• fantasy

Ni som är hästkunniga se hit..

har en häst som varit varm i sitt ben i snart en vecka. värmen kommer och går(flera ggr under dagen) i hela benet från hov upp till karpalleden. han är alltså varm i hela benet även ballar och på framsidan av skenbenet..
    nu i kväll hade han puls i benet, dessutom var han liiite tjockare i benet men ej gallig alls. ej halt.Har under denna vecka varit jättefin i benet bortsett från värmen som kommer och går med några timmars mellanrum.

misstänker hovarna då han är barfota och ganska hovöm, dessutom tycker jag att han rycker då man "hammrar" på just den hoven..

hästen skall skos på fredag och blir det inte bättre efter det skall han utredas..

men det jag undrar är om det är vanligt att dom kan bli så tydligt varm i hela sitt ben trots att felet sitter i hoven?
    Är det någon fler som haft detta "problem " på sin häst? vad var det?

tror ni att det kan tänkas vara hoven och det faktum att han är hovöm?

*suck* alltid skall det vara något, jag blir knäpp på att bara vänta..

• Svar på tråden Ni som är hästkunniga se hit..
  • vinterpinglan

Jag tycker att det låter som en hovböld. Hade själv en foderhäst som fick hovböld och då ringde jag min hovslagare och han kom dagen efter för han sa att man ska INTE vänta för länge med den. En hovböld kan ju "vandra" (förflytta sig) och då är det besvärligt. Sedan ska man försöka skynda på sin hovslagare för det är INTE bra att de går för länge med en hovböld. Den kan sätta sig alldeles på hovbenet och då är det svårt att bli av med den. Det kan göra så att det blir skador på hovbenet och då är det kört med hästen.
    Så skynda på din hovslagare innan det blir kris!!! Annars får du åka med den till kliniken och kolla upp hästen där.
    Hoppas att det ordnar sig!!!

♥♥♥ Kevin 970329 - Liam 060403 - mammas guldklimpar ♥♥♥
  • sunny79

men....när min har haft hovbäld har hon varit blockhalt....

jaja.....jag e ingen expert.... men du skriv gärna här hur det går....alltid intressant att veta vad de sa.... krameelikram

• fantasy

hästen är inte halt, ej heller svullen i sitt ben..

• saraseal

Hästen behöer inte bli halt av hovböld även om det är ett vanligt symptom

Mvh Sälen =)
  • m80

Hur mår hästen nu då? Jag har också bara sett hästar som varit blockhalta när de haft hovböld, men som tidigare sags så kan ju hästar ha olika smärt-trösklar såklart... Jag väntar med spänning för att höra vad hovis säger på fredag så rapportera!

• Smissen

Tycker nog att det i första hand låter som en hovböld, har dock ingen erfarenhet av lös benbit. Hade själv en gammal travare, som sedan gått som avelsto i sex år innan hon kom till mig som ridhäst. Första gången jag hade ut hovslagare till henne påpekade denne att hon hade haft en gammal obehandlad hovböld så så värst halta behöver dom nog inte bli!

Hoppas du uppdaterar oss på hur det gick....

~~Mina änglar; Tilly, Bella&Hugo~~
  • fantasy

han är skodd fram nu, var kall och fin om benet (naturligtvis) då hovslagaren kom och även efteråt, ska dit och plocka in honom nu på en stund så då får vi se.

hovslagaren hittade inget speciellt men tycker att han ser riktigt sulöm ut då han går, dvs han trevar sig fram lite och sätter nästan ned trakten före tån (båda fram)så det kan ju vara så att han har ont i sina sulor.. tyvärr hade hon ingen visitertång men hamrade och klämde med sömåtdragaren utan att få speciellt stora reaktioner.

tja, jag får väl ge det en vecka nu och har det inte blivit bättre då så får vi promenera ned till atg på utredning.. updaterar..

• sunny79

lite nyfiken...hur har det gått med hästen???

• Udda

Låter som det är en hovböld.

Hästen behöver inte bli blockhalt av det - utan kan bara ha värme å puls i benet.... Oftast ju större bölden blir - desto haltare blir dom... Oxå lite beroende på vart bölden är i hoven....

• sunny79

*puffar lite på tråden*...

HUr har det gått`??? Va va det??? Hästen frisk nu eller???

Mina ögon kan tindra och mina läppar kan le..men...
  • Sialch

Hej
    Låter som en hovböld tycker jag, min häst har haft hovböld 2 ggr nu denna höst med samma difusa värme i benet, lite puls, ömmar emellanåt. Sista bölden tog det ett bra tag innan hovis hittade. Det slutade med att jag gick med henne på våran grusplan med ganska stora stenar för att se om vi kunde få ngn slags reaktion på hennes onda, å vips så visade hon mer vart det var på gång ngn stans, vi gjorde ett lite håll coh tömde det somfanns, (var ytters lite var), mest lite blod, lade omslag och satte på skon igen. Tur i oturen så satt bölden i trakten just under skon...därav ett litet omslag och på med skon...dagen efter helt varmfri och gick ordentligt igen...

Meddela gärna hur det går...lycka till

-Gravid v 22- BF 9/3-07
Svar på tråden Ni som är hästkunniga se hit..