Inlägg från: Caoa |Visa alla inlägg
  • Caoa

Fler som bygger hus?

Kastar mig in i tråden. Håller på planerar för att bygga hus. Ska bygga ett eget ritat hus som byggs av Aneby som element.

Men min största fråga just nu:

Vad sätter ni för golv i era hus!? Tycker det är jätte svårt att veta vad man ska välja! Parkett är ju snyggt, och ingår som "standard". Men det är ju inte så jätte praktiskt... Tål ganska lite slitage och inget vatten. (Eller?) Då tål ju laminat mera stryk, men är kanske inte lika snyggt, och känns hårdare och "plastigare" att gå på. Har hört nån som sade att laminat inte släpper igenom golvvärmen lika bra heller. Och att det inte heller tål vatten. Jag vet inte ut eller in vad jag ska tycka. Vill ju ha ett golv som håller och funkar, men det stör ju liksom inte om det är snyggt också....

• Caoa

Tack för svaren om mina golv-funderingar!
    Har också hört att slipat och lackat parkett golv ska tåla vatten rätt Ok. Men det golvet är väl fortfarande väldigt känsligt för slitage i form av repor i golvet? Eller?!? Då är väl laminat bättre, det tål väl stötar och blir inte lika lätt repigt. För jag menar, man kan väl ändå slipa parketten bara ett visst antal gånger, och det är väl knappast gratis heller... Men som sagt, vad som talar emot laminat är ju värme genomsläpplighet, och att det inte är i närheten lika snyggt.
    Vet inte vad jagska tycka!! Vill ju ha ett golv som man kan leva på också. Framtida barn måste ju få leka och stöka, dra stolar fram och tíllbaka på golvet och så, utan att jag ska behöva känna ångest över att fina golvet tar stryk. Men nog vill man ju ha ett varmt och behagligt golv också....

• Caoa

Lindansare!
    Oljad parkett var kanske ingen dum idé... Men hur tål det vatten då? Får en fördom om att det skulle tåla vatten ännu sämre än lackad, eller?

Nån som har klinkerlaminat? Funderar på det till köket, men vet nån om det funkar bra med just vatten och allt spill och kladd ett kök medför?

• Caoa

Sitter och kollar på fläkt till köket.
    Hur stor kapacitet i fråga om m3/h har ni på er fläkt? Och vad tycker ni är mini för att slippa matos i huset, då det är en öppen planlösning?

• Caoa

Imorse var jag till tomten med vår sprängare. Stakade ut huslinjerna så han vet var och hur han ska spränga. Så nu håller han på borrar och nästa vecka blir det sprängning! Känns kul att det händer lite grejer. Blir så påtagligt när det är så stora saker som att ta bort ett helt berg.... (Kanske inte riktigt ett helt berg, men jag vill täna så för att det känns mer då )

Hur går det för er alla andra? Har varit så tyst och stilla i tråden på sistonde.

• Caoa

Jag tror man kan få det riktigt bra med "bara" målat också. Ett par vänner till oss målade sina sovrumsväggar i mattsvart. Sen schablonade hon ganska stora blommor i blanksvart på. När hon eskrev hur hon gjort lät det verkligen märkligt. Men när jag fick se det IRL var det hur snyggt som helst! Hon hade bara ett par, tre blommor per vägg. Och det syns ju bara i en viss vinkel i relation till ljuset. Men det var riktigt snyggt!!
    Så jag tror man kan få till det mycket bra med att "bara måla".

• Caoa

Skogsstjärna!
    Räcker det inte med dörren som nödutgång då? Nu bygger ju jag enplansvilla, så jag kan inte alla regler. Men på nåt vis tycker jag det borde räcka med att man har dörren till balkongen och en räddningsstege därifrån???

• Caoa

OM ni skulle vara tvugna att byta fönstren måste det väl finnas nån försäkring eller liknande som täcker den ansvariges misstag? För jag tycker det ligger på hans ansvar att det blivit fel.Det är ju hans jobb att kolla precis sånt där!??! Inte ska väl ni behöva stå för det väl???

Svar på tråden Fler som bygger hus?