Inlägg från: white cheese |Visa alla inlägg
  • white cheese

j*vla ikea!!!

Fast jag håller nog med om att IKEA är hopplöst vad gäller att ha hemma det som man råkar vilja ha just den dagen... nästan lite fascinerande. Har hittills testat typ fem gånger senaste året-och-ett-halvt...
    Men tycker nog att det är värre att de inte behåller sina saker i sortimentet. Två av dessa fem gånger var varan inte slut, utan de hade slutat med just den färgen. Lite irriterande när man har två silverfärgade Billys, och behöver en till. Det blir liksom inte lika snyggt att ha en ljusgrå i mitten. Mest störande var det nog eftersom vi haft de två hyllorna max ett halvår, och hade köpt 4 DVD-hyllor och 4 CD-hyllor i samma färg... Dyrt att byta ut allt liksom.

Och nej, jag menar inte att de nödvändigvis måste behålla alla sina varor för evigt, men man kanske kan ge nån form av förvarning...? Sista sidorna i katalogen: "Dessa varor utgår snart". Lär ju öka försäljningen om inte annat...

• white cheese

Iseika & L och A:
    ...men om man verkligen ville så skulle det inte vara så svårt att informera sina kunder om att "nu är sista chansen"...
    De ger ju ut vår-/höst-/vinter-/sommar-inspirationsblad - där kan man skriva ut det. Eller ha ett e-postbrev med uppdateringar som man kan anmäla sig till. Eller slänga in det i sina helsidesannonser i metro (som sagt, tror det skulle öka försäljningen på de varorna). Och detta är vad jag kommer på under två minuter. If there is a will, there is a way...

• white cheese

Sen är det väl också så att Ikea, till skillnad från de flesta andra, säljer ett helt möblemang... T ex har vi i vårt sovrum deras serie Malm, och då har vi två byråer, tre bokhyllor, en säng, ett tvärs-över-bord och två sängbord. Det är ett koncept de har, att man ska köpa en hel serie prylar som "hör ihop", och då blir det mycket större konsekvenser om de plötsligt tar bort en färg - då blir man tvungen att köpa en helt ny uppsättning. Det är ytterst få företag som säljer sådana helhetslösningar.

Vad gäller att Ikea har lägre priser, och att man därmed ska acceptera sämre standard, så håller jag inte med. Deras affärsidé är att kunden ska göra jobbet, dvs skruva ihop sakerna, och att det är därför de kan hålla låga priser. Det tycker jag är helt ok, och därför handlar jag där, men om de byter policy till att de ska spara pengar på att ge dålig service så är jag inte lika intresserad längre. Jag upplever nämligen att det här är ett tämligen nytt problem!

Svar på tråden j*vla ikea!!!