Du kan givetvis annonsera på fler sidor än blocket. Jag har bra erfarenheter av både blocket men också annonssidorna på www.katter.nu www.katt.nu eller www.kattmarknad.com
Du ska självklart ta betalt för dom. MINST 200 kr gärna mer. Det lockar till sig seriösa köpare. Det är ju nästan bättre att få en katt såld nu än precis till sommaren är i jultid. Det minskar risken för ett misslyckat juklappsköp till någon eller att en sommarkatt görs. Bara för att kastrering och sådant kan kosta senare i kattens liv (det görs inte förrän 6 månader) så ska du inte tveka att ta betalt för katten nu. Det är ett helt liv man köper och som man tar ansvar för. Är man inte beredd på att betala för det då ska man heller inte ha katt. För den som köper ex. ett gosedjur för 200 spänn till sin unge, den kan också betala 200 spänn för en levande varelse.
Och du bör vara noggrann med eventuella köpare. Låt dom inte ta med sig katten första gången dom kommer. Låt dom komma hem till dig, umgås med katterna, prata med dom och fråga ut köparen hur den har tänkt sig livet med katten. Ta gärna handpenning. Lämna gärna av katten i dess nya hem så att du på det viset får en garanti vart du lämnar bort katten så att det inte blir i en ruggig håla eller liknande.
I annonsen är det bra att du skriver att ett kärleksfullt hem är det allra viktigaste. Du skriver ut om katten är rumsren, avmaskad, vaccinerad osv. Gärna en utläggning om hur dom är i temperamentet (sociala, gosiga, nyfikna?)Avgör också om du vill att katterna ska säljas två och två eller till hem som redan har en katt. (Jag har aldrig sålt en katt till att bli ensamkatt och det har inte varit några problem och jag har haft runt 10 kullar)
Det är oftast jättelätt att hitta nya hem till dom. Det finns alltid någon som vill ha en katt. Avlivning ska inte vara ett alternativ när det gäller ett friskt djur tycker jag bara för att ni oroar er för att inte hitta ett hem som duger lika bra som ert eget. Det är inget som säger att inte katterna kan få det bra i ett annat hem. Då kan ni istället börja jaga runt efter ett katthem eller tillfälligt boende tills ni fått tag i en köpare.
Just det, en sista sak... glöm inte att katteungen ska vara minst 12 veckor när den flyttar
www.katter.nu/kattstatus/12veckor.html