• jessikapersika

dagis kö i göteborg???

ngn som vet hur lång vänte tid det är på dagis kö i göteborg??

gärna lundby stadsdel...

min sambos bror ringde till oss i helgen å sa att det var  14 månaders kö här.. å då blev ja livrädd... då kommer inte våran son in i augusti även om ja ansöker i nov nu... han blir ett år 19 mars.... ska han först komma in när han är 2 år då???

låter sååååå mkt!!

• Svar på tråden dagis kö i göteborg???
  • Deeva

Man får inte sätta upp barnet mer än 4 månader innan man vill ha plats. Galet, jag vet. Men så är det
    Det bästa vore ju om du ringer den som är ansvarig för dagisköerna i din stadsdel och pratar direkt med dom, så minskar risken för missförstånd.

Det kommer att lösa sig

• jessikapersika
    Nyplacerade barn
    under perioden
    31/7-15/9
    inom förskole-verksamheten
    Väntat i mer än fyra månader 06-09-30
    och sökt till mer än en förskola eller dagbarnvårdare
    Varav är anmälda till hel stadsdel
    1 Gunnared
    341
    16
    0
    2 Lärjedalen
    265
    15
    0
    3 Kortedala
    225
    18
    2
    4 Bergsjön
    174
    4
    1
    5 Härlanda
    150
    3
    0
    6 Örgryte
    210
    9
    0
    7 Centrum
    309
    23
    0
    8 Linnéstaden
    297
    4
    0
    9 Majorna
    216
    25
    0
    10 Högsbo
    110
    3
    0
    11 Älvsborg
    139
    26
    0
    12 Frölunda
    77
    2
    0
    13 Askim
    207
    20
    0
    14 Tynnered
    243
    16
    1
    15 Styrsö
    35
    1
    0
    16 Torslanda
    264
    25
    0
    17 Biskopsgården
    179
    6
    0
    18 Lundby
    280
    13
    0
    19 Tuve-Säve
    67
    0
    0
    20 Backa
    184
    17
    0
    21 Kärra-Rödbo
    107
    0
    0
    Summa
    4 079
    246
    4
    detta hiottade jag på en sida.. www.goteborg.se

ser ni på lundy... hur tycker ni jag ska söka efter hur många barn som står i kö?? det är ju hela 280 barn ...
  • jessikapersika

betyder det är 13 barn har väntat i mer än 4 månader??

då kanke det är bäst å ansöka den 19 dec då.. så borde man ju få plats i augusti... men jag e bara räödd att han ska få enplats redan i mars ... vill inte ha in han så tidigt..

• Deeva

Jo, men tänk på att många av dom säkert har satt ett fåtal dagis som tänkbara alternativ. Ju mer du begränsar dina alternativ desto svårare blir det ju att få plats.
    Enligt nedanstående text är det bara 4 barn som är anmälda till hel stadsdel och som har fått vänta i mer än 4 månader. Och av 729 barn är 4 st ganska lite.
    Om du verkligen känner dig orlolig för att få plats tycker jag att du ska sätta hela stadsdelen som alternativ sen när du ställer dig i kö.

"Drygt 21 000 barn har förskoleplats. Under perioden 31/7 ? 15/9 har 4 079 barn fått en plats. 729 barn finns anmälda med behov av förskoleplats varav 438 barn väntat i mer än 4 månader. Av de 438 barnen är 246 barn anmälda till mer än en förskola eller dagbarnvårdare och av dessa är det fyra barn som är anmälda till hel stadsdel. Av de 438 barnen har 250 barn erbjudits förskoleplats, men vårdnadshavarna har tackat nej till plats. Det innebär att 57 procent av de barn som har väntat mer än fyra månader har erbjudits plats."
    www.goteborg.se/prod/sk/goteborg.nsf/1/tjanster,barn_o_utbildning,forskoleverksamhet,ko

• Deeva

Du får inte anmäla tidigare än 4 månader...

• jessikapersika

jag har lite behov av att ha digs inte allt för långt bort.. men det finns 6 dagis trro ajg som är inom bra avstånd... är 6 st ok att söka?? eller är det lite?

• jessikapersika

men 19 dec är väl inte för tisigt?? han fyller 1 år den 19 mars....

• Majsan70

Du får inte ansöka mer än 4 månader innan du behöver platsen. För att kunna få en plats enligt reglerna som finns måste du sätta upp dig i hela kommunen. Då först kan vi börja snacka ekonomisk ersättning efter 4 månader.

Sen att man får åka långt, det är en annan sak.

När jag ansökte om plats till mina stora barn, var det bra mycket kärvare än vad det är nu och det hjälper att vara obstinat och stå på sig o hävda sina rättigheter. Jag skickade brev till alla partier o all ainstanser jag kunde komma på. Det gav resultat och vi fick plats.

Är du inte beredd att ta enplats i mars, så får du chansa och ställa dig i kön 4 månader innan du behöver platsen.
    Själv har jag skolat in ett barn i april och efter det så skolade jag in två i februari. Så de petar in där det finns öppningar.

• Deeva

Tror det finns fem alternativ på ansökningsblanketten samt alternativet "hela stadsdelen". Fast jag minns inte riktigt, jag skulle ringt stadsdeleln och pratat med dom. Inte säkert att dom heller kan säga säkert hur du ska göra för att det ska bli bäst för er, men dom vet ju säkert bättre än någon här

• jessikapersika

skulle han få plats redan i mars får vi väl ta det.. hellre det än att inte få plats i augusti... är jag hemma då som arbetssökande så får han väl ändå inte gå mer än 15 tim i veckan.. å det är ju inte så mkt...

Svar på tråden dagis kö i göteborg???