• Meli

Böjveckseksem

Min stackars lille kille har fått böjväckseksem sen strax innan sommaren, och vi har fått kortison för det. Med kortisonet försvinner de, men sen kommer de tillbaka hela tiden. Kortison kan man ju inte använda hela tiden, då blir det ju värre till slut. Någon som har något annat tips?? De sitter på baksidan av låren.

• Svar på tråden Böjveckseksem
  • Essica

Jag hade/har det, jag använde försvarets hudsalva. Den gröna burken, nästan som lipsyl. vet du vad jag menar?

• blondimom

vet ni inte vad som orsakar det..? inget man kan eliminera fr miljön..?

se till att han inte blir för varm...värmen kan ju förvärra det...

något som funkat för mig i alla år... (själv haft det sen jag var 3 mån idag 23 år...) e o bada i havet... saltvatten alltså...(var mycket försiktig dock det kan svida som attan!)

annars e ett tipps att hälla olivolja i badet i låta honom plaska runt ett tag.... mjukgör hela kroppen...

• Essica

Jag får utsladen direkt när jag har stickade kläder, de riktigt mjuka och goa... de ska försvinna vid 12 års åldern, men sen vissa verkar ha det hela livet, som jag =)

• blondimom

stickade kläder? av alla material..? bara nyfiken..:)

• Meli

Usch, det låter ju inte kul. Doktorn sa att de brukade växa bort....

Olivolja brukar jag ha i badet...

Alla tips mottages tacksamt, och tack för dem jag redan har fått!

• Essica

Nä bara de som är riktikt fint stickade och super mjuka, brukar vara lite luddigt....

• gutegirl

Min son har haft detta i fem år. Han brukar bli bättre på sommaren när han solar och badar.Det är bra att hålla rent, och se till att naglar hålls riktigt korta, så de inte river sönder sig.

........aint nobody dope as me, I´m just so fresh and clean.......
  • blondimom

japp han "lovade" mig att jag skulle bli av med det när jag började ettan..:) men nopp ettan i grundskolan kom o gick ettan i gymnasiet kom o gick osv...

lycka till!
    (det e inte världens undergång..! man kan må lika bra ändå... tror det oftast e föräldrarna som lider mest..:))

• Lallara

Min son hade böjveckseksem pga mjölkallergi! Så behöver ju inte vara fallet för din son, naturligtvis . Testa att smörja med miniderm och lufta mycket. Tänk på att en kortisonkur ska vara "rejäl", smörj morgon och kväll även ett tag efter att eksemet är borta. Därefter kan man fortsätta med miniderm.

• blondimom

tipps som komplement till klippta korta naglar ... min mamma köppte bomullshandskar på apoteket... klipte av fingrarna o sydde igen... o sen "tejpade" hon fast dem(går även sy fast i pyamasen...) på händerna detta hindrade mig fr att klia sönder mig i sömnen..:)

• maras

Jag skulle  testa Aloe Vera Gelly, det brukar hjälpa mot det mesta

• Katten79

Min dotter har haft det sen hon var ca 6 mån..

Kortison salva smörjer du oftast 2 ggr (morgon o kväll) om dagen till en början..
    Sen trappar du ner på det och inte bara slutar tvärt.. Annars kommer det tillbaka fortare. Smörj ofta med någon mjukgörande salva oxå. Miniderm är bra! Men om huden är irriterad av eksem så kan det svida när man smörjer med det!

Använd oparfymerat tvättmedel, inget sköljmedel..

Bada inte så ofta ha olivolja eller barnolja i..

Bomullskläder är det bästa för huden.

• Themis

Långt i efterhand har jag konstaterat att mina så kallade böjveckseksem förmodligen var en reaktion på tvättmedel, för jag fick det ju bara där jag rörde mig mycket och svettades i kläderna, och i synnerhet av syntetplagg (=svettas mer och stänger in fukten)

Därför blir man bättre på sommaren när huden får mera luft och man har lättare plagg.

Mina råd:

Sluta med sköljmedel och använd bara allergigodkända tvättmedel, i måttlig dos. Om man redan är känslig så kan man behöva en maskin med extraskölj-inställning eller tvätta allting dubbelt ett tag för att få ur skiten ur kläderna.

Tensider i sköljmedel är irriterande för huden hos en del av oss och sitter kvar i kläderna-det är därför de blir mjuka. Man får också i sig tensider om man använder spolglans i sin diskmaskin-det är samma elände.

Jag är helt besvärsfri idag men har haft ett helvete med eksem i många år som barn och tonåring och är allergisk mot massor av saker-skona ditt barn från det om du kan genom att använda så lite hemkemi som möjligt.

Min son har inte haft några eksem än så länge fast han borde ha samma allergianlag som jag och jag är väldigt nyfiken på om han kan klara sig undan genom att vi försöker minimera mängden kemikalier i det han äter, klär sig i och leker med.

• Meli

Vilka tvättmedel rekommonerar ni att man använder?

• Stora

Min dotter 2½ år har böjvecksem. Det blir inte värre av kortison, Du bör använda kortison om du har böjvecksexm Smörj med receptfri o smör ett tag efter att de försvunnit - typ 2 dagar. Sen ska du smörja med mjukgörande tex locabase,miniderm,propyless eller liknande flera ggr/ dag.  Det ska du göra även om exemen är borta. Behandla alltid huden som känslig. Bada i olja använd oparymerat tvättmedel, sköl tvätten extra om du har sånt program på maskinen, använd inte skölmedel, Undvik tvål använd bara milda oparfymerade produkter. Apoteket har bra! Kolla så det inte beror på allergi. Går inte exemen bort av behandlignen så bör du få starkare kortison utskrivet av läkare. Vi använder locoid till exemen då de är "blossande" och sen går vi över till vanlig hydrocortison receptfri.

Victoria - Ella och Edvins mamma
  • minitrollet

Jag hade riktigt jobbiga böjveckseksem när jag var liten, så pass att jag fick sova med vantar..
    För mig var lösningen att sluta dricka mjölk.
    Det blev bättre direkt!

• Stora

Om man har rikgtigt allvarliga exem så tycker jag man ska tala med BVC o få remiss till pricktest. Som sagt man kan vara allergisk mot vissa födoämnen.

Victoria - Ella och Edvins mamma
  • Nana 24

Vår son har haft eksem i princip sedan han föddes, är 5 1/2 nu. Tyvärr har det inte varken växt bort eller blivit mer än isåfall marginellt bättre.
    Däremot är sommaren en bra tid för oss med, då försvinner det "nästan" sen nu till hösten kommer eländet tillbaka. Då blir det till att köra kortison kurer. Är det riktigt "illa" kör vi vanliga kortison 1% eller vad den är, annars brukar vi köra Mildison Lipid 1% oftast, när det är borta kör vi Locobase för att återfukta. Vi har kört Miniderm, en annan flaska med som jag inte minns namnet på, men då skriker han högt. INTE DEN onda krämen. Locobase verkar vara "snällare" om de har ont efter eksemet, de andra svider och kliar värre än eksemet säger vår kille. Vi har gjort massor av tester på vår kille, men han är allergisk mot vissa saker, men inte så att det borde vara året runt...men det är han.

Svar på tråden Böjveckseksem