Inlägg från: Johje |Visa alla inlägg
  • Johje

Fler som bygger hus?

Hej,

Kommer och lägger mig i lite :)

Vi håller och på att bygga hus och får vår husleverans v 16 2007. Fiskarhedenvilla...

www.byggahus.se är en superbra sida där man kan få läsa mycket om andra husleverantörer och andra som bygger hus, ett tips aftereight om du vill komma i kontakt med andra som byggt med dem.

• Johje

Jag har varit rätt så aktiv på byggahus och gick in på bygganytt och det var en stor besvikelse. Gillar byggahus mycket mer!

• Johje

Hej på er tjejer.

Idag är min sambo ute och håller på och drar avloppsrören till våran grund. Kantbalkarna på kom plats i helgen och nu börjar allt ta form. Så roligt att se. Huset kommer inte förrän vecka 16, men vi har massor av annat att pyssla med på vår gård...

Ni pratar om matjord.... ni ska se våran tomt, där kan vi snacka om ojämnt... :/ Kommer nog gå åt massor av jord för att få en hyfsad gräsmatta men det lär väl inte bli förrän tidigast nästa höst om ens då.

Tråkigt after eight med bygglovet...... Ni betalar säkert 6 000 kr för att de ska kunna dra ut på tiden... det är sjukt vad det kostar med en massa avgifter hit och dit. Byggfelsförsäkringen gick på 10 000 kr och då kan man ändå inte utnyttja den om det blir fel... Sjukt samhälle vi lever i ibland.

• Johje

Vi har varit till banken och med vårt husval Fiskarhedenvilla på 135 kvm, två våningar så hamnar vi på 1 300 000 exkl va och tomt. Då har vi valt att ha någon som gör grunden åt oss och stomresningen, resten gör vi själva. Hade vi tagit hjälp med allt, hade vi hamnat på ca 300 000 kr till.

• Johje

Hej Sat,

VI har valt att ta hjälp med stomresningen. Kostnaden skiljer sig från hustyp, vi har valt Entitan, men ritat om både uppe och nere. Kostnaden blir för oss 101 000.

Har ni valt hus??

• Johje

SaT vi bygger också ute på landet... riktigt på landet. Kommer få 4 mil till mitt jobb, men vi har fått godkännande ifrån banken att låna till 1 400 000 och då har en mäklare tittat på läget och så, han tror att vi kan få ut 1 500 000 om vi skulle behöva sälja det... Men det är ju bara spekulationer.

Vår kommun krävde att huset skulle se ut på ett visst vis och därför var Entitan de enda som de godkände, men vi är helnöjda efter att ha ritat om det!

• Johje

Jag tror att oinrett betyder att det är tomt där uppe, i vissa fall finns det inte ens spån inlagt på golven, ibland är det riktigt isolerat..

Borde stå på husförsäljarnas hemsida.

När vi kollade på Älvsbyhus så var deras hus dyrare med oinredd vind än vad vi nu betalar för hela vårt hus, 5 rok 135 kvm.

• Johje

Hej Sat,

Vi köpte en gård som hade trekammarbrunn och el, men vi har fått gjort om hela el-centralen och satt i nytt skåp och dragit om kablarna på gården, så den kostnaden slipper vi. Dessutom så fanns det vatten på gården, så vi har köpt ny hydronfontank och dragit om vattenledningarna till det gamla befintliga huset.

Vi köpte gården för 180 000, så det var billigt.

• Johje

Va fint huset ser ut :)

När beräknar ni kunna flytta in???

• Johje

SaT.

Vi kommer att flytta in i lilla huset i juni i sommar och bo där medans vi snickrar... men då mina barn måste byta skola så har jag valt att vänta tills de slutar sina årskurser..

Det kommer bli jättebra när allt är på plats!

Det är många och fina uthus som tillhör gården :)

• Johje

SaT, jag det är riktigt skönt, men det jag kan sakna är nog torra förråd... dvs uthusen, logen, boden etc är ju inget man förvarar kläder och så, men jag hoppas att jag kan få ett sånt utrymme snart... är också en som gillar att spara

• Johje

solrosen, hur många månader räknar ni med att hålla på, totalt??

Kram

• Johje

Okej, vi gjuter grunden idag och vecka 16 kommer huset att stomresas, sen tar vi över och fixar resten själva! Undrar så hur lång tid det kommer att ta.

• Johje

Majken, då hoppas jag att vi också kan bli så snabba.... Min önskan är att vi kan flytta in till sept nästa år... och då börjar vi snickra själva sista veckan i april

Min sambo kommer snickra på kvällar och helgerna plus att han får hjälp av sin pappa och min pappa plus lite kompisar... Rörmokeri, el kommer vi har en firma som sköter plus kakling och så :)

• Johje

Det hoppas jag också. Längtar sååå mycket!

• Johje

Vi har köpt stomresning och det betyder liknande att huset är tätt när de är klara, dvs fönster, dörrar, tak, men inte taktegel är på... Yttergips på väggarna, men ingen panel. Det ska ta 1 vecka för dem att bli klara med det.

Något garage behöver vi inte bygga för det finns redan ett dubbelgarage på gården.

• Johje

Det tog 3 veckor för oss att få bygglov mitt i semestertider.

• Johje

Nu är grunden gjuten och om 18 veckor kommer husleveransen :)

Så underbart härligt *S*

• Johje

Hej Lilla Ludde,

Vi har precis gjutit vår grund ett Fiskarheden hus :)

Svar på tråden Fler som bygger hus?