är kvinnan som kan bli gravid men man är trots allt två om ansvaret

• miLLus

jag skulle nog säga att jag hellre blir gravid än får HIV.
    KONDOM TILL FOLKET

• Tygtiiger

Bådas. Man får diskutera igenom vad man ska använda för p-medel inkl risker och sedan måste man lita på att den andra inte fuskar. Om man inte kan lita på sin partner får man använda ett p-medel som man kan ha järnkoll på (kondom OCH spiral, typ ).

• Suck och suck

Vad lustigt att det finns så Få som tycker det är männens ansvar att skydda sig?
    Jag vet en kille som tyckte att det ALLTID var mannens skyldighet att skydda sig (samt ta reda på) om kvinnan var skyddad.
    Ja, Jag tyckte resonemanget var lite konstigt egentligen,
    för det är väl lite vådligt för en kille att "ta reda på" om kvinnan (och lita på att det stämmer) skyddat sig?
    Men ändå fanns det faktiskt ett ansvarsperspektiv, som jag gillade, som den här killen "tog på sig".
    Är det inte så att det finns bra p-piller för män också?
    Är det inte bra om vi börjar "tänka om" i så fall i det här fallet?

• Suck och suck

Som miafia tycker jag.
    Det är lite av ett förlegat synsätt, som spökar.
    Konstigt att så många som 31 % tycker det är tjejens ansvar, samtidigt som 2% tycker det är männens ansvar! Så menar jag.

• ming

Jag tycker att den som inte vill ha barn har ansvaret. Han vill ju ha barn, och om hon inte använder skydd när hon vet att han vill, så blir det som en tyst accept (för er som har läst affärskunskap ).
    Alltså, den som inte vill ha barn får se till att skydda sig.

Kossan af Svammel
Svar på tråden Vems är ansvaret ATT skydda sig?