Fler som bygger hus?
Vi har köpt tomt och ska bygga smålandsvillans Maiannelund! Vi ska flytta in i jan-feb, bebisen kommer i mars så hoppas allt hinner bli klart...
Vi har köpt tomt och ska bygga smålandsvillans Maiannelund! Vi ska flytta in i jan-feb, bebisen kommer i mars så hoppas allt hinner bli klart...
Vi bygger smålandsvillan - villa mariannelund och flyttar in i februari. Har valt kök, färg och tapeter nu.... angenäma bekymmer men gud vad svårt det var!!!
Vi valde ljus ljus grå med vita knutar och svart tak. Vita tapeter inne och ett vitt pärlspont kök. Det är ju ek-golv överallt så det kändes lite trist med trä-kök.
Har lite flyt för mamma och brorsan jobbar på smålandsvillan så man får ju lite insideinformation.... Kan dessutom köpa olika tillval som innedörrar, trappa osv. billigare (minsta lilla märke på sakerna gör att de inte kan använda dem i husen och säljer dem därför mycket billigt till de anställda - så vi köper ju dem genom mamma.
Garaget kommer maken och mamma bygga så vi kommer billigt undan där också.
Enda nackdelen var att vi ville byggt ett villa Kalmar eller Nybro men de var högre än Mariannelund (den gamla modellen) och kommunen tjurade där då vi skymde havsutikten (inte alls...) för grannarna.
Men nu känner vi oss nöjda och längtar tills det sätter igång!!!
MissZmily: Kan tipsa om att gå in på myresjökök och titta på Ramsö. Jag gillar verkligen det köket och det går bra att välja till problemet var bara att maken inte delade min uppfattning så vi kompromissade och tog vit Pärlspont med metallbeslag och inte de svarta som visas på nätet.
Ni gör helt rätt i att inte beställa garaget ifrån smålandsvillan - de är jättedyra!! Anledningen till att de är så dyra är att det är myresjöhus som gör dem (de är i samma koncern) och eftersom de ligger betydligt högre i sina priser så blir även garagen dyrare. Smålandsvillan funderar dock på att själva börja tillverka garage.
Johanna: Enligt mamma lönar det sig knappt att måla huset själv... Det är dyrt och dessutom MYCKET jobb... Däremot kan man ju välja att pyssla invändigt själv med lister osv. men enligt henne är det knappt ekonomiskt fördelaktigt att måla själv (hon jobbar på smålandsvillans fabrik).
Kul att ni vald Nybro - det blir säkert jätte fint!!! De har sålt många Nybro villor redan. Vi var sugna på det men det var som sagt för högt för vår tomt....
Hur mycket räknar ni som bygger smålandsvillan att kalaset kommer gå på? Vi kommer låna ca 1,9-2 milj så vi tycker att vi får mycket för pengarna. Då räknar vi med alla tillval såsom: trappa, veranda, takkupa, garage (bygger själva men grunden kostar 30 000
, braskamin och fönster på ovanvåningen.
MissZmily: Tycker Ramsö vit och Cappuccino är jättefina!
Vår tomt kostar 380 000:- trots att vi bygger vid havet så ibland ska man ha tur! De begagnade husen ligger ju över 2 milj här...
Vi har också valt vita vitvaror.... Är inte så förtjust i de rostfria och tror inte det kommer bli för vitt. Baänkskivorna är ju ek samt golvet, sen är vårt matbord i ek också...
Johanna och MissZmily: säg till eran säljare om ni vill ha hela diskbänken i ek annars kommer en del vara bänkskiva och själva diskbänken i vanligt rostfritt.
Vi kom på det av en slump när vi var och tittade i fabriken... där var alla diskbänkar i båda rostfritt (runt diskhon) och sen bänkskiva i det material man valt. Vi ville ha en hel bänkskiva och fick drför beställa diskbänken som underlimmad mot en extra kostnad på 4 000:- men det är det värt.
Här händer det inte mycket... Vi har betalt tomt och nybyggnadskarta men sen kommer det nog stå still ett kort tag till. De börjar bygga huset v.50 och vi får flytta in v. 6 så det är snabba tag när det väl börjas.
Vi har valt allt nu... men kommer knappt ihåg hur vi valt... det är ju en hel del.
Blir lite konstig jul i år, kommer inte anstränga mig särskilt mycket för att pynta bland alla kartonger!
Hej alla!
Var och tittade på tomten i dag och har sååå svårt att föreställa mig att om 2-3 månader ska vårt nya hus stå där - det är bara en jord/gräsplätt nu.
Hoppas verkligen att vi får flytta in i början på februari som de lovat eftersom vi väntar en liten 9e mars!!!
Adelianea: Vi bygger också smålandsvillan fast Mariannelund. Dessutom jobbar både min mamma och bror på fabriken i Vrigstad så om du har några frågor så kan jag få reda på det mesta.
Vi är ännu så länge jätte nöjda - de börjar bygga huset nästa vecka!!!! Allt har gått smidigt och den dagen huset är klart kommer nog de flesta på msålandsvillan vara glada då min kära mor har styrt och ställt med det mesta - hon kommer bevaka husbygget med lupp!!!!
Vi kommer bla ordna så att spånplattor sätts upp innanför gipsväggarna så man kan sätta upp lite tyngre saker såsom väggTV osv - hopplöst när det bara är gips.
Kan tipsa er om att inte välja garaget från dem - de är svindyra. Anledningen till det är att de byggs av myresjöhus, och de har heöt andra priser (trots att de har samma material, samma personal osv) men smålandsvillan ska snart börja bygga egna garage.
Vi har bara beställt plattan sen bygger vi garaget själva (på smålandsvillan så det kommer ändå med husleveransen).
Adelianea: Jo du kan välja bort deras kök, kolla på myresjöskök - det är de du kan välja mellan och de har massor av fina kök! www.myresjokok.se
Om du ändå vill välja bort köket så drar de bort en viss summa. De har standardmått så visst kan du köpa kök från IKEA.
I dag har vi varit på fabriken (smålandsvillan) och kollat läget. Husets ytterväggar är klara och nu håller de på att isolera. Vi har valt ljus grå/beige med vita knutar och det var verkligen jätte snyggt när man såg det på hela huset nu. Onsdagen v 1 så lämnar huset fabriken så senast i början på februari räknar vi med att flytta in!
Ni som byggt hus, jag har en fråga: Vi får vårt hus vecka 6 och nu vill säljaren att vi sätter in pengarna på huset på ett spärrat konto. Alltså ska vi ränta på pengarna nästan 2 månader för att de ska veta att de finns där? Vi har ju betalt handpenning samt de vet att vi har lånlöfte från banken!
Någon annan som känner igen detta?
Erj6: När man har pengarna på ett spärrat konto - räntar man för dem under tiden då? Det blir ju svindyrt isåfall med både lägenhet och husränta.
Ok, tackar för alla svar om spärrförbindelsen.
Nu har de grävt färdigt på vår tomt och 31/1 kommer huset!!!
Vi har dock en jätte hög med matjord som vi måste frakta bort... enligt "grävgubbarna" är det jättefin matjord så vi behöver iallafall inte beställa någon till tomten när vi ska göra gräsmatta, rabatter osv. men det lär ju bli en hel del över...bilder finns i mitt galleri.
Fick idag reda på att huset blir försenat med ca 2 veckor
inte hal världen men med tanke på att vi väntar en liten 9/3 så känns det som om det inte kunde komma mer olägligt.
Huset är helt klart på smålandsvillan och står nu bara och väntar på att få komma iväg men grunden är inte klar ännu då de måste höja upp den ytterligare...
Vill be om ett smakråd:
Vi ska köpa nya köksmöbler och matsalsmöbler. Alla golv i huset är av ek och bänkskivan i köket (vitt kök) är också ek.
Vi vet nu inte vad vi ska välja för stil... Vi är förtjusta i vitt matbord med ekskiva, antingen www.em.com/index2005.asp&sub=rum&sida=sortiment_modell&Modell=FRÖSÖ
eller serien Wila på mio.se
Vilken tycker ni är snyggast? Och ska man ha det i vardagsrummet eller i köket.
Sen tänkte vi välja ett vanligt ekbord till det andra rummet - om det nu blir köket eller vardagasrummet.
Någon med god smak?
det ska stå Wilma
mimmi06: Skulle du haft den i köket eller i vardagsrummet?
Johanna: Vi har beställt ett Mariannelund av den "gamla sorten" - alltså inte med 45 tak då vi inte fick bygga med så högt tak för kommunen.... Men med facit i hand var det nog bra annars hade vi inte haft något hus nu för de nya modellerna (inkl. mariannelund västervik osv) strular en hel del.
Ni hade beställt Nybro va? Har ni fått något datum på det? Enligt mamma som jobbar på fabriken har mycket strulat med de nya husen så inte ett enda är påbörjat... Ritningar mm stämmer inte osv? Hoppas det inte kommer strula för mycket!
Tackar och det blir nog Wilma!
Johanna: Ja, kolla med er säljare... Har ni fått inflyttningsdatum v 10? Tror tyvärr att det blir svårt... om det inte sker stora saker på fabriken snarast vill säga....
Hon jobbar på fabriken i Vrigstad, kan hända att fabriken i Sundsvall kommit längre?
Om jag vore dig så skulle jag kräva att försäljaren ger ett exakt datum för inflyttning annars får ni heller ingen ersättning om det dröjer! Vi hade tur som behållt lägenheten i februari för säkerhets skull!