Inlägg från: freestylalayla |Visa alla inlägg
  • freestylalayla

Afrika i blodet?/del 2

När ni känner er bittra och less... försök tänka på era barn som måste ge er sådan otrolig glädje.. Ni kan inte rädda era puckosar till män. De måste vilja det själva.

• freestylalayla

många kramar till er ifrån mig!!!

• freestylalayla

Usch... alla är inte likadana iallafall. Vill bara säga det.

• freestylalayla

Halleluja... så ord och inga visor ifrån Cdot men inte mindre sant för det...

• freestylalayla

Jo det finns lixom så mycket mer bakom den där snygga och exotiska fasaden! Det viktigaste är att man är vänner och lär känna varandra på riktigt innan man skaffar barn... Det tar rätt så lång tid att lära känna en person. Man växer ju med varandra så man kan inte lära känna en helt. Men om man är intresserad av att ha en relation så känner man väl av vad den personen går för?? Kan det vara så att många kvinnor desperat suktar efter uppmärksamhet och uppvaktning att de glömmer bort sig själva lite.... kanske...

• freestylalayla

Det som dessa kvinnor borde göra istället är att träna upp sin självkänsla och börja tycka om sig själva lite mer.
    Bestämma sig vad man förtjänar innan man går in i ett förhållande.

Det viktigaste förhållandet man har är till sig själv.

• freestylalayla

Det heter väl en gambian flera gambier
    en nigerian flera nigerianer... Heja Nigeria!!
    Oj förlåt blev lite patriotisk där... hehe

• freestylalayla

Äh kan vi inte prata om något roligare nu.
    Tex ni som har barn med en afrikan (kristen eller muslim)
    hur har ni gjort med dop/namnfest?

Vi vill gärna döpa vårt barn... men svenska kyrkan är så stel precis som i Sunes Jul Blablablabla Arrrrrmen!
    Vår nigerianska kyrka har inte barndop bara vuxendop..

Det skulle vara kul att höra hur andra har gjort.

Mvh
    Anna

• freestylalayla

Ang språket. Jag tycker inte att det finns ett rätt sätt och ett fel sätt utan man får helt enkelt bestämma sig hur man skall göra. Det viktigaste är som tidigare nämndes att man är konsekvent. Vi pratar engelska och svenska hemma. När bebisen kommer är det dessa två spåk vi kommer tala med bebisen. När barnet blir större kommer det auotomatiskt att lära sig Broken English som används i Nigeria. Utöver det finns det lokala språk vårt skulle i så fall bli Edo, men det är endast den gamla generationen som talar detta språk flytande. Om - när barnet blir lite större- vill lära sig en del fraser så kommer detta inte bli något problem.
    Jag tycker å andra sidan att det inte är fel att lära sig urpsrungsspråket istället för tex engelska. Engelska får ju alla barn som ett brev på posten. Både från skola och media.

Vi får fundera vidare på det här med dopet.
    Vi är vana vid en kyrka som ber och sjunger och dansar, men de har inte barndop (bara vuxendop) Det skulle så krystat att ha dopet i den vanliga kyrkan. Sen så å andra sidan så undrar jag hur alla i min släkt som är mindre troende skulle reagera på vår kyrka- det är mycket höga böner osv. haha de skulle väl få hjärtsnörp alla morbrödrar och mostrar...

• freestylalayla

För min man är det engelska som är modersmålet. Det är det språk man talar på företag och i skolor.
    Edo som jag nämnde innan är ingenting han behärskar fullt ut. Skulle min man tala Edo med vårt barn skulle vårt barn bli 1 1/2 språkigt....

• freestylalayla

Hej!
    Vem skulle säga till sin man "NÄ vårt barn skall inte lära sig ditt modersmål"? Då kan man inte vara särskilt bra vänner...

• freestylalayla

Det viktigaste är att man är konsekvent -hur man än väljer att göra- Det finns alldelles för många barn som är halvspråkiga idag pga att föräldrarna själva inte kan sitt modersmål... Alldelles för många..

• freestylalayla

Hej!

Bra spännigt som 17. Går in i vecka 31 idag...
    20 arbetsdagar kvar nu!

• freestylalayla

Man behöver väl inte vara superduper trevlig och det är väl självklart att vi inte tycker lika..tur är väl det?.. men det kanske kan bli lite svårt att ta till sig kritik när motparten går in i diskussion med inställningen att den andre är dum i huvudet... och Cdot jag tror säkert att du vill att den du disskuterar med ska ta till sig det du säger och inte sparka bak ut... Allt handlar om formulering...

• freestylalayla

Vilken tur att du har formulerat dig skitbra...

• freestylalayla

Man kan alltid hoppas att ju mer vi "blandar" oss ju mindre fördomar och diskriminering kommer det att finnas. *hoppas* Om man tittar tillbaka på vad som hänt under de senaste 50 åren när det gäller integration så ser det väl ganska ljust ut..
    Man får väl bara jobba med sina egna fördomar för att föregå med ett gott exempel.. Snart en liten månad kvar tills vi ska ha vårt första barn

• freestylalayla

Hej!
    Jag ville höra med er. Jag är i vecka 33+2 har inte haft några problem under min graviditet (förutom halsbränna) Igår så började jag få ont i kroppen. Mest i benen -känns som det gör ont i skellettet. Och så hugger det i ryggen från och till..
    Är detta något någon av er känner igen??

Det gör ju inte jättejätte ont känns som när man har feber ungefär.

Mvh
    A

• freestylalayla

haha nja så orolig är jag inte. Men det är skönt att prata med kvinnor som varit i samma situation.

Min man har heller inte problem med att få jobb. Han jobbar 125%-150% i månaden på två arbetsplatser och dom är mycket glada för honom.

• freestylalayla

mongolfläckar någon som vet det engelska ordet??

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2