Inlägg från: 76Sanna |Visa alla inlägg
  • 76Sanna

Fler som bygger hus?

Vi ska också bygga nytt. Väntar just nu på bygglovet och håller alla tummar vi har att det ska gå snabbt och smärtfritt. Vi hittade inget färdigt typhus, så vi har ritat fram en planlösning med en arkitekt och har en firma som projekterar det hela. Hoppas kunna flytta in i augusti. Längtar!

• 76Sanna

Tilda skruttan: ang larmet... Var era väggar färdigtapetserade och så när huset levererades? Tänkte att man ju sätter deckarna på väggarna när det är tapetserat, och är det inte tapetserat så får man ju skruva ner dem igen när det är dags. Men det är klart, det kan det ju vara värt! Ingick larmet i er entreprenad? Det gör inte vårt, så vi köper eget och svärfar ska installera. Måste ju bara tänka på att göra det i rätt tid, liksom!

• 76Sanna

After eight: vad tråkigt att det ska ta så lång tid för bygglovet. Var bor du? Hm, kan ju kolla din pres, det kanske står där?

Kommunen där vi ska bygga säger att det tar 1-2 veckor för dem. Vi lämnade in ansökan förra onsdagen, så jag hoppas vi får besked snart!

Igår fick vi första fakturan från projekterarna; 25000 kr. Inte så ofta man har såna räkningar... Det var för att vi fått bygglovsritningarna.

• 76Sanna

Tankgirl: Då kommer vi nästan att bli grannar! Vi ska bygga på Tingdal (sista tomten). Kul!

• 76Sanna

Mrs Williams: Ni betalar ingen ränta förrän pengarna lyfts från kontot. Spärrförbindelsen är bara för att byggföretaget ska vara säkra på att få sina pengar för arbetet de utför. Tror nästan alla byggföretag kräver spärrförbindelse. Den innebär ju att ingen annan än de, kan få de pengarna.

• 76Sanna

Tjoho!!! Nu har vi fått bygglov!!! Tralalalalala!!!

• 76Sanna

Majken o Missboss: Tack! Jätteskönt! Nu känns som vi verkligen kan köra igång och att det är inom räckhåll! Spännande!

• 76Sanna

Ojdå! Här har det hänt mycket senaste dagarna! Igår beställde vi L-stöd som vi ska sätta på tomtgränsen pga höjdskillnad på 1 meter. De ska levereras den 16 jan. Ca mitten av feb ska plattan gjutas. Nu börjar det faktiskt bli verklighet! Så roligt! Väntar på besked på när vi ska ha byggsamråd.

Vi kommer att ha de flesta väggarna målade i någon vit/ljus beige nyans, men med några tapeter som fondväggar. Det finns så himla fina fondtapeter nuförtiden, så jag bara måste ha lite sånt! Jag blir helt tokig när jag går in i en färgaffär och ser hela urvalet! Mums! Sambon försöker lugna ner mig och intala mig att vi ska vänta några månader med sånt. Men jag kan knappt hålla mig till tåls!

• 76Sanna

ÄngelBängel: Usch hemska tanke att vara tvungen att välja allt så snabbt! Vi kommer förmodligen att ta över huset målningsförberett och då kommer vi ju att ha tid att bestämma färger och tapeter när vi faktiskt står i huset. Skönt! Ser dock inte fram emot spacklingen...

• 76Sanna

mimmi006: Slipper man spackla om man använder microlit? Har hört talas om det, men trodde inte man slapp spacklingen? Det hade ju varit guld värt!

solrosen83: vilken tur ni har! Jag har aldrig spacklat i hela mitt liv... Kan bli en upplevelse... Men visst är det underbart med familj och vänner som kan hjälpa till! Min svärfar är elektriker och kommer att göra det jobbet till oss. Sparar en hel del pengar på det.

• 76Sanna

Johanna Ottosson: För oss tog det ca 3 veckor. Ovanligt snabb kommun har jag hört. Kan ni inte ringa kommunen (stadsarkitekten kanske) och höra när de tror att ni kan få besked?

• 76Sanna

Det där med att välja golv i köket är supersvårt. Var har också varit inne på att ha klinkers, men har till slut bestämt oss för parkett. Dels skulle det vara svårt att bestämma var klinkern skulle sluta, för vardagsrum och kök går ihop. Men en anledning till att det blir parkett är också att det är slipbart och snyggare, tycker vi. Dessutom tycker inte jag det är hela världen om det blir lite märken i golvet. Det ska väl synas att man lever där! Men ok, ett superdjupt jack är väl inget roligt. Parkett blir det för vål del i alla fall!

• 76Sanna

Skogsstjärnan: är det er kvalitetsansvarige som missat se måtten på fönsterna? Det är ju inte klokt! Det är ju därför man anlitar en sådan, för att han/hon ska kunna se sånt man själv inte har en aning om. Grrrr.... Hoppas verkligen inte vår KA gör nåt sånt. Men jag håller med de andra; är ritningarna godkända för bygglov, så borde ni få lov att bygga så. Kan också förstå ditt säkerhetstänkande. Men det får väl lov att bli en bunke pojkar i familjen då då! Hoppas det löser sig för er!

• 76Sanna

Ella79: Det är väl inte så konstigt att du börjar känna dig osäker. Det är ju ett jättestort projekt, och förmodligen den största affär ni någonsin gör. Det är ju självklart att man måste få kalla fötter vid ett eller annat tillfälle. Jag betvivlar inte för en sekund att ni verkligen tänkte genom allt och att det blir jättebra och att ni blir helnöjda med planlösning och allt. Ni har säkert inte ritat planlösningen på en kväll, utan det har arbetats fram under en tid. Lycka till med allt! Det går säkert kanon!

• 76Sanna

lindansare: Jag har också hört att tredje huset man bygger blir det bästa. Skrämmande tanke tycker jag... Vi har ju tänkt bo resten av livet i vårt hus. Eller så länge man kan i alla fall. Tänkte absolut inte bygga två hus till. Hoppas verkligen vårt första hus blir det bästa!

Svar på tråden Fler som bygger hus?