• Rigor

Sälja kattungar på Blocket... Hjälp!

Undrar om nån sålt kattungar och känt sig "nöjd" med de som köpt deras missar?! Har 4 småttingar som måste till nya hem omedelbart, men tycker det känns hemskt att sälja dem.
    Är det troligt att alla 4 kan få nya hussar och mattar?

Vill inte ta bort dem heller, men vad har man för garantier att det blir bra hem och hur "poppis" är det med kattungar så här års!? Vi kan ju inte ha 5 katter heller, men vad gör man???

Suck!

• Svar på tråden Sälja kattungar på Blocket... Hjälp!
  • Rigor

Honey,
    Tycker du att 100 kr är för lite? Ja ioför sig så är det ju ett litet liv man skaffar sig och det borde man kunna ge mer för.

Fast å andra sidan ska man väl helst kastrera, vaccinera, öronmärka osv sin lilla kisse (har inte koll på allt man ska göra med katter, för det här är en hitte-katt och hennes kissar)
    och allt som allt så går det väl på minst en tusenlapp skulle jag tro? Eller är gör man det själv innan man säljer katterna?

• anime

Sälj dem inte för billigt!!!!!!!!!! Det är vanligt att ägare till stora ormar och ödlor köper kattungar billigt för att ge till sin husdjur. Jag hörde att inte mindre än 300 om man inte visste vem köparen var!

I ♥ poptarts
  • Ina05

För att få sälja kattungar i tidningen måste man ta 100 kr för dem då det annars är folk som köper/får dem till ormmat mm.

• Rigor

Ohhh shit!
    Bra att ni skrev det om orm-mat! Nu gick priset upp på mina gullisar!

• hemliga jag

Köpte min katt på Blocket. Fick ringa på flera annonser innan vi hittade en "ledig". Du skall absolut ta MINST 100 kronor betalt!! Dels för att undvika oseriösa personer (typ ormmatare) och dels för att hjälpa till att höja huskattens status. Katter som inte skänks bort gratis kanske inte lika lätt överges. Jag tycker minst 250:- är ett skäligt pris. Kaniner, underlater, marsvin och allt vad det nu är får man ju minsann pröjsa för....

• Vargtass

Jag har sålt 2 kattungar på blocket. Fick fem kattungar för fyra år sen. En behölll vi själv och han finns här. Tre av de andra hade jag vänner i bekantskapskretsen som ville ha och den lille killen som fanns kvar fick jag sälja genom annons på blocket.

Jag tog också hand om en kattunge förra hösten som någon i en förbikörande bil bara stannade och slängde ut. Lite roligt är det eftersom min sambo är kommunjägare, så han fick väl lite "pikar" från någon jägarkompis... Vi tog in den lille. Avmaskade honom och kollade så han var rumsren och mådde bra. Det var en tuff liten kille som satte två stora hundar på plats här hemma! Totalt orädd men de behandlade ju dock honom som luft... Jag fick sälja honom också på blocket. Tog en bild av honom och det var mängder med mail som kom från människor som ville ta hand om honom. Vi fick sitta och välja ut vad vi tyckte verkade bäst för katten.

Båda katterna fick det bra! Jag fick ett mail från de som tog sig an den lille övergivne killen en tid efter där han låg ihopkrypen med deras andra katt och en bild där de lekte för fullt. Det kändes jättebra!

Jag har bara goda erfarenheter... Man känner ju av vad det är för typ av människor. Man får lita på sin intution så blir det säkert bra!

• kattstatus

Katter har så låg status, ta minst 500kr för dina kattungar för att höja statusen och någon som verkligen vill ha katten är bredd att betala för den. Ett mjukisdjur kostar mer än en kattunge, det är också något att fundera på. Och snälla, kastrera mammakatt sedan, det behövs inte fler huskatter, finns 20 000 hemlösa katter bara i stockholm, som behöver nya hem, och då tar dina kattungar ev. hem från dessa katter. Jag själv skulle lätt betala 1000kr för en huskattunge om den var vaccinerad, avmaskad och besiktigad.

Här har du två länkar som kanske får dig och några andra att tänka till.
    www.katter.nu/kattstatus/
    kattforum.se/viewtopic.php

• Fraise

Tycker inte man ska sälja katter för en hundralapp eller mindre! ALLA som säljer katter borde ta _minst_ 500 kr för dem. Synd att det inte finns lagar/regler på alla olika annonsforum mm som förbjuder bortslumpande av djur... Ju billigare ett djur är desto mer ogenomtänkt blir ofta köpet.

• Honey1982
    Rigor skrev 2006-10-13 11:02:35 följande:
    Honey,Tycker du att 100 kr är för lite? Ja ioför sig så är det ju ett litet liv man skaffar sig och det borde man kunna ge mer för. Fast å andra sidan ska man väl helst kastrera, vaccinera, öronmärka osv sin lilla kisse (har inte koll på allt man ska göra med katter, för det här är en hitte-katt och hennes kissar)och allt som allt så går det väl på minst en tusenlapp skulle jag tro? Eller är gör man det själv innan man säljer katterna?

Ja precis som de andra skriver här så bör man ta mer för att höja kattens status. Därför tycker jag att det är ett för lågt pris med 100 kr.
    Kastrera små kattungar kan man ju inte göra men vaccinera och öronmärka kan man ju göra som säljare innan kattungarna säljs.

• Jennnyn

Hej! Jag har två stycken sötisar hemma som snart ska till nya hem. Jag har gjort så att jag ser till att de är vaccinerade innan de flyttar och priset på kattungarna är alltså motsvarande vaccinationskostnad, i mitt fall ca 300 :- /Kattunge. Det tycker jag är lagom, och då har även de nya ägarna fått bestämma om de vill ha sin kisse vaccinerad. I mitt fall är de nya ägarna noga med detta, och då anser jag att det är seriösa människor. (Mamma ska ha den ena, så där vet jag att den får det bra)

• Multivitamin

anime

äh lägg av vadå vanligt??
    mer vanligt att folk köper katter och sedan lessnar och släpper dem till det fria..

har aldrig hört talas om att folk köper katter för att ge sina ormar.. låter som något rent påhitt..
    å andra sidan så är en katt lite för stor föda för en orm som lever i fångenskap, däremot köper folk råttor o möss som dem ger sina ormar..

• Liska

humanare att avliva än riskera att dom kommer till idioter och blir typ sommarkatter

• Multivitamin

men vem köper "sommar katter" såhär års?
    blocket har fått så mycket skit för att folk säljer utan koll och skamligt billigt, sen är de mycket allergiker som säljer, men hur många av dem är igenligen allergiker, snarare har de lessnat på djuret eller så är det något fel som med min förra katt som ja köpte o ägaren sa att han blivigt allergisk..

• CosmicCat

Måste vara VÄLDIGT stora ormar om man ska mata dem med kattungar...

Säljer man kattungar den här årstiden är ju risken mindre att de blir "sommarkatter" iaf.

• Ina05

En boa på 2,5 meter skulle lätt kunna äta en kattunge.  Kanske är det en skröna, i den ingår isf att de klipper av klor och tassar. Har sett att djuraffärer varnar om detta via lappar, likaså att de ej får sättas under bortskänkes i tidningar.

Dock finns det ju alltid knäppa människor som kan göra hemska saker med katter så ett högre pris är bättre för katten!

• ida06

Vet oxå om det där med att "orm" människor kan köpa kattungar om dom typ e gratis, men dom drar oftast ur klorna på dom medans dom lever, ta ordentligt betalt för dom små liven......

• majzzan

Jag har bara goda erfarenheter av att sälja på blocket..... jag har alltid tagit ut handpenning på mina ungar.... 500kr.. som inte köparen får tillbaka om dom ändrar sig... det hjar jag skrivit i annonseringen.. har fortsatt kontakt med köparna..... allt funkat jättebra...

• Skärgårdsfru

Du kan givetvis annonsera på fler sidor än blocket. Jag har bra erfarenheter av både blocket men också annonssidorna på www.katter.nu www.katt.nu eller www.kattmarknad.com

Du ska självklart ta betalt för dom. MINST 200 kr gärna mer. Det lockar till sig seriösa köpare. Det är ju nästan bättre att få en katt såld nu än precis till sommaren är i jultid. Det minskar risken för ett misslyckat juklappsköp till någon eller att en sommarkatt görs. Bara för att kastrering och sådant kan kosta senare i kattens liv (det görs inte förrän 6 månader) så ska du inte tveka att ta betalt för katten nu. Det är ett helt liv man köper och som man tar ansvar för. Är man inte beredd på att betala för det då ska man heller inte ha katt. För den som köper ex. ett gosedjur för 200 spänn till sin unge, den kan också betala 200 spänn för en levande varelse.

Och du bör vara noggrann med eventuella köpare. Låt dom inte ta med sig katten första gången dom kommer. Låt dom komma hem till dig, umgås med katterna, prata med dom och fråga ut köparen hur den har tänkt sig livet med katten. Ta gärna handpenning. Lämna gärna av katten i dess nya hem så att du på det viset får en garanti vart du lämnar bort katten så att det inte blir i en ruggig håla eller liknande.

I annonsen är det bra att du skriver att ett kärleksfullt hem är det allra viktigaste. Du skriver ut om katten är rumsren, avmaskad, vaccinerad osv. Gärna en utläggning om hur dom är i temperamentet (sociala, gosiga, nyfikna?)Avgör också om du vill att katterna ska säljas två och två eller till hem som redan har en katt. (Jag har aldrig sålt en katt till att bli ensamkatt och det har inte varit några problem och jag har haft runt 10 kullar)

Det är oftast jättelätt att hitta nya hem till dom. Det finns alltid någon som vill ha en katt. Avlivning ska inte vara ett alternativ när det gäller ett friskt djur tycker jag bara för att ni oroar er för att inte hitta ett hem som duger lika bra som ert eget. Det är inget som säger att inte katterna kan få det bra i ett annat hem. Då kan ni istället börja jaga runt efter ett katthem eller tillfälligt boende tills ni fått tag i en köpare.

Just det, en sista sak... glöm inte att katteungen ska vara minst 12 veckor när den flyttar

www.katter.nu/kattstatus/12veckor.html

Svar på tråden Sälja kattungar på Blocket... Hjälp!