Inlägg från: Skogsstjärnan |Visa alla inlägg
  • Skogsstjärnan

Fler som bygger hus?

Vad kul med en tråd för husbyggare!

Själv så bygger vi också. Så framtidstjej - ja här finns en som bygger helt själv (eller min make då för att vara petig ). Vi har ritat det själv och bygger det helt själv. Allt från grunden. Maken är inte utbildad inom området men är man händig så går det

Men oj vad folk tycker man är konstig

Bygger ni också helt själva? Skulle vara kul att prata med likasinnade

• Skogsstjärnan

Missboss: Jag kan förstå att ni är glada för det. Vi har en son som nu är 9 månader. När vi började gräva var han lite över 3 månader. Inte det enklaste att ta sig till bygget med en liten en som vill äta hela tiden plus blöjbyten och annat som hör till. Inte det enklaste att hjälpa till längre stunder i sträck heller, men vi är ändå glada att vi gör det själva, allt från grund till slut. Trots att det tär på krafterna så lönar det sig i slutändan. Att plånboken är gladare är en bonus också.

• Skogsstjärnan

Framtidstjej: Som här då.... Brukar också säga att det känns som att vara ensamstående. Han jobbar, kommer hem, äter och åker snabbt till bygget och stannat tills det är sen kväll för att hinna med så mycket som möjligt. Lite trist, men men... det är bara att stå ut. Bygger ni också helt själva ända från grunden? Skulle vara kul att få kontakt med andra som gör som vi. Nu ska jag kika in och se om du har bilder

• Skogsstjärnan

Framtidstjej: Nehepps, det blev ett hastigt besök Kan du lägga upp bilder? Är så kul att se hur andra bygger!

Vad tycker ni (alla i tråden) förresten om trappor. Ska de vara inbygda eller öppna? Det lutar mot att vi bygger in vår eftersom "golvvärmsbalken" kommer att ligga där, men egentligen skulle jag vilja ha en öppen för att få det mer luftigt.

• Skogsstjärnan

Solrosen: Kul med flera likasinnade som oss här i tråden Kikade in på ert hus och det blir verkligen fint! Ser framemot fler bilder. Och fin tomt verkar det vara. Påminner lite om vår
    Vi bygger också helt själva (ja förutom vatten och el då) och har också ritat det själva. Och närmare bestämt, maken bygger helt själv. Jag kan inte göra så mycket än men jag har i allafall paxat att måla pannrummet i garaget . Vi bygger garaget samtidigt som huset och kommer att jobba med garaget nu. Vi satte grävskopan i backen 5 maj 2006 och beräknar vara klara kanske den här tiden nästa år. Tidigare tror maken. Men som du sa, man hinner inte så mycket på bara kvällar och lördagar (och söndagar för vår del). Dessutom då man är ensam. Hurdant golv har ni? Är det på torpargrund? Minns ej om jag såg på bilderna... Vi har nyss gjutit vårt, så det blir ett sk flytande golv. Vet ej om det är bra eller dåligt... Snart blir det att gipsa/isolera vinden och göra golvet där. Har ni det gjort?

Nu grinar min son... måste gå.

• Skogsstjärnan

solrosen: Vi bygger på egen tomt och vi har skog åt två håll (liiite åt ett tredje håll) och trivs med det Skulle inte vilja bo med grannnar 5 m från vårt hus

Angåede stuprännor så satte vi upp de strax efter att vi brädat. Det var ju en mega bra sommar att bygga på nu i år, men en dag kom ett häftigt regn. Vi hade inte fått fönstren än då och då blev det bråttom minsann kan jag lova. Då lades plast framför alla gluggar så att vattnet inte skulle rinna in. Nu är det nog skönt att ha både fönster och stuprännor

• Skogsstjärnan

Ska alla här ha tapeter? Eller är det någon som bara ska måla väggarna? Maken är inne på att ha enbart målade väggar, men jag är tveksam... Ser det inte lite "billigt" ut. Alltså, missförstå mig inte när jag säger det, för vi är inte alls de exklusiva typerna precis men jag hoppas ni förstår ändå

Alltså, ser det inte halvfärdigt ut och kalt ut? Inbillar jag mig när jag tror att man får det mer ombonat och snyggare med tapeter? Fastän de är släta och ljusa...

• Skogsstjärnan

Solrosen: Vilken färg? Hurdana lister ska ni ha? Samma färg som golvet?

• Skogsstjärnan

ja det är väl kanske som ni säger. Vet inte varför jag är så tveksam... kanske det har att göra med mina föräldrars skrubbar. De har målade spånskivor och det är inte så fint.

• Skogsstjärnan

Ängelbängel: vad menar du med att "tills den slutade stickas"?

För jag har hört att om man målar glasfiberväv flera gånger så börjar det se ut som målade spånskivor och det var ju det jag inte ville ha.

Men om ytan blir slät så är det ju bra

• Skogsstjärnan

Än så länge tycker vi att det nästan är tvärtom, alltså att det blir billigare än beräknat

• Skogsstjärnan

Approppå depression.

Vi bygger ju helt själva (alltså inget elemthus). Igår var den som är ansvarig för bygget dit och tittade (han har inte varit dit på evigheter) och konstaterade att fönstren på övervåningen är i mindre laget för att kunna räknas som nödutgångar. GRRRRRR!!!! Att ingen har kunnat säga det tidigare! Vi hade ju måtten och allt på ritningarna som vi hade när vi fick bygglosv osv. Dessutomär det ju den ansvarige själv som renritat ritningarna och alltså har lagt ut måtten.

Totalt är fönstren 1.10 m brett men eftersom det är vädringsfönster går balken på mitten och kvar lämnar ungefär två 50 cm gluggar. Fönstren syns i galleriet annars.

Hur gör vi nu? Skaffa nya fönster lär bli dyrt och att hoppas att man inte går upp i vikt är kanske att chansa...

Hur blir det då då man är höggravid. man vill ju liksom inte prova klättra ut varje vecka för att vara på säkra sidan heler....

AAHHHH!!!!

Hur stora (breda) fönster har ni?

• Skogsstjärnan

borste stavfelen, hade lite bråttom visst

• Skogsstjärnan

och för att bombadera denna tråd ytterligare..

Fönstren syns förresten inte i galleriet. I mitten av galleriet syns ena gaveln, men där har vi inte hunnit sätta i fönster än...

• Skogsstjärnan

Tack för era svar! Visst vi har ju nödutgång via balkongen, men nojig som jag är så skulle det kännas skönt med en nödutgång som är giltig även i sovrummen...

Men som ni sa, det borde ju finnas i några regler och så länge de har godkänt ritningarna så...

Man får väl hoppas att jag inte blir gravid med trillingar någon gång

• Skogsstjärnan

Ja det får jag väl satsa på. Maken som är skogshuggare får hjälpa mig

men då lär vi bara få pojkar förresten. Har hört att om man sover med en yxa under sängen så får man pojkar

Svar på tråden Fler som bygger hus?