Inlägg från: lindansare |Visa alla inlägg
  • lindansare

Fler som bygger hus?

Hej
    Jag slänger mig in i tråden. Bor i ett hus som var byggfärdigt i april i år. Fortfarande återstår att vi bygger klart tredje våningen samt bygger garage. Dessutom har vi byggd en sommarstuga där kök, badrum, el och altaner fortfarnade saknas. Vi har alltså en hel del byggande kvar att göra.

Caoa (var det rätt nick?: Om golv. Vi har oljad parkett i vårt hus eftersom vi inte gillar den blanka ytan på lackade golv. Dessutom har mannen ryggproblem och oljade golv är något mjukare. Jag var lite skeptisk till en början, men är jättenöjd nu. Repor syns inte lika tydligt som på lackade golv t ex. Laminat har vi annars haft i våra tidigare bostadsrätter. Det finns riktigt fina och tåliga laminat ( tex Pergo natural touch), men laminat är hårdare att gå på än trägolv och därigenom också "skramligare".

Vad gäller ekonomi och lån har jag inget att komma med. Vi har lån på 1.6 milj (utan topplån) och då är pengar avsatta för garage, stugbygge och det som återstår på tomten.

• lindansare

MaddeB:

Matjord betalde vi ca 1999 kr/m3 utkört till tomten i höstas.

• lindansare

Nä - matjord är inte billig. Även vi har tur som byggt på gammal åkermark. Jag tror att vi beställde 2,5 m3 till tomten och då blev det över.

Jag har inga bilder på huset i galleriet, men det finns en del interiörbilder och fasadbilder i min blogg: linlin.blogg.se
    Välkommen dit att kika.

Jag är lite slö med bilder på huset. Det är så trist att fota halvinrett och det tar sån tid att samla på sig de möbler man vill ha och innan man roterat allt man äger så att det passar i huset.

• lindansare

Caoa: Jag tror att det mest är en myt och om det är så är det marginellt. Man oljar ju matbord med gott resultat. Jag tycker inte att det är problem att ha det i köket. Vi har en plastmatta från Horredsmattan framför diskbänken för att skona golvet lite där det slits mest.

Vi hade tidigare laminat i köket och jag upplever att det var lite ömtåligare än parkett. Men det håller ändå vatten hyfsat om man lagt det tätt. Vi tippade ut en femliterhink med vatten samt hundens matskål flera gånger utan problem.

Om ni vill ha ett tåligt golv i köket och inte väljer stengocl/klinkers så kan man ju även tänka sig plastmatta. De är ju rätt snygga nuförtiden.

• lindansare

After Eight: Åh, jag känner med dig. Jag vet allt om att vara irriterad på byggnadskontoret. Vårt bygglov blev en historia som fick gå ända upp till politikernivå och röstas igenom efter att handläggarna vägrad handlägga ärendet utan giltig grund. Vi fick skriva brev och skicka bilder till alla nämndemän och lobbade så gott det gick hos politikerna. Allt för att handläggarna vägrade handlägga vårt ärende. Alla papper vi lämnade in försvann dessutom kontinuerligt så vi fick göra om alla moment hela tiden. Man kan säga att det var att kasta pengarna i skön eftersom vi betalde för tjänster som inte utfördes utan fick göra allt jonn själva.

• lindansare

After Eight: Jag har lite bilder på huset i min blogg. Välj kategori "huset" i menyn till höger.

linlin.blogg.se

Mer kommer....skall ta och lägga ut planlösningen för den som vill se.

Kan ju nämna att vi byggt ett parhus, alltså två hus som sitter ihop och sålt ena huset i färdigt skick. Boytan är ungefär 200 m2/hus. Vi valde mellan att bygga ett fristående hus utanför stan, krävs två bilar, eller ett parhus med gångavstånd centrum. Vi valde det senare...

Huset har vi ritat själva och lejde ett norrländskt byggföretag att bygga det.

• lindansare

after e: jo det är den! Vi är nöjda. Den suger ut effektivt. Trots att vi har öppen planlösning har vi aldrig matos i rummet.

• lindansare

Prisgrupp 7, gamla byggsjuan, är kollektionen Borosan från Boråstapeter. Om de är snälla kan du även få tillåtelse att använda Ecos billigaste kollektion - Decorma. Det finns ytterligare en tillverkare som kan ingå, men jag har förträngt vilka det skulle kunna vara.

• lindansare

Missboss:
    Var petnoga. Vi flyttade in direkt efter slutbesikning men hade hantverkare här i flera månader för att åtgärda detlajer: skavda fläckar som måste målas på, kontakter som var felkopplade, fula tapetskaravar osv. Ni har ju betalt för huset och allt kostar så låt de åtgärda det ni hittar. Vi lejde en utomstående besiktningsman som besiktigade huset åt oss och upprättade ett protokoll. Vi ahonom kunde vi därefter gå vidare till någon högre instans ifall leverantören inte fullgjort sina skyldigheter.

• lindansare

Missboss: Deppa inte över att du inte känner dig glad. Det är ju både ett stort, svårt och ekonomiskt kännbart projekt att bygga hus. Det är klart att det tär på humöret och orken. Dessutom lär du ju bo där rättlänge och har flera år på dig att bli lycklig över huset. För mig tar det alltid minst ett år att bo in mig på ett nytt ställe - så jag är snart lycklig.

Skogsstjärna: I en perfekt värld är bygglovshandläggarna hyvens människor som fattar riktiga beslut, men i verkligheten är det inte så. Vi har faktiskt skrämmande exempel i vår kommun på att människor måstat riva sitt hur för att handläggaren fattat ett felaktigt beslut. De fick dessutom lov att flytta från området eftersom grannsämjan inte var den bäste efter alla konflikter kring det felaktigt byggda huset.

Vårt hus är ju klart sedan snart ett år och ändå är vi långt ifrån färdiga med räkningar och kontakter med byggnadskontoret. Vi har envetna grannar som trots att huset står här fortsätter att överklaga dess utformning. Tyvärr står vi inte direkt på vänskaplig fot med bygglovshandläggarna (lång historia) så även detta blir väl en seg historia. Mina grannar vill på fullt allvar att jag "utsynsskyddar" alla fönster som vetter mot hans tomt så att vi inte skall kunna titta på dem. (?????) Vi bor rätt centralt i staden så det är inte direkt så att han innan vårt hus byggdes bodde ostört på landsbygden direkt, utan i väldigt tättbebyggt område. Nåja - alla skall ju ha en hobby!

• lindansare

Ella 79: Vi har också ritat vårt hus själva, på gott och ont. Det är häftigt att bo i något som är helt ens eget verk och dessutom är huset planlösningsmässigt inte likt något annat. Men samtidigt är det lite dubbelt. Man kan ju fundera ihjäl sig på om det funnits någon bättre lösning eller om man inte borde gjort på något annat sätt ändå...det är ju lätt att vara hård mot sig själv. Men det sägs ju att man blir nöjd med tredje huset man bygger: först då vet man vad man vill ha och har tillräckliga kunskaper om husbygge.

• lindansare

76 Sanna: Ja vi flyttar inte - det har vi varken ekonomi eller ork till. Men det är säkert sant. Man är ju sällan bäst på något första gången man gör det. Övning ger färdighet. Dessutom ändras ju behoven i en familj över tid. Vi har tre våningar. Jättebra under barnens tonårstid, men knappast när vi blir äldre och skröpliga.

Svar på tråden Fler som bygger hus?