Inlägg från: Ellynil |Visa alla inlägg
  • Ellynil

Fler som bygger hus?

Kul tråd! Hoppar in här jag med.

Vi håller på och bygger en enplansvilla på 165 kvm just nu. Vi ska göra i stort sett allt själva eller med hjälp av vänner och släktingar. Sambon kommer från en riktig "hantverkarfamilj". Han, hans bror och hans pappa är snickare och hans andra bror är kakelsättare bla...
    Vi började 1 september och hoppas att vi ska vara klara tills sonen fyller 1 år 20 februari. Vi har sagt upp lägenheten till 1 mars så absolut senast då!

Stolt mamma till Oskar född 20/2 -06
  • Ellynil
    Missboss: Tack!
    Ja, kontakter är inte fel! Vi har ju fått väldigt mycket "kompispriser". Sen så har min sambo och hans pappa ett eget byggföretag, så vi fick deras rabatt hos byggvaruhandlen trots att vi köpte privat... Det är ju inte fel!

lindolin: Tycker också du ska köra på grå dörr! Vi ska ha vitputsat och vi har grå dörr och grått taktegel. Skitsnyggt!
    Sen angående takteglet, så om ni har råd, så tycker jag definitivt att ni ska välja glaserat. Det hade vi gjort om vi hade haft råd!
    Sen kant runt fönstrerna ska vi nog inte ha... Min sambo tycker att det är väldigt fint, men jag gillar det inte så värst...

framtidstjej: Då sitter vi i samma sits, du och jag!  
  • Ellynil
    missboss: Men ni har ju iaf kommit såpass långt! Jag längtar till v. 51 för att köket kommer då!
    Man får ju ta det i etapper!
  • Ellynil
    after eight: Min sambo har jobbat som snickare på Mjöbäcksvillan! Tyvärr vet jag personligen inte så mycket om dem, men om du har några specifika frågor så kan jag fråga honom om du vill.

Missboss: Ja, har man hållit på så länge kan jag förstå att man blir lite lätt otålig! Vi har ju inte hållit på så länge... Utedlningsmötet på tomterna var 1 februari och vi fick tillträde nu 1 september...
  • Ellynil
    after eight: Hörde efter med sambon lite ang. Mjöbäcksvillan.
    Han har tre syskon och alla har Mjöbäcksvillor.
    Så vitt jag kunde förstå så har det inte varit några större problem för någon av dem. Tidsplanerna har hållits, det har gått smidigt och det har inte varit några större klagomål.
    Sen visste han inte riktigt hur det var nu. (Det är väl fem år sedan han slutade)
    Mjöbäck gjorde sig nämligen av med en stor del av sina egna snickare i den vevan och nu går nog de flesta husen ut på anbud.

Missboss: Ja, då har det varit en lång process för er! Måste vara påfrestande att bara vänta och vänta!

Har lagt upp lite nya bilder i galleriet om någon är intresserad. De sista är tagna i söndags.
    Nu har innerväggarna kommit upp, men har inte hunnit ta kort på dem än!
  • Ellynil
    Missboss: Vad fint det verkar bli! Vad är det för köksleverantör?

För oss går det undan nu. Sambon tror att det kommer gå att börja röjas ut och byggstäda om 1½-2 veckor! Måste verkligen börja packa nu! Börjar få lite halvpanik!

Har också lagt in lite bilder på köket. Det är inte riktigt klart än, inga handtag inte tapetserat, inga vitvaror osv...
Svar på tråden Fler som bygger hus?