• therre

massa frågor kring csn....

jag blir inte klok av allt som står på deras hemsida. frågar här..

. får man göra så att man har lån bara varannan månad eller är det lån en hel termin eller så bara bidrag?

. hur mycket får man tjäna för att få lån och bidrag?

. när måste man börja betala igen lånet och hur mycket av summan man lånat betalar man tillbaka varje månad?

ja, det var nog de frågor jag hade nu. har väldigt svårt att bestämma mej om jag ska ta lån eller inte... men tror det lutar åt inte...

• Svar på tråden massa frågor kring csn....
  • delifi2

om du inte tar lån så sänks ditt sgi har ja hört, d var nån mama här inne som trodde hon skulle ha samma sgi när hon studerat klart men d visade sig att eftersom hon bara tagit studiemedel så sänktes den

• therre

delifi2 -> hrm, något min kära syo glömt att informera om :s jobbigt med alla dessa regler o allt att läsa... knäppt att man måste ta lån för att sgi:n ska stanna kvar :s

• delifi2

ring till fk å hör med dom, d kan ju vara olika från falla till fall å vem man pratar med oxå.

ja tog lån å har behållt min sgi iaf, den blev bara lite lägre, mend e nåt ja håller på att kolla upp varför

• therre

delifi2 -> vi får se hur jag gör. du vet inte hur det är med de andra frågorna nu när du tagit lån?

• delifi2

nope tyvärr inte

tog bara lån, max lån å så länge ja fick.

men ja tog tilläggslån oxå

• therre

delifi2 -> hur länge får man ta vanligt lån. ung. hur många terminer räcker det?

• delifi2

d beror på hur vilken nivå man pluggar på

om man tex pluggar på gymnasienivå så har man en viss period tex 4 terminer å då får man ta lån på dom 4 terminerna.

sen så står d på ens egen sida på csn hur mycke tid man ahr kvar på olika nivåer.

ja ahr tex aldrig pluggar på högskolenivå så ja har all den tid kvar
    medans ja har på MIN gymnasienivå bara har 2 terminer kvar för att plugga å få lån

hoppas du förstod nåt av svamlet, d kan va lite svårt att förklara

• Västeråstjej

Ja, då ska vi se om jag kan svara på dina frågor. Har haft lån från csn de senaste fyra åren så jag försöker hålla mig uppdaterad...

1. När du ansöker om lån får du fylla i om du vill ha lån för hela terminen eller bara periodevis, och isåfall vilken/vilka perioder. Du kan även välja om du vill ha fullt lån eller bara en viss procent. Rimligtvis kan du ju då fylla i att du vill ha varannan månad.

2. Har för mig att du får tjäna 40 000 per termin utan att bli återbetalningsskyldig. För min del har det aldrig varit ett problem. Jag har jobbat fullt under somrarna och hoppat in ca 4 dgr i månaden och klarat mig bra under gränsen.

3. Jag har för mig att man kan få uppskov det första året man slutar ta lån. Därefter betalar man en viss procent varje år. Har helt för mig att man kan räkna ut det på csn:s hemsida. Sen kan man alltid betala in mer än vad som står för att bli av med lånet snabbare.

Lycka till!

• Västeråstjej

Jo, en sak till. Du får ta lån från csn i 12 terminer på högskolenivån iallafall. Det är sex år och förhoppningsvis har man avslutat studierna då.

• therre

västeråstjej -> tack för dina svar! jag hade isf tänkt låna nu när jag läser in gymnasiet, men vet inte om det är så smart ifall att jag vill läsa på högskola sen...

Svar på tråden massa frågor kring csn....