• maaxan

Afrika i blodet?/del 2

hej
    har en dotter på 1,5 år med en gambian. skulle gärna vilja veta om någon är i samma sits och hur ni uppfattar gambianer som papper? är det bara min som är en skit? vi bor inte ihop längre och han var otrogen. men jag är fortfarande kär i honom.
    och hur gör ni det med andra språk än svenska?

• maaxan

gute girl
    jag hoppas inte det =)

jag är ganska säker på att vår dotter är hans enda barn eftersom att jag har kontakt med hans familj i gambia, mamma och syskon. hur många härhar barn med en gambian och hur får ni det att funka ni som gör det? och varför funkade det inte?

• maaxan

jag vet vad ni menar med kulturkrockar. mitt ex både röker på och leker med sina kompisar som om han vore 14.. han är 28 och viller verkligen ha en familj när jag träffade honom och nu kastar han bort allt det pga en h**a som sprang efter honom. och det värsta är att hon ser hemsk ut.
    vad är det med killar och deras kompisar. hur kan kompisar vara viktigare en ens barn??

• maaxan

gutegirl du är inte ensam om att vara bitter
    själv äter jag lugnande för att orka leva.
    hur klarade du brytningen? har ni barn? träffar han dom?

• maaxan

jag håller med kompis och son kommentaren. alltid vännerna framför familjen. vart bor du o ditt ex? är han gambian? om han bor i sthlm känner han säkert mitt ex.

• maaxan

oj här har man missat mycket.
    en fråga till yaye hur är det att leva i gambia? beter sig männen annorlunda där än vad de gör i sverige?

mitt ex kom till sverige för 5 år sedan och då var han gift med en svenska som var 12 år äldre. så det är nog tyvärr ganska vanligt att de kommer hit på detta sätt och sen det här med droger. det handlar om en annan inställning till det än vad vi har till ex där de kommer ifrån är det alkoholen som är som våran syn på droger.
    ett av problemen tror jag är att de använder droger för att döva alla känslor. så därför klarar de av att såra andra människor som många gör.

men sot tur är finns det oxå gambianer som är jätte bra och fina människor jag har kontakt med en av mitt ex kompisar och han är en bra man som tar hand om sin familj och sina barn och festar inte eller hänger med kompisar. jag önskar bara att det var fler av dem än de dåliga.

• maaxan

vad konstigt det här med ad droppar. jag var på bvc för 1.5 års kollen och då sa hon att jag bara skulle ge det sex månader till???
    ska man ge länger eller?

• maaxan

ok. vad bra. ska ta upp det på bvc nästa gång. fast vi ska ju inte dit förrens hon blir 3 tror jag det var.

• maaxan

när mitt x bodde med oss pratade han sitt hemspråk med vår dotter och jag gillade det inte, jag tyckte att det var förtidigt och att hon skulle lära sig prata svenska först. jag hade hört att barn som får höra tåspråk sådär kan bli sena med att börja prata och det stämmer på vår dotter hon är 1.5 men kan bara några få ord,
    så med språk får man väl göra vad som känns bäst. är det viktigt för dig så strunta i vad de andra tycker, varför kan inte pappan blanda engelska och sitt modersmål? isof blir ju barnet trespråkigt.

• maaxan

nje min dotter förstår allt man säger till henne men hon är bara långsam när det gäller att prata och lära sig ord. nu har det faktiskt börjat gå fortare då pappan flyttat och hon börjat på dagis då hon bara hör svenska så nu kommer det nåt nytt ord i veckan och det är bra.

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2