Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (undrande)

torr + blöder runt analhålet

Jag har de senaste månaderna fått små blodspår på pappret när jag varit på toaletten, det är inte mycket men det svider lite när jag torkar mig. Det händer oftast efter att jag gjort "det stora" om ni förstår... Det senaste halvåret har jag börjat tvätta mig direkt efter att jag "gjort det stora" kanske beror det på det? Att huden blir uttorkad?
    Jag är inte gravid och har aldrig fött barn. så jag tror inte det är hemrojder..

jag har haft svamp väldigt ofta den senaste tiden och behandlat mig både med diflucan och canesten. Mina problem med sprucken hud runt analöppningen tror jag började efter mina canesten behandlingar. men jag vet inte om det har något samband..

är det någon annan som också blir torr och blöder i det området? (har inte analsex heller)

• Svar på tråden torr + blöder runt analhålet
  • Sannive

Du kan vara lite hård i magen, det kan orsaka sprickor. Börja dricka mer vatten till att börja med, då blir du mindre hård i magen och huden spricker inte lika lätt. Ät lite katrinplommon också för att mjuka upp det lite.
    Försök låta bli att trycka på så hårt när du är på toaletten, ta det lugnt och låt det ha sin egen gång.
    Känns det torrt, så kan du köpa lite intimkräm och smörja in med, men jag tror snarare att det har med vad du äter att göra än något annat.

• Anonym (vetbäst)

Jag kan oxå blöda lite om jag har haft stora bajskluttar :) men som ovanstående skrev så handlar det nog om att du måste ändra dina matvanor ät fiberbröd, fiberpasta mm och drick mer vatten.

Och varför tvättar du dig efter varje gång för? om du måste så köp våtservetter som är skonsamma mot huden.

• Anonym (undrande)

tack för svaret, tror jag är torr i hela området där nere... tror nästan jag har eksem också för det kliar i huden på de yttre blygdläpparna... så jag ska nog ta och börja smörja mig...
    jag tvättar mig varje gång jag "gjort det stora" (1 gång per dag)
    för att jag känner mig smutsig annars, plus att jag måste torka mig hundra ggr innan det känns okej.. haha... men mest för att jag känner mig smutsig annars, vill inte att min pojkvän rör vid min rumpa och så är jag smutsig..

• Anonym (vetbäst)

Ja det är nog där problemet ligger...men du måste nog som sagt köpa salva och om det fortsätter så kanske du får tänka över att lägga ner tvångsbeteendet ;) för jag tycker nog att det är äckligare men en mus och stjärt som kliar och blöder än några få bajspartiklar eller ;) :)!!!

• Anonym

jag har haft endel atopisk eksem ved analen...bløder som du.Har fått kortison salva...

• Anonym (undrande)

mm.. jag gick in och kollade nu, hade en massa hudflagor där nere, vet inte om det kan vara början på svampinfektion igen... svider och kliar i rumpan, blygdläpparna och vaginan, antingen är det väl svamp eller eksem...
    har börjat med silikonbaserat glidmedel, undrar om det kan bero på det..

• Anonym (tvätta!)

tror INTE det beror på att du tvättar dig efter du gjort nr 2. Jag tvättar mig alltid och har inga sånna problem. Min man tvättar sig också och har inte heller några problem, plus att ungefär alla muslimer i hela världen tvättar sig efter nr 2, och jag tror inte att alla de har torr hud o sprickor runt analen för det.

• Anonym (vetbäst)

Ja fast det beror väl på vad man tvättar sig med använder du en tvål så är det absoluuuut inte bra då är det garanterat svamp.

Sen får man ju eksem om man är torr för länge utan att åtgärda det så det kan det ju var för det kliar ju.

• Anonym (undrande)

jag tvättar bara med vatten... tvål någon enstaka gång

• Sannive

Låter som det är en rejäl svampinfektion, om det är så att det även kliar och har sig runt slida och vagina.
    Gå till en gynekolog och få det bekräftat innan du själv börjar laborera med krämer, det KAN ju vara något annat och då behandlar du ju i onödan.
    Köp sålänge apotekets intimkräm och smörj in försiktigt, det lugnar huden, håller den mjuk och skyddar mot friktion.
    Du bör nog också byta till något annat glidmedel, det KAN vara allergi.

• Anonym

Om du skall tvätta dig så tvätta dig med intimolja absolut inte med tvål (inte ens intimtvålen).
    Hård mage kan leda till hemorrojder, du behöver inte vara gravid för att få det. Om du får upprepade svampinfektioner så skall du söka läkarhjälp.
    För egendel så tål jag inte svampmedlet utan det förvärrar.

• Anonym (undrande)

det har blivit bättre nu... blöder inte längre.. tack för alla råd :)

• Snuttetrollet

Om man är hård i magen kan man få sprickor i tarmen. Xyloproct finns både som receptfri salva och stolpiller. Hjälper även mot smärtan men är det ofta du blöder så vore det nog klokt i att du vänder dig till vårdcentralen och rådfrågar dem.

Svar på tråden torr + blöder runt analhålet