• Mamma Lotta

Ont av foglossning i blygdbenet....

Väntar 4.e barnet och har vart relativt förskonad mot graviditetssymptom, men nu är den tiden över, nu har jag sedan några veckor haft väldigt ont i blygdbenet och det har bara blivit värre igår kväll skrek jag bara av ren smärta när jag försökte vända mig i sängen och idag på morgonen när jag skulle lämna sonen på dagis så börja jag grina igen , jag har sååååå jä**a ont och vill bara grina av smärta mest hela tiden, pratade med min BM och hon sa att det enda jag kan göra är att vila vila och vila och använda bälte och hämta kryckor så jag avlastar bäckenet så mycket som möjligt, är det nån mer med liknande besvär? Är i v 34 så jag har ju inte så långt kvar men hur ska man stå ut??

• Svar på tråden Ont av foglossning i blygdbenet....
  • sparv78

jag är i vecka 20 och har samma problem. tyvärr finns det ju inte så mycket att göra åt den. men jag tycker personligen att det hjälper lite att simma... inte 6 milen nu, utan lite lugnt och stilla. det finns ju mammasim också som är helt underbart för bäcknet. Men då vill det ju till att man har möjlighet att lämna bort sina andra teglingar;D
    Det finns både privat mammasim och genom sjukhuset och sjukgymnasterna. iallafall i Malmö.
    Härda ut och lycka till.

• Aengelgirl

Jag har ont på precis samma ställe och hade det också vid förra grav.
    Det enda man kan göra är väl att gå "förståndigt" använda bälte, och undvika så mkt lyft som möjligt.
    Använda kudde mellan knäna när man sover.

Jag har varit sjukskriven sedan v16 för mina fogar och så länge jag klarar mig utan kryckor och rullstol så är jag nöjd. Man får försöka stå ut med smärtan, akupunktur kan hjälpa.

Om du går in på tråden nedan så finns det massor av tjejer därinne som säkert kan hjälpa dig med mer tips och råd.

www.familjeliv.se/Forum-2-143/m12122631.html

• Chantelle

jag har 2 länkar i min presentation om just foglossning om du vill läsa de och har ork .. hjälpte mig en massa under min förra grav. + att jag var och simma för att underlätta för bäckenet ..

tyvärr så har en annan råkat ut för åderbrock nu istället ..

• EnGångTill

Hej jag har haft samma problem sen vecka 16 är nu i vecka 23 och har varit sjukskriven sen dess. jag har fruktansvärt ont när jag går i trappor , ska sätta mej eller ställa mej upp. Jag har varit hos sjukgymnasten och provat bälte och TENS apparat men inget verkar funka. Att vända sej i sägen är ju heller inte direkt skönt eller att lägga benen i kors gör oxå svin ont. Detta är mitt tredje barn och har inte haft samma problem med de andra två. Jag försöker att vila när de andra barnen är i skolan, men har en hund som måste ut i bland. Värst är det helt klart på eftermiddagen och kvällen!

Hoppas du blir bättre för det kan ju endel faktiskt bli sägs det..
    Lycka till..

• gläfs

Jag har haft det så i snart 3 månader och är nu i v. 36 Det är bara att bita ihop och försöka härda ut. Jag vet hur det är att bara vilja vråla ut smärtan... När jag ska vändamig i sängen tar det typ 10 minuter eftersom det gör så in i hel****** ont!
    Som sagt, du ärinte ensam

• Mamma Lotta

Gött att höra att det är fler!
    Jag får inte lov att simma eller ha vatten gympa pga att jag har så svåra besvär, men tack för tipsen. Jag har redan bälte och ska hämta kryckor imorgon för det gör så ont, detta är mitt 4.e barn och förra grav hade jag besvär från v 12 så jag har trots allt varit relativt förskonad, men nu är det värre än nånsin...Jag längtar såååå till bebis kommer...

• WilliamochNora

Hej! Jag har precis samma problem som du! Har så fruktansvär ont hela tiden det är nästan värst om nätterna då man ska försöka vända sig i sängen. Då knakar det i bäckenet/Blygdbenet och känns som allt ska gå av. Har fått ett bälte men det hjälper knappt. Var och hämtade ut kryckor igår och det hjälper lite i allafall! Har haft så här sen V.15 är nu i vecka 30. Känns som en evighet tills förlossningen eftersom man har så ont!!! känns som att man aldrig kommer bli fri denna smärta! När jag väntade mitt första barn hade jag inte alls sånna här problem. Vill baraa tt det ska vara över nu!

• Maggi74

Jag känner igen den där smärtan! Som jag läste någonstans så känns det som om: man cyklar, tappar pedalerna och slår "lullan" rätt ner på stången!
    Känner framför allt av det om nätterna när jag vänder mig, eller ska resa mig upp och gå på toaletten, eller när jag har suttit eller legat en stund och ska ställa mig upp..... Blir tvungen att stå och vila mig en stund innan jag kan börja gå!

Jättejobbigt, men jag vet inte vad som hjälper.... Har provat att lägga mig i ett varmt bad och visst är det skönt just då, men när man ska resa sig upp ur vattnet så gör det lika förbannat ont igen!

Vet inte om ett bälte hjälper just mot smärtan i blygdbenet, tror att det är bättre om man har ont i bäcken-benet eller i ryggen.....

Får helt enkelt bita ihop....har som tur var bara 2 veckor kvar nu!

Maggi (v.38)

• Karpet

Jag har också precis så, det är hemskt! Speciellt på nätterna när jag vänder mig i sängen eller måste upp och kissa. Har haft så sedan vecka 30-31 någonting, är nu i vecka 38 så snart är det i alla fall över.

Är det någon som vet om det kommer att göra extra ont under förlossningen på grund av att man har så ont i blygdbenet? Det känns ju väldigt "mört" där nere och just nu känns det inte alls som att jag skulle vilja ha någon som försöker tränga sig ur där.

• Det ljuva livet

Jag fick mindre ont efter akupunktur. Hör efter om det finns möjlighet i ert landsting att få det. Jag åkte till och med hem från semestern för att få det.

Mamma³
  • Gumlan

aåsär hade ja sista 2 MÅNADERNA sist man står itne ut.. elelr jo de gör man ju tysligt, men de e knappt!! fasar för att de ska bli så denna graviditeten!

• Mli79

Maggi74 - vilken bra liknelse! Precis så känns det verkligen!

Jag hade problem med den fogen nån månad innan förlossningen sist och är livrädd att det ska komma tillbaka så jag inte kan kånka på lilla Emma. Finns det nåt man kan göra för att förebygga?

Mamma till Emma 2006-07-05, väntar syskon med BF 2007-05-31
  • Maggi74

Mli79: Javisst är det en bra beskrivning av denna smärta!!! Läste det i någon annans inlägg för ett tag sedan.....passar perfekt in!!!

• Mamma Lotta

Karpet det gör inte ondare vid förlossningen för att man har haft foglossningar i blygdbenet i alla fall har inte jag haft mer ont vid just förlossningen.
    Mli79
    Tyvärr så kan man inte förebygga foglossning eftersom det är en hormonell förändring, oftast blir det värre för varje graviditet och det kan jag skriva under på...

Skönt att höra att man inte är ensam i alla fall, jag känner mig som en gammal sliten gumma som inte kan gå så man har ju fått en lite försmak av hur det känns att vara gammal...

• Smilla 78

Karpert: Jag har hör att man kan få en lättare förlossning om man har mkt foglossningar tidigt. Det hoppas jag innerligt att det stämmer, det peppar lixom dom dagar när det är som värst. Är i v.22 nu så det är ju ett tag kvar

• CW1980

Jag hade precis som du, blandat med ischias i båda sidor...Jag KUNDE inte vända mig i sängen, inte resa mig från soffan, inte gå, inte sitta, inte ligga... Min kille satt med tens apparat hela kvällarna samt på nätterna dom gånger jag vaknade och grät för att jag råkat röra på mig. Gick upp 25kg pga att jag hade så svårt att röra mig, men tvingade mig att gå 1 varv runt huset (gråtandes) varje dag.

Jag förstår PRECIS hur du känner dig. Om jag var du skulle jag söka hjälp att hamta och lämna på dagis och övriga sysslor som gör ont. NÅGON i din omgivning måste kunna hjälpa dig? Har du inte en tens apparat? Be din man massera på dom här 2 "plattorna" precis ovanför skinkorna, det hjälpte mig. Värmekuddar både fram och bak, vila vila vila! Jag blev även erbjuden akupunktur, men hann föda innan första besöket. Däremot vet jag att detta hjälper på 90% av kvinnorna jag känner som fått det, så prova!

• LizLiz76

Jag har fått ont kring blygdbenet o vid ljumskarna (jag visste dock inte att det var foglossning) o jag tycker att efter att jag tränar yoga (mest streching) blir det bättre. Alltså precis tvärtom som BM säger. Om jag ligger o vilar länge så blir det bara värre.

Svar på tråden Ont av foglossning i blygdbenet....