• Empan81

Katastrof med prickig korv?

Har ju hört att man inte ska äta vacuumförpackad smörgåsmat då det kan finnas nån bakterie där....Är det katastrofalt om man ätit en macka med ex. prickig korv/skinka? Vad har ni hört om det här? Börjar tröttna på ost o leverpastej.

• Svar på tråden Katastrof med prickig korv?
  • Vilda

Jag vågar inte svara på det men har själv ätit en del...

• Cathrine84

Oj, jag har ätit sånt hela graviditeten. Så länge det luktar och ser okej ut så tror jag absolut inte att det är någon fara! Jag har däremot inte ätit skinka eller korv som pålägg när det stått i kylen i typ nån vecka efter att man köpt det och öppnat förpackningen utan smaskat på dom första dagarna!
    Så är du, mitt råd är att så länge maten ser okej ut och luktar som vanligt så är den helt okej. Risken är att man skulle vara väldigt hungrig jämt annars.

• Empan81

Är väl som med allt annat..Att om du äter två kilo salami så finns det risker...:)

• Tutilure

Själv undviker jag all vacuumförpackad mat, men som tur är så finns det ju delidisken. Där kan man ju köpa skinka och korv som inte är vacuumförpackad.
    Min favorit är basturökt Väddöskinka. Smakar smakens!

• Hannajo

Vacuumförpackad korv är väl farligast nära bäst-föredatumet, om jag förstår livsmedelsverket rätt, men är ju inte något som man bör avstå från.
    Däremot håller jag inte med Empan 81 om att det är mängden som ger risken - när det gäller t ex listeriabakterier som finns i vissa ostar bla och som kan skada fostret så spelar det INGEN roll hur mycket du äter, du kan få i dig bakterien av att äta en liten smula ost. Det KAN gå bra, du kan leva på dessa ostar en hel graviditet - MEN vem vågar chansa, det märks inte på den om det finns listeria i...

• Tess76

Du kan ju handla i charken, eller köp prickig korv på bit t ex onsalakorv el. liknande. Det går bra.

• Dinturiel

Vet faktist inte heller. Men jag äter ändå med gott samvete. Har gjort det under båda graviditeterna, och grabben är det i vart fall inget fel på. Återstår att se med den andra, men tror inte att det är nått fel där heller. Tror inte du behöver oroa dig. Bara du håller dig innanför bäst före datumet.

• Cathrine84

Har hört från en person som arbetade i mataffär tidigare att det ska vara värre att handla från chark. De använder handskar när de gör iordning allt, men de byter oftast inte emellan typ ost, skinka räkor och liknande. Därför sprids mer bakterier där.

• Puppy070

Jag undrar också mycket eftersom det står på livsmedelsverkets lista att vakumförpackad korv och skinka rekomenderas inte särskilt inte sista dagarna för bäst-före-datum...
    Någon nämnde Onsalakorv som jag tycker mycket om... men är inte den också vakumförpackad även fast den är i bit... Är det inget farligt ändå om den är i bit för då borde det gälla skinka med...

• Tess76

Så här står det på www.slv.se

Kokt skinka, saltrulle eller liknande

Välj hel eller nyskivad produkt. Undvik vakuumförpackad skivad produkt, farmför allt mot slutet av hållbarhetstiden. Risk finns för skadliga bakterier. Risken ökar med förvaringstid och -temperatur.

Korv

Hel korv är att föredra framför vakuumförpackad skivad korv, framför allt mot slutet av hållbarhetstiden. Risk finns för skadliga mikroorganismer. Kokt eller varmrökt korv är säker ur parasitsynpunkt men ej alltid säker ur bakteriesynpunkt. Ordentlig upphettning av korv avsedd att värmas, som t ex varmkorv och falukorv, rekommenderas därför.

Svar på tråden Katastrof med prickig korv?