• jessikapersika

dagis kö i göteborg???

ngn som vet hur lång vänte tid det är på dagis kö i göteborg??

gärna lundby stadsdel...

min sambos bror ringde till oss i helgen å sa att det var  14 månaders kö här.. å då blev ja livrädd... då kommer inte våran son in i augusti även om ja ansöker i nov nu... han blir ett år 19 mars.... ska han först komma in när han är 2 år då???

låter sååååå mkt!!

• Svar på tråden dagis kö i göteborg???
  • jessikapersika

deeva

usch.. ja e helt ny på detta... känner mig jätte dum.. vet inte vadjag ska fråga när jag ringer...

• Deeva

Är inte alla nya nån gång? Jag är också helt ny på det här så jag har redan ringt till vår kontaktperson ett par tre gånger och ställt frågor. Men jag tror inte hon reflekterat över det. Det är ju trots allt deras jobb att hjälpa föräldrar med förskoleplats.
    Bara ring ner dom om du känner dig osäker

• Saxen

Så här gör du....
    Den dagen ditt barn fyller 8 månader måste du ha skickat in din blankett gällande köalternativ osv. Genom att du sätter upp barnet vid 8 månaders ålder tar köadministrationen för givet att du vill ha en plats 4 månader senare dvs när barnet blir ett år. I ditt fall så vill du ju inte få en plats så tidigt och för att undvika detta väljer du endast ett alternativ av dagis. Ett som då har långa köer och är väldigt svårt att få plats på. När det sedan är 4 månader kvar tills du verkligen vill ha en plats kan du göra ändringar vad det gäller dagisalternativ 1-5 välja flera alternativa dagis osv. För att få behålla din köplats kan du dock inte tacka nej till ditt första alternativ på listan dock till alternativ 2-5 men då får du endast behålla alternativ 1 sedan... Om du inte sätter upp ditt barn innan 4 månader före du skall ha plats kommer du helt säkert inte få ngn plats. Om du gör på detta sätt kan du komma runt det hela och få ett ködatum som är mycket tidigare vilket är bra då det är ködatumet alltså barnets 8 månaders dag de sedan kollar på i jämförelse med andra barn...Detta kanske blev lite rörigt och långt!! men hoppas att du fick kläm på det hela lite.... hör av dig till mig annars. Jag har gjort detta 2ggr. 1:a gången stod vi i kö ca 1 år innan vi fick plats och denna gången står vi fortfarande i kö... snart 5 månader!! Jag bor i Torslanda... sämsta stadsdelen i Göteborg på det här med dagisköer...

• jessikapersika

saxen

oj.. det där förstod ja inte alls
    men jag ska anmäla honom den 19 nov då? för då är han 8 månader... men kanja inte anmäla till 2 dagis då? har två här som ja helst vill ha in han på..

• Alcarinque

Saxen: Men usch, jag bor ju i Torslanda... Får snällt hoppa av högskolan om det ska ta sååå lång tid!

• Saxen

Jessikapersika:

Ja, anmäl honom den 19 nov (papprena måste vara på köadministrationen då).

Det beror ju givetvis på när du vill ha in honom på dagis. Vill du inte ha in honom innan i augusti 07 tar du bara ett alternativ först(som har lång kö) och ändrar sedan typ 4 månader innan du säkert vill ha plats till fler alternativ.(Du kan även ändra ditt första alternativ.) Vill du däremot ha plats tidigare tar du fler alternativ som du kan tänka dig.

Alcarinque:

Det är svårt med dagis i Torslanda men jag tycker att det har blivit lite bättre från 05 till 06. Sedan beror det givetvis på var man vill ha plats. Jag söker ju endast plats nära centrum... Norr om Torslanda är det nog lite lättare...

• Alcarinque

Saxen: Ok, ja vi vill ju ha plats i nu i mars, bor i Låssby. Vet du hur många förskolor man får söka till?
    Tycker det är svårt att veta vad det finns för ställen här, bra/dåliga, men det känns som om man får vara glad om man får nån plats alls...

• Nyctophilia
    Saxen skrev 2006-10-11 10:32:05 följande:
    Jessikapersika: Ja, anmäl honom den 19 nov (papprena måste vara på köadministrationen då). Det beror ju givetvis på när du vill ha in honom på dagis. Vill du inte ha in honom innan i augusti 07 tar du bara ett alternativ först(som har lång kö) och ändrar sedan typ 4 månader innan du säkert vill ha plats till fler alternativ.(Du kan även ändra ditt första alternativ.) Vill du däremot ha plats tidigare tar du fler alternativ som du kan tänka dig. Alcarinque:Det är svårt med dagis i Torslanda men jag tycker att det har blivit lite bättre från 05 till 06. Sedan beror det givetvis på var man vill ha plats. Jag söker ju endast plats nära centrum... Norr om Torslanda är det nog lite lättare...
    Kommer flytta Till Torslanda nu i november! Och jag har tur då det blev just norr om då!
    Dagarna mina tar slut i början av juni. Så till hösten där vill vi helst ha plats.
  • Göteborgstjej

TS: vi bor i lundby. Ville ha plats i augusti i år. Vi satte tjejen i kö, hmmm... typ i januari, fast då satte jag bara upp ett enda dagis som alternativ, ett dagsi som jag VISSTE att det var så lång kö på att det inte skulle finnas en enda chans på miljarden att vi skulle få plats på typ i april. Sen - exakt 4 månader innan jag verkligen ville ha plats ringde vi till hon som var ansvarig för köerna och ändrade (la till) fler förskolor på vår ansökan. Sen fick vi erbjudande om plats på vårt andrahandsalternativ, och förstahandsalternativet kommer vi inte byta till tror jag.

• jessikapersika

göteborgstjej

ok.. så du tycker jag ska ansöka om ett dagis då i janari.. sen i april ska jag ringa å lägga till då?hur många lägger jag till då då?

Vilket dagis ansökte du till å vilet går hon på nu?

Filip Viggo 060319, mammas och pappas busfrö
  • Göteborgstjej

Vi sökte till det vid Lerlyckeskolan (kommer inte ihåg namnet på det) men där är det låååååååååååååång kö...
    Nu går hon på Sockenvägen, kanonbra! Jag har hyfsad koll på vilka dagis som har lång kö och vilka som inte har det, så fråga på!

Man får inte sätta upp hur många dagis som helst i kö, 4 eller 5 tror jag det är. Däremot kan man tex sätta ett dagis i första hand, ett annat i andra hand, ett tredje i tredje hand en del av stadsdelen i fjärde hand (tex Kvillebäcken) och sen hela stadsdelen i femte hand.

Det kommer lösa sig för er också ska du se!

• jessikapersika

göteborgstjej

vi funderar på det nya dagiset på plejadgatan... ligger nära oss å har hört de ska vara bra.. hur är kön där??
    sen är det ju ett nytt vid bräcke skolan.. vet du ngt om det?? oxå nära oss.. jag har ingen bil så eller körkort så nära dagis är ju väldigt bra '
    sen funderar vi på eketrä gatan å ärringsgatan.... ??

• Göteborgstjej

Vet inte mer om de dagisen än att du verkar bo på "rätt" sida av Hjalmarbraningsgatan... Dagisen på andra sidan av Hjalmarbraning (typ Tolered och nära Björlandavägen) där är det längst köer. Har för mig att det nya vid Bräckeskolan var det som ifjol hade kortast kö av alla dagisen i Lundby, men jag kan ha fel. Ring o fråga vetja, hur köläget är för tillfället på de ställen du är intresserad av!

• jessikapersika

ja f¨r göra det.. tycker det är svårt å välja dagis bara,... man vill ju ha ett som är nära men även ett som är bra..

• Göteborgstjej

gå dit och hälsa på då?

• Issan

Jag har stått i kö sedan min son var åtta månader och nu är han 17 månader och han står som nummer 34 av 92...

• jessikapersika

issan

men har du valt flera dagis??

• Lindisgbg

Bor i Partille och här kan man skicka in papprena hur tidigt som helst men ködatumet blir 6månader innan man vill ha plats eller 6 månader innan barnet fyller 1 år.. ( Här kan man skicka in 6 månder innan)

Stolt mamma till Casper
  • Lindisgbg

Så om man vill ha plats i augusti och skickar in papprena t ex nu så får man ködatum 2 febr. tror jag vår kötant sa...

Stolt mamma till Casper
Svar på tråden dagis kö i göteborg???