• michiagnes

Afrika i blodet?/del 2

Här är min söta lilla dotter Agnes. Pappan finns inte med längre mer än några timmar i veckan men vi har det suveränt bra.

• michiagnes

Cdot: Du har mycket rätt i det du skriver men du drar faktiskt alla oss som har blivit blåsta över en kam. Du framställer oss som tröga och naiva, men det är mer än afrikanska män som sviker och ljuger. Det handlar inte om ras eller kultur, det handlar om människor. Visst att kulturerna gör sitt till men min föredetta är kristen precis som vi och de lever som svenskar. Jag tror att vi som är svikna har varit naiva och upp över öronen kära och då kan man gå på nitar. Spelar ingen roll var man kommer ifrån. Det jag vill få fram är att är man kär och galen så blir man blind. Jag tycker att du är lite väl hård på vissa ställen och att du dumförklarar oss som har barn med afrikaner. Att vi får skylla oss själva som borde ha fattat hur det skulle gå. Jag var naiv och dum som gick på hans lögner, men jag skyller inte ifrån mig. Jag var dum, that`s it. Han har i alla fall gjort nåt bra och det är min dotter som jag tar hand om utmärkt. Hon har det jättebra. T
    Ta inte illa upp, ville bara kommentera dina inlägg. Alla har rätt till en åsikt och det är bra att diskutera.

• michiagnes

Får ni ofta frågan om era barn är adopterade? Händer mig ganska ofta.

• michiagnes

Cdot: Förlåt att jag missuppfattat dig. Jag gillar inte heller att man drar alla över en kam. Trots att mitt ex är en skit så vill jag att min dotter ska vara stolt över att vara halvt ghanian.

• michiagnes

Mirr ex har bott i Sverige i 25 år och pratar flytande svenska, är kristna och har även fosterföräldrar som är svenskar som han bott hos en del. Han biologiska föräldrar bor också här så min dotter har fyra farföräldrar. Därför har vi inte haft så stora kulturkrockar, men när jag stötte på en blev det rabalder. Det visade sig att han ville omskära vårt barn om det blev en kille. Det är den enda krock som jag märkt av och jag tyckte det var hemskt. Som tur var blev det en tjej och vi slapp den diskussionen.

• michiagnes

Vi har inte döpt vår dotter, jag ville men inte han. Han tycker det är fel att leda barnen in i en religion, bättre att de får välja det själv när de blir äldre. Till slut höll jag med och inget dop för dottern. Mina släktingar accepterar men hade nog gärna sett att hon blivit döpt. Min gamla mormor blev förfärad, den gamla generationen har lite svårare för det nya.

• michiagnes

Visste inte det med AD-dropparna, bra att veta. Min bm har inte sagt något om det, bara att hon ska ha fem droppar om dagen tills hon är två.

• michiagnes

Jag vill gärna att min dotters pappa ska prata sitt modersmål men henne, men han lägger ingen tid på det. Vill att hon ska kunna det. Min pappa ät halvtysk och han lärde aldrig mig tyska vilket vi båda idag ångrar.

Har era barn också s.k. mongolfläckar? Agnes har blåa fläckar sedan födseln i svanken, på rumpan och lite på axlarna. En gång när vi var på sjukhuset så tittade alla snett på mig. De frågade ett antal gånger vad det var för blåmärken. Min barnmorska berättade senare vad det hette, skänt att det fanns ett namn på det. Jag kände mig så hemsk och anklagad på sjukhuset. Undrar vad framtida dagispersonal kommer att säga?

• michiagnes

Har hört att mulattbarn har lättare att få glutenintolerans och mjölkallergi? Någon som vet hur det ligger till? Hur märker man det? Min flicka har varit väldigt hård i magen sedan fyra månaders ålder och nu har det vänt och bajsar ungefär tre gånger om dagen. Har nog inte med maten att göra för även när hon hade ersättning hade hon väldigt ont av att bajsa för det var så hårt. Svårt att upptäcka symtom när man inte är riktigt påläst.

• michiagnes

Angående sjukhuspersonalen så tycker jag också att det var dåligt att de inte visst det. Speciellt när det är så pass vanligt. Kändes hemskt men händer det igen så vet jag vad jag ska säga.

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2