Orkidéer
Hittade ingen som har fortsatt på orkidétråden " Allt om orkidéer" så jag tar upp den igen!
Fortsätt fråga, ge råd, tipsa, visa bilder...
Hittade ingen som har fortsatt på orkidétråden " Allt om orkidéer" så jag tar upp den igen!
Fortsätt fråga, ge råd, tipsa, visa bilder...
Hur får man en orkidée att blomma igen? Jag har två stycken som blommorna vissnat på och även själva stänglarna. Finns det hopp om ny blommning eller är det kört för all framtid?
Jag fick en orkide som hade murkna rötter. När jag drog upp rotsystemet märkte jag att mycket av barken var nersmulat, så jag tog bort allt det. Klippte av alla dåliga rötter och nu står blomman ovanpå barken så att rötterna kan få mer sol och förhoppningsvis bilda nya friska rötter. Är detta rätt sätt eller bör de korta friska stumparna som finns kvar vara under barken? Bladen är riktigt trista och jag har inte mkt hopp för att blomman ska överleva...
Sen så undrar jag när det är dax att plantera om blommor som har mkt och fina rötter? De har börjat cirkla runt botten och det är lite trångt i botten (kunde ej fixa bild på detta tyvärr, men om ngn har bild på då det är dags så vill jag gärna se!)
Vart får man tag på större genomskinliga plastkrukor? På typ blomsterlandet??? Vad kostar en säck med orkidebark? Hur mkt får man då?
Trista frågor, men nödvändiga för mina blommor
Lycka till med era.. Nu blommar inte en enda av mina 3 plantor. Får väl köpa ytterligare en... Har ni ngt förslag på en lite ovanligare sort än vanlig Phanaelopsis?
Cashew
Sedan förra tråden har det blivit uppenbart att alla har vilt skilda åsikter om hur man bör behandla en orkide. MAn får nog testa sig fram...
Men jag har gjort så att då en stängel har börjat torka har jag klippt av den ovanför en nod (det är de små bladen som växer längs med stängeln). Jag har klippt av dom ganska korta för jag har läst att då kommer nästa stängel som växer upp bli kort, vilket jag vill. Meen jag har inte lyckats få ngn av mina orkidéer att blomma om, så ig. .. varför lyssna på mig? Dock har jag inte haft orkidéer så hemsk länge.. Köpte nog min första för lite mindre än 1år sedan, så de har tid att blomma om ändå!
Lycka till!
Jag har gjort som Tokiga Julia beskriver och mina blommar om en gång om året (tre år gamla)
Ger ni orkidéenäring? Hur ofta? Året runt?
Nix, här hemma får blommorna vara glada om de får vatten Inget onödigt pjåsk
ok, det är där felet ligger. jag får helt enkelt sluta pjoska så med dom
Sen så hade jag en orkidee som fick någon sjukdom så den dog Det blev som små knölar som var klibbigga på bladen. Typ som vattendroppar fast gulbruna klibbiga. De gick att torka bort men det kom bara mer hela tiden. Mest på undersidan men även på ovansidan. Sen så vissnade blad efter blad tills hela växten var död. Någon som vet vad det kan ha varit?
Någon som vet hur jag ska plantera om min orkide?
Cashew
Jag ger orkidenäring varannan gång jag blötlägger en blommande planta. De andra får bara vanligt vatten varje gång.
Jag ger aldrig mina orkidéer näring (har 5 st) och de blommar glatt om ca en gång om året! Men jag klipper inte heller ner de gamla stänglarna, ens om de blivit bruna. Mer än en gång har det plötsligt dykt upp ett sidoskott på en brun stängel med knoppar som blommat vackert! Tyvärr blir det inte lika många blommor på dem, men ändå.
Just nu har jag en dubbelblommande - en luftrot har plötsligt skapat en liten "babyplanta" som jag hade tänkt plantera för sig. Men innan jag hann med det (ja, ja, jag väntade väl litet väl länge) började både "mamma" och "barn" att blomma vackert! Nu kan jag ju inte kapa förtöjningarna förrän de är färdigblommade.
Hur ofta ska man vattna dem?
Och var ska de placeras? Var trivs de bäst?