Inlägg från: linodin |Visa alla inlägg
  • linodin

Fler som bygger hus?

Åhh vad vi har velat om husbygge...Ska vi eller ska vi inte....Nu har vi bestämt oss:) Eksjö stjänvik som vi kommer göra om lite så vi får större kök...

Om nån vill kolla in det huset och säga vad ni tycker om ni har synpunkter eller bara tycker huset är ok så blir jag glad:)

• linodin

Missboss: Ja visst är det grymt med egen toa ,en alldeles egen där inga barnhänder kladdar med min ögonskugga eller kunna sätta sig på en toasits som inte är nerpinkad(sonen (3½ år) är inte pricksäker *ler* ,jaja drömma kan man väl göra...Dom kommer väl sabba mina drömmar där med...

Samtycker om matplatsen..Vi kommer förminska tvättstugan som i nuläget är över 11 kvadratmeter,så att köket blir större så att man kan ha en riktig matplats där ,då gör det inte så mycket att matplatsen känns liten hoppas jag...Den kommer vara i en vinkel utan vägg så förhoppningsvist kommer det inte kännas litet...

Vi ska ha vit puts på fasaden!

Muta på bara:) Lbhus har snygga hus!! Men ni bygger inte genom dem???? Finns det bilder?

Lycka till!

• linodin

Johannah : Sambon vill väl också ha större men inte jag det blir för dyrt och den dan ungarna flyttar så blir huset inte för stort för oss två...Ska kolla in erat hus nu....

Visst är det spännande att bygga /vara igång..just un har jag en hel lista av saker vi ska välja allt från blandare till innerdörrar:)

Vi kommer nog inte flytta in förrän efter sommaren så vi har gott om tid vilket är bra för då hinner man planera och då kanske det inte blir så dyrt om man drar igång i all hast?

Husbygget är beräknat att ta 6 mån men tomten är ej klar färrän i vår..

Lycka till!

• linodin

En fråga till er som bygger hur bor nu under tiden?? Vi funderar på att hyra en liten lägenhet så länge klarar man det under tiden dvs två vuxna o två barn i en liten lgh? Man vill ju spara pengar nu...

• linodin

Hej! Vårat bygge kommer inte komma igång riktigt ännu men kanske vi kan flytta in efter sommaren...Nu funderar vi på att byta ner oss till en billigare lgh för att spara in pengar..Funkar det tror ni att bo i en ett på 40-50 kvm två vuxna o två barn (3 o 5 år)

Det är ju tillfälligt och handlar om kanske 8 månader...Det är mycket barn i den gården med bra lekgård så man får väl va ute mycket:)

För de pengar man sparar kan man ju lägga på huset i stället ex en braskamin:))) eller stenplattor eller soffa eller eller ja ni förstår nog!

Råd tips tack!!

• linodin

Mamba: Vi kommer inte ha dyrare utgifter än om vi skulle ha en fyrarummare....Och då betalar vi åt oss själva..Men visst det är ju mer utgifter med ett hus o man köper ju mer grejer till trädgården mm ....

Vi kommer göra det vi kan göra själva på huset plus att vi lägger in kontanta pengar på huset...Vi kommer ha huslån på 1.8 milj....

Jag längtar så jag blir tokig:)

• linodin

Har ni bestämt kök ännu?? Det bara snurrar i mitt huvud vi vill ha modernt men ändå så det håller i några år dvs att man inte tröttnar på det inom 5 år...Vitt ska det vara men hur ska luckorna vara...Låga eller höga, två låga eller ett lågt med ett högre över??

Som ni ser är jag förvirrad...Sen är det ju resten av huset..Jag som velar förövrigt är nog igentligen inte den rätta personen att bygga men kul ska det bli : )

• linodin

Nu i November kommer vi skriva på tomten...Det tråkiga är att i januari till mars så kan man väl inte göra grunden för att det är tjäle i backen? Så vi kommer nog inte igång förrän i mars så inflyttning sker nog inte förrän tills hösten 2007...Synd tycker vi som vill köra igång nu!

Nån som vet mer om sånt?

• linodin

Kan tillägga att tomten inte är byggklar förrän i januari annars hade vi ju kört igång i december men tyvärr...

• linodin

HAR BOKAT TOMT

Vi fick en hörntomt på 1200 kvadratmeter! Lite skog bakom och skog framför och en cykelbana längs med tomten ,så tomten känns kanon!

Lite ångest har jag över den stora tomten ,men 200 försvinner med hus o garaget..Så 1000 kan man väl leva med?! Nära till skola o dagis lite utanför staden med landsbygdskänsla men ändå kvarter med grannar osv....

Puh är nervös och mycket att tänka på nu! Vi ska skicka in alla papper nu till kommunen och bygggubben....Har vi tur kanske vi hinner göra grunden innan tjälen...Detta hade vi inte räknat med så fort allt gick

• linodin

Ni som bygger i puts eller bara har goda råd....Vi ska ha vit puts (tror jag) och svarta tegelpannor,nu till smakrådet,ska vi ta glaserade tegelpannor eller vanliga?

En annan fråga..stuprör vilken färg blir snyggast till svart tak..Svarta?

Dörren vilken färg grå eller vit vilket blir snyggast till vit puts?

Ska vi ha en kant runt fönsterna i putsen?? Dvs som rammar in fönsterna så det inte är bara slät puts..

Jag vill ha lite åsikter som man få ideer

• linodin

Missboss: Det är jättefint med svarta till röd träfasad vet en som har det!

Är också inne på grå dörr...Det blir lite väl vitt annars kanske...Nä förhoppningsvist kommer jag inte tycka att tomten blir förstor..Ser framför mig hur ett hus två småbarn och en stor tomt kan bli för mycket men men man behöver ju inte ha rabatter överallt

Vi ska ockå bygga garaget själva ,vi börjar med carport det är så mycket utgifter ändå...

Ni lägger också in kontant på huslånet va? Ska bli ruggigt skönt att slippa topplån

Jag räknar t o m med att inte jobba heltid nu under några år när barnen är små,men det får vi se hur vi klarar men som vi har räknat så ska det nog gå bra...

Hoppas allt går bra med husbygget!!

• linodin

Hej! Idag har vi varit till byggfirman o gått igenom lite saker kring bygget...Vi kan köra igång så fort bygglovet är klart och allt är ok av kommunen Om tjälen skulle hinna komma så skulle det kosta oss 20.000 kr extra men då har vi hus i juni istället för hösten - 07...

Vi får se hur vi gör 20.000 är ju ganska mycket pengar men det är frestande!

Nästa vecka ska vi till arkitekten och skissa upp huset mm

Kram!

• linodin

Missboss: Haha ja vad är 30 000

Precis de där 20 000 kan behövas till något senare,precis så tänker jag...Men att flytta in i juni lockar kan jag säga!

Att bygga hus tär på psyket...Och vi har knappt börjat!

• linodin

Hej! Åhh jag håller på att gå åt av alla val man ska göra Jag tycker helt ärligt att det inte är så kul längre..Vecka 9 börjar bygget snart ska grunden göras och jag är inte alls säker på färger matrial mm....HJÄLP nån

Vi kommer få ett stort kök över 25 m2 ska vi ha klinkers eller trägolv? Blir det för stort för att ha klinkers? Ska vi ha ek eller valnöt vill ha valnöt på bänkskivorna men då kan man ju inte ha ekgolv...Och valnöt i hela huset tröttnar man på det? Bättre med ek? Men valnöt är ju grymt snyggt..

Så här snurrar det i mitt huvud dag som natt..Jag är inte lämplig för husbygge...Sen är det ju klinkers o kakel i badrummen klinkers i tvättstugan färg på putsen takpannor och...

Tror jag tar en sista minuten snart

• linodin

Ja det är inte helt lätt det här att välja..Har en sambo också som gärna lägger över det ansvaret på mig

I morgon ska vi fixa barnvakt och åka runt och kolla i affärer på allvar dvs bestämma oss!

Skönt iallafall att jag inte är ensam om detta besvär fast igentligen är det ju lyxproblem och inget att gnälla över

Svar på tråden Fler som bygger hus?