Förslag på klassiska barnböcker
Försöker samla ihop ett "bibliotek" med klassiska barnböcker, sånt man kan önska till jul och födelsedagar.
Behöver många förslag. Har gått igenom Elsa Beskows böcker men nu står det still.
Hjälp
Försöker samla ihop ett "bibliotek" med klassiska barnböcker, sånt man kan önska till jul och födelsedagar.
Behöver många förslag. Har gått igenom Elsa Beskows böcker men nu står det still.
Hjälp
Strålande bra! Tack
max böckerna gillar alla mindre barn som jag känner
Harry Potter böckerna
Barbro Lindgrens Jättehemligt och världshemligt, samt lilla sparven och stora sparven
Även Loranga, Loranga och Loranga, mazarin och Dartanjang.
Maria Gripes böcker
Gulla Gulla böckerna och Lilla huset på prärien
Miranda böckerna av Kerstin Sund
Glömde tusen och en natt
och Narnia
Ingen som nämnt Pelle Svanslös eller Nalle Puh än så det gör jag.
Ingen stor fan själv men de hör till allmänbildningen ändå.
Härligt att ni har så bra idéer! *skriver lååång lista*
Prins hatt under jorden är en fin saga
och en ettas dagbok av Viveca Sundvall är smårolig.
Sen har du ju klassikerna som Robinson Crouse, Gullivers Resor, Ringaren i Notre Dame osv ![]()
Barnböcker:
Pricken
Älskade lilla gris
Adjö herr muffinn
Lillzlatan
Mina och Kåge
Glöm för allt i världen inte Sune-böckerna sedan! Älskade dem som liten! I övrigt håller jag med ovanstående, många bra tips där!
Men om jag vore du skulle jag inte köpa på mig för mycket böcker för "mellanstadie-åldern" nu. Det där varierar ju så fruktansvärt mycket från barn till barn.
Men några klassiker är ju iaf:
Tordyveln flyger i skymningen
Godnatt Mister Tom
Pinquo
(Men dessa böcker läses ofta högt ute i skolor)
Anne på Grönkulla, så klart. ![]()
Sedan kan man ju inte komma ifrån att många barn i bokslukaråldern har ett behov av att läsa alla dessa Wahlströms-böcker, såsom Kitty, fem-böcker. Likaså hästböcker och tvillingböcker.
Dessa böcker som ofta är liknande varandra ger en trygghet för många barn i en viss period som läsare. En trygghet på så sätt att de följer liknande mönster, det är bekant och barnen slukar ofta bok efter bok tills de inte finns några kvar att läsa. Så sådana böcker kan man ju alltid presentera oxå!