• fantasy

Ni som är hästkunniga se hit..

har en häst som varit varm i sitt ben i snart en vecka. värmen kommer och går(flera ggr under dagen) i hela benet från hov upp till karpalleden. han är alltså varm i hela benet även ballar och på framsidan av skenbenet..
    nu i kväll hade han puls i benet, dessutom var han liiite tjockare i benet men ej gallig alls. ej halt.Har under denna vecka varit jättefin i benet bortsett från värmen som kommer och går med några timmars mellanrum.

misstänker hovarna då han är barfota och ganska hovöm, dessutom tycker jag att han rycker då man "hammrar" på just den hoven..

hästen skall skos på fredag och blir det inte bättre efter det skall han utredas..

men det jag undrar är om det är vanligt att dom kan bli så tydligt varm i hela sitt ben trots att felet sitter i hoven?
    Är det någon fler som haft detta "problem " på sin häst? vad var det?

tror ni att det kan tänkas vara hoven och det faktum att han är hovöm?

*suck* alltid skall det vara något, jag blir knäpp på att bara vänta..

• Svar på tråden Ni som är hästkunniga se hit..
  • solrosblad

Puttar lite åt dig då jag själv vill veta oxå

• fantasy

kan tilläga att hästen är under igångsättning och rids alltå inte alls hårt.

• saraseal

Vet du om hästen fått slag mot benet som unghäst? lös benbit som stör? Fång kan ju oxå ge värme och puls i hoven, en del hästar reagerar sent på smärta av fång och då kan det vara svårt att upptäcka i tid, fråga din hovslagare!

Mvh Sälen =)
  • litenkaka

Ja, absolut kan det komma från hoven. Har han puls i digitalvenerna? Berätta för hovis om problemet och be honom klämma lite extra för en eventuell böld som skulle kunna vara på gång då det bara är ena hoven!
    Berätta gärna hur det går!

• fantasy

om han har fått slag mot benet vet jag ej, men han har varit verksam inom travet fram till dess att jag tog honom för fyra månader sedan så rent teoretiskt sett så borde ju detta visat sig långt tidigare (eftesom det är högre belastning inom travet) snarare än nu då han är under omskolning. fång tror jag heller inte på, dels pga att detta pågått nästan en vecka och först nu känner jag puls, dessutom är han kall i de övriga tre hovarna/benen.

digitalvenerna vet jag ej vart dom går? hovis kommer att kolla noga!

• saraseal

har hästen mycket smågrus i hagen? trampat på nått fasst vad du vet eller sliter den hoven snett?

Mvh Sälen =)
  • litenkaka

ovanför kotleden på "baksidan" precis där gaffelbanden går ner över kotleden kan man känna att det ligger två ytliga ganska kraftiga blodkärl, har dom dunkande (lite puls kan dom ha där ändå)puls där kommer problemet nästan alltid från hoven. Kärlen går ner i karleden och man kan känna där också!

• fantasy

japp där hade han puls ikväll, känner efter puls flera ggr per dag fast inte förrän i kväll kände jag den ganska tydligt, på det motsvarande benet känns pulsen inte alls.. det är alltså det som är digitalpuls!

hästen har en jord/smågrus/sand hage som brukar vara rätt packad, dock har den senaste veckan varit rätt lös/mjuk/geggig pga mycket nederbörd..
    sliter ej snett, möjligtvis om han lyckats trampa på någon sten eller så fast inget jag vet på rak arm.

• saraseal

ja då kan det ju vara begynnelsen till en hovböld, det är en infektion som kommer sig av att en främmande bakterie kommit in i hoven, bra om den upptäcks tidigt så det är ju perfekt att hovslagaren kommer på fredag.

Mvh Sälen =)
Svar på tråden Ni som är hästkunniga se hit..