• Tyche

Vems är ansvaret ATT skydda sig?

I min andra tråd, "vems är ansvaret" så har ett par bestämt preventivmedel och valt p-piller. Frågan är vems är ansvaret att se till att p-pillren tas och att dom på så vis är skyddade? Den här gången undrar jag vems ansvaret är ATT skydda sig?

Kvinnans - hon vill absolut INTE ha barn
    Mannens - han kan tänka sig barn

Mama Didn't Raise No Fool
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vems är ansvaret ATT skydda sig?
  • Miafia33

hastakvasta:
    "Är det inte så att det finns bra p-piller för män också?"

vad jag vet så finns det inget som används.
    jag minns därmot en testpanel av män för några år sedan som fick prova pstav i armen. Men då påstods det att biverkningarna var för stora, männen fick acne på ryggen

tänk vad känslig man kan vara
    vi kvinnor får stå ut med både viktuppgång, illamående och andra biverkningar. Och gnäller vi

• Tigger is a she

Jag tycker det är lite underliga resonemang runt den här frågan. Finns det ingen tilltro i förhållandena längre?

Det ligger ju på bådas ansvar att tillsammans diskutera fram vilket preventivmedel som passar paret bäst, men sedan måste den ena kunna lita på att den andra av paret (den preventivmedlet påverkar) verkligen ser till att skydda paret mot graviditet.

Jämför p-piller med spiral - ska mannen innan varje samlag kolla så spiralen sitter i kvinnans livmoder för att vara säker på att hon inte luras? Eller ska de köra med dubbla skydd - spiral och kondom? Låter dyrt, onödigt och som en stor brist i förhållandet.

Det spelar ingen roll vem som mest eller minst vill bli med barn. Har paret gemensamt kommit fram till att de ska använda preventivmedel, och alltså inte bli med barn, så ska båda kunna lita på varandra och vara ärliga. Därför är den delen av ts helt ointressant.

Det är inte konstigt om så många tycker det är tjejens ansvar, medan så få tycker det är killens ansvar. Trådstarten handlar om p-piller - ett preventivmedel endast kvinnan kan ta. Hade trådstarten handlat om ett preventivmedel endast mannen kan ta hade jag röstat för att det var mannens ansvar - oavsett vem som ville och inte ville ha barn.

• mamman Linda

Den som verkligen inte vill ha barn får ju se till att det heller inte blir några barn gjorda anser jag...

...bara 6 veckor kvar...
  • Lillamamma05

Det är ju skillnad med skydd i ett förhållande och ett tillfälligt! Känner en kille som hade sex med en tjej-frågade henne om hon hade testat sig-hon hade inte klamydia dvs och hon åt p-piller. Killen fick kondylom-sen smittades hans tjej när de blev ihop igen eftersom detta hände då de hade paus i förhållandet...hm så bådas ansvar och lita inte på att den andra testat sig för ALLT! I förhållanden är det ju lite annorlunda. Där måste man ju lita på den andra. När jag åt p-piller och missade att ta fick jag ju lov att säga det så vi kunde använda kondom istället. Min man litade ju på att jag skulle ta dem. Självklart skulle han ju inte bli arg på mig om det hade blivit en graviditet då eftersom det är lätt hänt men missade jag så var det mitt ansvar att skydda mig med annat.

Jag är inte bara mamma utan även jag
  • petityoplait

det är 2 som har sex inte en eller så självklart är det bådas ansvar

• SusanneSJ

Bådas natruligtvis! Det ligger väl i bådas intresse att man inte blir smittad av nått skit och att förhindra en graviditet om man inte är redo för det!

• Katt123

Skulle valt bådas annars men nu har de gemensamt bestämt sig för P-piller och då ligger det på kvinnans ansvar att se till att ta det. Inte kan väl mannen be henne gapa varje morgon, sticka in pillret och ge henne en klunk vatten och säga åt henne att svälja. För att därefter leta runt i munnen på henne för att se att hon verkligen fått i sig pillret?! För gör han inte det så kan han ju inte veta och då är det "hans fel" om hon råkar bli gravid. Nä man måste ha tilltro i ett förhållande och har man gemensamt bestämt sig för p-piller så måste båda lita på att kvinnan tar pillrena.

• Hannah76

Det är alltid bådas ansvar att skydda sig, både i en relation o vid tillfälligt sex. Är maninte helt överrrens om att försöka få barn, så ska man skydda sig. Gillar itne kommentarer som: "Men han visste ju att jag vill e ha barn..."

• Jessica24
    Bådas
    ♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • Tigger is a she

Katt123: Exakt min poäng!

Alla andra:

De flesta skriver något som "det är bådas ansvar att skydda sig". Japp, håller med, men i det här fallet har paret bestämt ett preventivmedel - dvs båda har tagit ansvar för att ett preventivmedel ska användas. Men att verkligen ta det...man kan deligera ansvaret till EN person i förhållandet utan att det ska hända fula saker.

TS fråga lyder "...vems är ansvaret att se till att p-pillren tas...".

? ? På vilket sätt menar ni då att båda ska se till att p-pillren tas? Ska han ge pillret till henne? Vara med vid varje tillfälle? Se till att hon inte lägger pillret under tungan? Kolla så hon inte spyr upp det?

? ? Varför spelar det roll VEM som vill ha barn mer eller mindre än den andre? Om PARET bestämt att de inte ska skaffa barn så ska det väl inte spela någon roll om det är någon som vill det mer och någon som vill det mindre?

Märkligt att jag inte fått respons på några av mina inlägg. Kanske för att jag har rätt?

• Hannah76

När det gäller p-piller är ansvaret bådas när det kommer till att besluta vilket preventivmedel som ska användas, bestämer an p-piller, så är det tjejen/kvinnan som har det dagliga ansvaret att ta pillret. Tycker manitne om det ansvaret eller känner att man inte klarar av det bör man välja ett annat.I en relation så bör man ju kunna lita på varann.. När det gäller tillfälligt sex, så kan killen inte lita på att tjejen äter p-piller..

Svar på tråden Vems är ansvaret ATT skydda sig?