• Buggis

Förslag på klassiska barnböcker

Försöker samla ihop ett "bibliotek" med klassiska barnböcker, sånt man kan önska till jul och födelsedagar.
    Behöver många förslag. Har gått igenom Elsa Beskows böcker men nu står det still.

Hjälp

• Svar på tråden Förslag på klassiska barnböcker
  • LullanK

Å Lilla huset på prärien-böckerna

Men måste ju säga att det märks att vi är många kvinnor som skriver här i tråden, mkt typiska flickböcker nämns!

• panki2

Alla Gittan böcker är suveräna

• Majblomma12

Mikael Ende glömde jag ju! "Momo" och "Den oändliga historien".

Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
  • Buggis

Hej vänta sa Sventa! Den älskade jag när jag var liten. Så pass att jag gömde den under en korgstol ute på vårt sommarställe efter att ha lånat den på biblioteket för jag vet inte vilken gång i ordningen. Vi hittade den massor av år senare.

Biggles gillade min sambo när han var liten.

Kittyböckerna hade jag glömt.

• Fialian

Farbrorn med det röda äpplet av Jan Lööf älskade jag som liten så den köpte jag till Leo och han älskar den lika mycket.

Stolt mamma till Leo-02 och Ted-06
  • frugus

Vet inte om det är en klassiker, men det är definitivt den sötaste boken jag har läst, och jag älskade den som barn

Mamman och den vilda bebin - av Barbro Lindgren.

Det finns flera böcker i serien och allt är skrivet på rim. Så himla bra bok!

• Buggis

Noomi Noomi

Dem har jag aldrig hört talas om. Vad handlar de om?

• Elsis

Flera tips

Inger & Lasse Sandbergs böcker:
    Spöket Laban
    Lilla Anna
    Pulvret
    mfl

Alfons-böckerna

Böckerna om...
    Rut-Emma av Karin Stjärnholm Raeder

Morfar prosten av Eva Bexell

Bella och Gustav av Eva Eriksson

Milly-Molly av Joyce Lankester Brisley

Mary Poppins av P.L. Travers

Polly av Russel och Lilian Hoban

• Buggis

Tack alla för jättebra tips! *skriver ännu längre lista*

• Lejonets unge

Hej!

Pappa Långben av Jean Webster är ju ljuvlig (och lite bortglömd?). Den är lite åt Anne på Grönkulla-hållet, men kortare och mer lättläst.

LU

• Oligo

Den vita stenen! (Gunnel Linde) Den gick ju också på tv förut.
    Det blåser på månen (Erik Linklater eller nåt liknande heter författaren?)
    Mumintrollen.

Det var nog allt jag kommer på just nu.

• Vannis

Ludde Lump och Snabeldraken.

Jag tror den heter så och jag vet inte vem som skrivit den, men jag älskade den när jag var liten, den handlar om en dammtuss och en dammsugare om jag inte minns helt fel.

• alwilda

Många av böckerna som du har fått tips på finns tyvärr inte i tryck hos förlagen längre. Skulle du ändå vilja ha tag i dem är mitt tips att söka på www.antikvariat.net . Jag har tips på några böcker som är på väg att bli moderna klassiker:

Bilderböcker:

Lena Andersson:
    Majas alfabet
    Lilla Kotten får besök
    Kottens hemlighet
    Kotten, Grisen och lilla vännen (ny)

- "Jamen Benny" och "Nämen Benny" av Barbro Lindgren (finns också som "Boken om Benny")
    - Böckerna om Gittan av Pija Lindenbaum
    - Böckerna om Ellen av Catarina Kruusval
    - Och böckerna om Alfons av Gunilla Bergström så klart! (Såg inte om någon redan skrivit det.)

I serien "Barnens älsklingar" har det precis kommit en JÄTTEFIN julbok som heter "Tipp Tipp Tapp"

För större barn och ungdomar:
    - Böckerna om Narnia av C. S. Lewis
    - Böckerna om Harry Potter av J. K. Rowling (här snackar vi framtida klassiker!!)

Barbro Lindgrens serie som börjar med "Vems lilla mössa flyger?" har för övrigt precis kommit i nytryck!

Och nu hinner jag inte skriva mer, för nu är min lunch slut !

För fler grymma barn- och ungdomsbokstips, titta gärna in på Alwildas Grymma Bokblogg. (Kultur - Litteratur)

• Valnöt

Lille Prinsen av Antoine de Saint-Exupery

• lokacitron

Den stora spökräddningen, av Eva Ibbotson

Peter Pan och Wendy
    Alla OZ-böckerna av L. Frank Baum

• Kliff

lägger till:
    Lasse-Majadetektiv-böckerna av Martin Widbeck! Årets julkalender alltså. Superbra! I & L Sandbergs böcker om Tummen, Billy-böckerna (B Stenberg och M Lepp), O & L Landströms böcker om Nisse, Bu och Bä, mfl... Stina och Carin Wirséns böcker om Rut och Knut, alla Beatrix Potters djursagoböcker...

Svar på tråden Förslag på klassiska barnböcker