• maaxan

Afrika i blodet?/del 2

min dotter förstår allt man säger till henne men hon är bara sen när det gällr att börja prata. jag tyckte inte att hennes pappas språk var lika viktigt som tex engelskan som han oxå har som andra modersmål. jag tänkte bara att den var mer gångbar och hur stor användning skulle hon få av wolof igentligen. hela hans familj pratar engelska dessutom. men det är min åsikt, du ska bara göra som du själv tycker är viktigt och om du vill att din son ska lära sig pappans språk så är detbara att ignorera alla andras anmärkningar. det är ju din son.

• maaxan

känner att jag måste försvara mig nu.
    jag tyckte att pappan kunde vänta med sitt språk tills hon kunde prata svenska riktigt och inte köra det från början. jag ville att hon skulle lära sig det när hon blev lite större. hade även planer på att själv lära mig det.

• maaxan

angående mjälk allergi så är min dotter laktos inteolerant, och det har jag nyss upptäckt eftersom hon får diarre då hon äter någon mjölk produkt, men det är inte mycket man kan göra åt det. jag var tom på sjukhuset för att kolla det men läkaren sa att man själv måste se vad barnet tål och inte tål för det finns inget bra sätt att kolla laktosintolerans- detta är ofta ärftligt och både jag och pappan har det.
    sen finns ju mjölkproteinallergi och det kan man kolla genom ett blodprov och då tål man nte ens mat som innehåller mjölk.

• maaxan

min dotters mongolfläck,(hon hade bara en på rumpan) försvann när hon bara var några månader. ska inte dom blekna väldigt fort? det har jag läst i alla fall.

• maaxan

jag undrar om det är någon av alla här som har kontakt med barnets pappas familj, de som är i afrika. även om ni inte är tillsammans med barnets pappa.
    jag har kontakt med min dotters farmor, faster och farbröder då jag ringer dem ett par gånger i månaden.
    hur upplever ni den släkten och hur tycker ni att de ställer sig mot er?

• maaxan

jag pratar mest med mitt exs storasyster och medans jag och xet bodde ihop vågade inte jag heller prata i telefonen för att jag visste inte vad jag skulle säga och jag tycker inte att jag är något bra på engelska. så jag hade väl bara sagt hej ett par gånger.
    när vi gjorde slut tyckte jag attde skulle få höra sanningen om varför jag kastade ut honom så att inte han sen skulle kunna gå och hitta på saker för att jag ville att de fortfarande ska ha kontakt med min dotter. och hans syster och jag kommer jättebra överens fast kulturskillnaden och ålderskillnaden då hon är 34 och jag 22. hans mamma pratar inte heller så bra engelska men jag har även pratat med hans bröder och det som är bra är att alla dem är på min sida och tycker att det xet har gjor är hemskt och att han ska ta hand om sin familj.
    så genom dom kan jag få fram saker som jag vet att han inte lyssnar på om det kommer ifrån mig. men han kan inte ignorera sin mamma. jag tycker att det känns jättebra.
    hans syster har även bett mig att ta dottern och koma och hälsa på utan xet för alla de räknar oss till sin familj och det är jätteroligt.

• maaxan

Mirax - jag tar inte illa upp, jag är van att folk ifrågasätter när det gäller pappans språk. det har alla runt omkring mig gjort och nu har jag ju haft rätt i att det var onödigt då han inte ens finns med i vårt liv längre. så det enda som ha kommit ut av dett är att min dotter inte pratar nåt bra alls.

systerduktig - har du prövat att bara ringa och prata frivilligt. alltså inte när han är med. eller att skicka ett brev där du berättar om erat liv och skickar kort på barnet. jag tror att de vill ha kontakt med er lika mycket för det är ju barnbarn eller bror/systerbarn. och det är svårare och dyrare att ringa därifrån.
    nu vet ju inte jag hur mycket kontakt du har med dom men jag hoppas att det går bra i allafall.

• maaxan

loonly sunshine

jag tror att ingen som är i den har tråden har "avlat" fram sina barn och du kanske inte ska ta allt så himla bokstavligt och allvarligt.
    vi som har blandade barn uppskattar att prata med andra som har liknande erfarenheter eftersom det sällan bara handlar om ett barn utan om resten av familjen oxå. så där för är i alla fall jag här för att utbyta åsikter, tankar och råd.

sen om vi råkar tycka att våra blandade barn är jätte fina så varför har du problem med det? ta inte illa upp men varför är du här om du inte tycker om vad som skrivs? jag tycker att det verkar som om du bara vill döma andras åsikter men inte själv blir dömd då du skriver att det inte är ett på hopp.

• maaxan

lovely sunshine
    det är ingen som är otrevlig här utan du får ju bara svar på vad du skrev och att alla inte delar dina åsikter verkar vara ett större problem för dig än för oss som brukar vara här.

jag blir bara irriterad på människor som ska pracka på andra sina åsikter utan anledning. det är ju ganska så meningslöst att hoppa in i en tråd bara för att peka ett finger på andra människors åsikter.
    dessutom är den här tråden inte för att diskutera åsikter utan för att som sagts förut utbyta erfarenheter och om du inte gillar det så ok men låt oss som gillar det ha våre åsikter i fred.
    ha det bra

sen till alla andra som brukar vara här.
    hur sköter ni era barns hår? själv tycker jag att min dotters hår är jättesvårt att göra något med då hon har sin pappas hår.

• maaxan

lovely sunshine- på vilket sätt är jag oförskämd. jag luftar mina åsikter på samma sätt som du gjorde när du hoppade på alla här och sa att vi pratar om våra barn som om de vore hundar. DET är oförskämt. sen är det ju ganska typiskt att en som kritiserar andra har väldigt svårt att ta kritik själv!

sen så skulle jag aldrig permanenta en 1,5 åring, de är ju bara små barn.
    jag vet att taj mahal finns har varit där med hennes pappa mycket. men jag gillar inte produkterna dom har där. jag har nån produkt som hennes pappa har köpt men den innehåller en massa skadliga produkter som jag inte vill använda i mitt barns hår. t ex en massa mineraloljor som utvinns ur restprodukter från bensintillverkning.

och det är som sagt väldigt svårt att veta iförväg vilket hår barnen skulle få och sen är det ju väldigt individulett från barn till barn oxå så därför frågade jag om det var någon som hade kommit på nåt bra trick, jag kammar min dotters hår med fingrarna och använder balsam, tvättar bara en gång i veckan och sen brukar jag fläta eller göra tofsar.

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2