Inlägg från: solrosen83 |Visa alla inlägg
  • solrosen83

Fler som bygger hus?

Hej! vi håller också på och bygger hus. Beräknat inflyttningsklart i mars/april nångång. Vi har byggt helt själva från grunden. Det är min man och min svärfar som bygger. Det går lite långsamt när man bara hinner bygga kvällstid och lördagar.

Det finns bilder på vårt bygge i mitt galleri. Dock är de länge sedan jag fotat bygget så vi har inga färska bilder inifrån. Det är så stökigt där nu. Jag borde städa där, men med en 1,5 åring att se efter samtidigt är det inte det lättaste...

Jag har också en byggblogg..

• solrosen83

Grävmaskinen lade skopan i marken 1 maj 2006 så det blir 10-12 månader som vi beräknar att bygga. Dock kommer det inte att vara helt klart när vi flyttar. Insidan av huset skall vara klart, men utsidan kommer definitivt inte att vara klar. Garaget är en sak som också får vänta till sommaren för att bli färdigt.

• solrosen83

Johje: vad innebär att man stomreser? Vi bygger ju garage samtidigt, så vi bygger ju i princip två hus parallellt. Den första tiden byggdes de, huset och garaget, samtidigt. Nu är garaget nästan så färdigt att det kan stå över vintern så vi kan lägga ner all tid på huset. Ibland har det gått veckor utan att något har ändrat på huset.

• solrosen83

Skogstjärna: Jag är inte riktigt förtjust i tomten än så länge. Det är skog, skog och åter skog. Men det är ett byggplanerat område, vi bygger det 5:e huset på området, till våren kommer ett äb-hus dit och det är kommunens tomter och det är planerat för flera hus. Nu är 5 tomter lediga, men flera är under planering. Så efter något år är där hus istället för den mörka skogen, hoppas jag iallafall...

Vi gjöt också vår grund. Det var en av tjänsterna vi köpt, det var yrkesfolk som gjorde så att alla höjder blev rätt och lutningarna till golvsilar. Vi gjöt redan i mitten av sommaren, före vi alls började bygga på själva stommen av huset (och garaget). Vi har isolerat hela huset och golvet på vinden har bräder med ca 5cm emellan. Där skall golvvärme läggas ner och sedan gips på.

I vilket skede har ni andra lagt stuprännor på huset? Vi har inte bräder på huset än, det är bara gips och nu när det regnar i massor rinner det längs med väggarna. Idag skall vi beställa stuprännor, förhoppningsvis är det inte så lång leveranstid. De borde läggas på plats så fort som möjligt, innan regnet hinner göra någon större skada.

• solrosen83

missboss: jag tycker det kommer överraskningar hela tiden när man bygger. Allt är så otroligt dyrt! Små saker som ändå kostar en hel massa. T.ex. att koppla in slaskröret blev över 2000?, att koppla in vattenledningen blev också över 2000?. Då var det bara kopplingsavgiften. Igår fick vi räkningen från vvs-firman som installerat pannan, 5800? för rördelar och arbete... Med den här farten kommer vi att spränga vårt eget kostnadskalkyl, tyvärr.

• solrosen83

nya bilder på husbygget i galleriet...

idag skall vi få se på köksritningarna, det skall bli kul. Men jag har beslutsångest inför vilket material och vilken färg vi skall välja till köket. ljust-mörkt trä, vitt, annan färg? Jag är lite för att ha något träslag på skåpen nertill och ljust (vitt?) på överskåpen.

• solrosen83

idag har jag kämpat och burit in ved. Efter den här regniga hösten har vår ved blivit våt! Nu har vi nästan ingen torr ved till vintern och vi värmer huset enbart med ved. Roligt... Min man tar inte det som något problem, han är byggjobbare och det kommer ofta spillbitar när de bygger. Nog har vi väl ved så vi klarar vintern, men vi borde hugga ved för nästa vinter redan nu. Vi har färdiga stockar på tomten som skall huggas, men det lockar ju inte att fixa den nu när vi vill får färdigt huset istället. Bara det fryser på så måste vi nog ta itu med veden ordentligt.

Jag har också isolerat och skruvat skivor på mellanväggarna idag. Min man hade en ledig dag idag så vi jobbade tillsammans. Vår tjej (1år7mån) har lekt och blandat ihop alla skruv och spiklådor.

Tar ni jullov från era bygg? Vi bygger bara vardagar och lördagar annars också, så vi kommer inte att bygga på röda dagarna under julhelgen. Förhoppninvsvis är min man ledig mellandagarna så vi kan bygga då.

• solrosen83

skogsstjärnan: vi ska bara ha målade väggar. Jag är inte så förtjust i tapeter, vet inte varför. Det är lite mera arbete att måla väggarna då de skall spacklas så noggrannt.

• solrosen83

skogstjärnan: helst skulle jag inte alls ha lister i taket, men vi har så många vinklar i vårt vardagsrumstak så det är omöjligt att få det snyggt utan lister. Det blir vita lister då vi tänkt ha de flesta väggar i vitt. Golvlistarna blir något i ek, då vi skall ha ekparkett.

• solrosen83

76sanna: jag har en svärfar som är nästan expert på spacklandet så vi har tur. Han har spacklat en hel del hus. Han har börjat spackla vårt vardagsrum nu. Han är jobbar som VD/ekonomichef så han arbetar inte till vardags med att spackla.

• solrosen83

underbara jag: vi har lite lagt 31.3 som senaste inflyttningsdag. Det börjar smaka trä snart, vi la grävskopan i marken i slutet av april-06 och innan dess hade maken byggt vår panna. Det är snart ett år sedan vi började bygga alltså. Det skulle vara skönt att få flytta in för att då börja ta det lite lugnare.

• solrosen83

moomin: vvs var en sak som blev oväntat dyr för oss. Att det blev dyrt beror förstås till stor del på att alla inkopplingar och elappartur som hör till pannan är inräknad i samma pris. Tomtarbetet var också en sak som blev dyrt. Vi måste fylla en hel del både under huset och garaget plus fyllningsmaterial på gårdsplanen...

• solrosen83

skogstjärnan: Vi hade lite liknande problem med vårt pannrum. Vi hade nästan byggt det klart när vår ansvarige kom dit. Då upptäckte han att pannrummet inte uppfyllde kraven på brandsäkerhetsklassen. Det visade sig i slutändan att vi hade byggt det enligt ritningarna och ritaren, som förövrigt också är vår ansvarige, hade ritat fel och kommunen hade godkänt ritningarna och gett oss bygglov. Kommunen och ritaren fick bara så lov att gokänna att det var deras miss och vårt pannrum har en lägre brandklass än vad det egentligen borde ha enligt kraven idag.

Så jag tycker om kommunen har gokänt ritningarna och gett er bygglov så borde ni få bygga enligt ritningarna!

• solrosen83

förtydligar: vi fick alltså rätt i frågan, efter många telefonsamtal och brandinspektörgranskningar... Och så upptäckte de förstås att vi har för kort skorsten till pannan, men de räknade lite med ungefärliga tal och kom fram till att det kan gokännas, med liten marginal...

Svar på tråden Fler som bygger hus?