• therre

massa frågor kring csn....

jag blir inte klok av allt som står på deras hemsida. frågar här..

. får man göra så att man har lån bara varannan månad eller är det lån en hel termin eller så bara bidrag?

. hur mycket får man tjäna för att få lån och bidrag?

. när måste man börja betala igen lånet och hur mycket av summan man lånat betalar man tillbaka varje månad?

ja, det var nog de frågor jag hade nu. har väldigt svårt att bestämma mej om jag ska ta lån eller inte... men tror det lutar åt inte...

• Svar på tråden massa frågor kring csn....
  • Västeråstjej

Men jag har helt för mig att det är totalt 12 terminer man har till förfogande totalt så om du lånar i typ två terminer så kan du läsa en fem-årig utbildning sen. Dom vanligaste utbildningarna ligger på ca 4 år.

• therre

västeråstjej -> tack igen för svaret :)

• therre

västeråstjej -> fast två terminer? gymnasiet läser man väl i normal tid på... 3 år, alltså sex terminer?

• Västeråstjej

Jovars det är ju sant. Då återstår bara tre terminer och det kanske inte räcker. Men, du skulle ju kunna ringa dom och höra. För det är nog 12 fulla terminers lån det handlar om, och ska du bara ha varannan månad så borde man ju ha fler terminer....?

• Anova

Det är skillnad mellan att läsa på gymansienivå och högskolenivå..
    Har du inte läst gymnasiet så har du 6 terminer lånemöjligheter på komvux, har du läst gymnasiet är har 2 år max två år.
    Börjar du sen på högskola får du ytterligare 12 terminer att låna för. Dessutom avskrivs halva lånet (för gymnaisestudierna) om du börjar läsa på ett längre program på högskola.

Vad jag vet kan du inte få utbetalt varannan månad. Men du kan låna mindre än maxbeloppet.. Men då får du utbetalt varje månad.

Du har ett halvår efter avslutade studier på dig, sedan kommer inbetalningskorten till CSN. Detta gäller första gången du gör uppehåll i dina studier.. Börjar du studera igen så kommer inbetalningskorten så fort du slutat.. Bästa med CSN är att man kan styra summan lite själv, har du absolut ingen inkomst kan du bli beviljad uppskov och får börja betala av skulden då du fått inkomst.

• JsN

Gymnasielån tror jag inte inkräktar på högskolelån. Ring CSN och fråga, de brukar vara riktigt trevliga (om man kommer fram, men det ska inte vara någon fara den här tiden på året)

• Västeråstjej

Ja, det låter som om Anova vet bättr eän jag hur det ligger till med lånet på gymnasienivå. Har ju bara lånat från csn under högskoletiden som sagt. Men det är ju förträffligt om man har tolv terminer till på sig efter gymnasienivån!

• Anova

Jag har både lån från gymnasienivå och högskolenivå.. Jag hade läst 3 år med studiestöd på komvux (nu får man bara läsa två, jag innefattade det gamla systemet så jag hade 3 år).. Sen har jag 12 terminer på universitetet. Dock har jag bara tagit bidragsdelen för vissa terminer..

Föresten, skulle du få för dig att läsa en sk. KYutbidnning (kvallificerad yrkesutbildning) så får du ta studiestöd ifrån högskolepotten (alltså de 12 terminerna.).

• therre

ojojoj. det var mycket att minnas, men det verkar ut som om det kommer gå bra ändå :)

• Tjej 1975

Om du studerar på gymnasienivå och sedan läser ett program på högskolan så skrivs dina Komvux-lån av med halva beloppet. Kan vara bra att veta.

Studerar du på heltid får du tjäna drygt 49 000:- på en termin (20 veckor)

Efter 6 månader börjar man sedan betala tillbaka. Summan du betalar per månad beräknas på hur stora lån du har, vad din inkomst är + hur gammal du är.

Svar på tråden massa frågor kring csn....