Inlägg från: Juliettans |Visa alla inlägg
  • Juliettans

Orkidéer

Hittade ingen som har fortsatt på orkidétråden " Allt om orkidéer" så jag tar upp den igen!
    Fortsätt fråga, ge råd, tipsa, visa bilder...

• Svar på tråden Orkidéer
  • Juliettans

Jag fick en orkide som hade murkna rötter. När jag drog upp rotsystemet märkte jag att mycket av barken var nersmulat, så jag tog bort allt det. Klippte av alla dåliga rötter och nu står blomman ovanpå barken så att rötterna kan få mer sol och förhoppningsvis bilda nya friska rötter. Är detta rätt sätt eller bör de korta friska stumparna som finns kvar vara under barken? Bladen är riktigt trista och jag har inte mkt hopp för att blomman ska överleva...

Sen så undrar jag när det är dax att plantera om blommor som har mkt och fina rötter? De har börjat cirkla runt botten och det är lite trångt i botten (kunde ej fixa bild på detta tyvärr, men om ngn har bild på då det är dags så vill jag gärna se!)
    Vart får man tag på större genomskinliga plastkrukor? På typ blomsterlandet??? Vad kostar en säck med orkidebark? Hur mkt får man då?

Trista frågor, men nödvändiga för mina blommor

Lycka till med era.. Nu blommar inte en enda av mina 3 plantor. Får väl köpa ytterligare en... Har ni ngt förslag på en lite ovanligare sort än vanlig Phanaelopsis?

• Juliettans

Cashew
    Sedan förra tråden har det blivit uppenbart att alla har vilt skilda åsikter om hur man bör behandla en orkide. MAn får nog testa sig fram...
    Men jag har gjort så att då en stängel har börjat torka har jag klippt av den ovanför en nod (det är de små bladen som växer längs med stängeln). Jag har klippt av dom ganska korta för jag har läst att då kommer nästa stängel som växer upp bli kort, vilket jag vill. Meen jag har inte lyckats få ngn av mina orkidéer att blomma om, så ig. .. varför lyssna på mig? Dock har jag inte haft orkidéer så hemsk länge.. Köpte nog min första för lite mindre än 1år sedan, så de har tid att blomma om ändå!

Lycka till!

• Juliettans

Någon som vet hur jag ska plantera om min orkide?

Cashew
    Jag ger orkidenäring varannan gång jag blötlägger en blommande planta. De andra får bara vanligt vatten varje gång.

• Juliettans

Japp nu har jag planterat om 2 orkidéer!
    Jag var på blomsterlandet och köpte en Cambria Abenglud. Den håller på att blomma över så den var på extra pris. Den planterade jag om och tog bort lite mossa som börjat växa.
    Sedan hade jag en planta som höll på att växa ur sin kruka.
    Köpte orkidekompost där men tyckte att den var lite väl smulig. Jag rådfrågade en av personalen då jag själv upplever att de orkidéer jag har sedan innan (vanlig phanaelopsis/brudorkide) trivs bäst då barken är grov. Det konstiga var att personalen jag frågade sa att till brudorkide kan man blanda upp med vanlig utomhusbark. Men asså brudorkiden är ju den vanligaste, bör man då inte ha anpassad kompost att sälja just till den? När jag sedan planterade om orkidéerna var komposten till 50% bara smulor. Det är ju trist att behöva betala för sådant som inte håller måttet...
    Expediten menade på att man då inte behöver vattna lika ofta... Men barken låter ju även ljus och luft komma fram till rötterna, men det fungerar ju inte om den är smulor i all kompost.
    Nä, blä för blomsterlandets orkidekompost.
    Måste dock tillägga att jag tycker att alla orkidéer jag köpt därifrån har hållt god standard och att de faktiskt i november ska hålla "föreläsning" om orkidéer! Kul va!!?
    Har någon annan planterat om, och vart har ni då köpt kompost?

• Juliettans

Åh Cashew, jag bara letar febrilt efter nya stängler, men ingenting hittils. Min mamma som inte är speciellt intresserad men ändå har några orkidéer som hon över huvud taget inte sköter efter några regler, har fått flera stänglar o t.om ett skott. Hmm.. Man kanske inte ska vara så noga?!
    Här är en sida för dig med tror jag!
    www.neovita.com

• Juliettans

Fick tips av Mamma (som glömmer av sina orkideér emellanåt) att då hon missat att vattna under 3 veckor, då kom det stänglar på alla hennes orkideér!
    Min värsta orkide känner sig nog lite bättre. Den lever med 5 korta rötter, men kämpar på!
    Min Camria har tappat alla blommor utan 1. Det är dumt nog fukt i krukan som inte går att få ur, men jag hoppas på att det torkar upp snart.

• Juliettans

Minimii
    I blomsteraffärer har de ofta olika medel för att ta bort ohyra på orkideér... Testa först med att ta en tuss med vatten bandat med grönsåpa och torka bort djuren med. Jag är själv rädd för att använda för mkt kemikalier på växter (och djur)... men om inget funkar så..

• Juliettans

Minimii
    Har själv inte använt några medel för att ta bort ohyra, men tror jag sett Pyrex på blomsterlandet.
    Tror inte det spelar ngn roll om vattnet e varmt lr kallt...

• Juliettans

Hur går det med era orkidéer? Som vanligt har det inte hänt något med mina...
    Någon som lyckats och vill lägga in lite bilder? I så fall är det nog fler än jag som är intresserade!

Svar på tråden Orkidéer